לעילוי נשמת מרים בת שלום ובכורה ז"ל
ולעילוי נשמת יעקב-צבי בן מיכאל-חיים וציפורה ז"ל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף נו
(נו: במשנה הראשונה – נז. סוף פרק כהן גדול)
חלק א – משנה – הקשר לחיוב על הנכנס בטומאה למקדש (לגבי טומאות מת)
ר"א משום ר' יהושע – רק על טומאות שנזיר מגלח עליהם, טמא חייב על ביאת מקדש (כרת/עולה ויורד), אבל רובע עצמות ורביעית דם וכו' – לא חייב.
מקור (בראשונים) –
- הלמ"ס
- גזירה שווה
- כי הטומאות שנזיר לא מגלח עליהם אינם מהתורה (ולא כמו שפירשנו במשנה בדף נד).
ר"מ – חייב!
לא תהה קלה מטומאת שרץ.
בגמרא – בברייתא זה ר"א משום ר' יהושע בר ממל משום ר' יהושע!
תשובה: לא מזכירים תמיד את האמצעיים,
וכפי שנחום הלבלר הזכיר "שקיבל מן הזוגות, שקיבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני",
ודילג על יהושע וכלב שנמצאים בין משה לנביאים.
חלק ב – משנה – מה דין הנוגע ברביעית דם?
הסבר: במשנה ראינו שהמאהיל על רביעית נטמא אבל לא סותר, ומאהיל על חצי לוג סותר.
השאלה מה לגבי הנוגע ברביעית?
ר"ע – קל וחומר מנוגע בעצם כשעורה שסותר
שעצם כשעורה לא מטמא באוהל, ובכ"ז הנוגע בו סותר
אז רביעית שמטמאת באוהל, קל וחומר שהנוגע בה סותר!
אך ר"א ור' יהושע – לא עושים קל וחומר מהלמ"ס!
והגמרא מתלבטת:
או – עצם כשעורה זה הלמ"ס, ולא עושים ממנו קל וחומר – וכך הגמרא מכריעה.
או – רביעית דם באוהל זה הלמ"ס, ולא עושים עליו קל וחומר.