שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף סו

לעלוי נשמת רחל בת ר' שניאור זלמן הכהן ז"ל, הוקדש על ידי חתנה חיים בצר הי"ו

להבדיל, לזיווג הגון בקרוב ליהודה בן צילה הי"ו

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

צילום סיום המסכת שקיימנו בזום

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף סו

(סה: במשנה – סו: סיום מסכת נזיר!)

חלק א – משנה

(המשך המשניות של "רגליים לדבר")

 

א. לגבי זב

הקדמה

ראיה אחת (לא משנה איך) – בעל קרי,
שתיים או שלוש ראיות נעשה זב (מטמא משכב ומושב):

בשתי ראיות צריך 7 נקיים, אך לא קרבן, וזה כש:
1 – גם באונס (שיש סיבה, כמו שהרים משהו כבד או הרהר באישה),
2- דווקא בחולי (שיצא מחמת חולי האיבר, ללא סיבה חיצונית אחרת)

בשלוש ראיות צריך גם קרבן ביום ה8,
1 – חולי
2 – חולי
3 – גם באונס

 

מה נחשב אונס? "בשבעה דרכים" –
מאכל, משתה, משא, קפיצה, חולי (בשאר הגוף), מראה אישה, הרהור אישה.

באיזה ראייה בודקים?
בראשון ובשני צריך לבדוק ("עד שלא נזקק לזיבה")
בשלישי אין צורך כי נטמא בזיבה גם באונס ("משנזקק לזיבה"),

וכן נטמא בזיבה בספקו ושכבת זרעו, "שרגליים לדבר".

 

גמרא –

  • המקור שבשלישית נטמא גם באונס –
  1. דעת משנתנו שבשלישית נטמא גם באונס –
    זֹאת תּוֹרַת הַזָּב… וְהַדָּוָה בְּנִדָּתָהּ וְהַזָּב אֶת־זוֹבוֹ לַזָּכָר וְלַנְּקֵבָה (ויקרא טז) –
    וְהַזָּב – ראייה 1
    אֶת־זוֹבוֹ – ראייה 2
    לַזָּכָר – ראייה 3, והוקש ל"וְלַנְּקֵבָה" – לכן כמו שנקבה מטמאת באונס, כך ראייה 3.

 

  1. דעת ר' אליעזר – גם 3 לא באונס, אלא רק 4 (סתירת 7 נקיים) –
    המקור – דורש את ה"את" –
    וְהַזָּב – ראייה 1
    אֶת – ראייה 2
    זוֹבוֹ – ראייה 3
    לַזָּכָר – ראייה 4, והוקש ל"וְלַנְּקֵבָה" כנ"ל.

 

  • בראייה ה3 כתוב שגם ספיקו ושכבת זרעו:

 

  1. A. ספקו

אם יש ספק אם ראה – ודאי שלא מטמא זיבה,
אלא הכוונה שראה זיבה, אלא שראה גם שכבת זרע,

ואם הם יחד – לא נחשב ראייה 3 (אלא רק סותר יום אחד של 7 נקיים),
אם הם לחוד – כן נחשב ראייה 3,
אם יש ספק אם הם יחד – המשנה מחמירה, כי רגליים לדבר שהזיבה היתה לבד.

(סו. 4+)

  1. B. שכבת זרעו –
  2. רב אדא בר אהבה – שאין תולין בה,
    כלומר שאם לפני ראיה 3 ראה קרי – בכ"ז טמא, כי בראייה 3 טמא גם באונס.

[הסבר: יש משנה בזבים ב, ג – שאם ראה זיבה לאחרי ראיית קרי – לא נחשב זיבה. רב פפא מניח שזה כי הקרי גורם לחולשה, ונחשב כזיבה באונס.
ולכן מבאר רב אדא –
זה דווקא בראייה 1-2 – שראייה באונס לא מטמאת זיבה,
אבל בראייה 3 – המשנה מלמדת שכן טמא, שהרי טמא גם באונס].

 

אך דוחה רבא – גם בראייה 3 זה טהור,

כי הסיבה לטהר זה אל משום חולשה (אונס), אלא גזירת הכתוב,
הראיה – שגר שראה קרי לפני שהתגייר כן מטמא.

(חזרה לתחילת הסוגיה)

  1. רבא – חידוש המשנה הוא לא לגבי האדם, אלא לגבי שכבת הזרע עצמו –
    שסתם שכבת זרע מטמאת במגע, ואילו של זב על 2 ראיות – גם במשא.

והרי כל התנאים מטהרים ממשא:
ר"א – שכבת זרעו של זב לא מטמאת במשא,
ר' יהושע – מטמאת, אבל רק משום צחצוחי זיבה שבה, אבל היא עצמה לא!

(חזרה לאמצה העמוד)
תשובה – תנאי היא, דתניא – יש תנאים שכן מטמאים במשא –
ת"ק – אם יצאה תוך מעת לעת,
רי"ס – אם יצאה באותו יום

[הסבר המחלוקת:  "כִּי־יִהְיֶה בְךָ אִישׁ אֲשֶׁר לֹא־יִהְיֶה טָהוֹר מִקְּרֵה־לָיְלָה וְיָצָא אֶל־מִחוּץ לַמַּחֲנֶה לֹא יָבֹא אֶל־תּוֹךְ הַמַּחֲנֶה. וְהָיָה לִפְנוֹת־עֶרֶב יִרְחַץ בַּמָּיִם…" (דברים כג)

אֲשֶׁר לֹא־יִהְיֶה טָהוֹר – אדם שכבר היה זב,
מִקְּרֵה־לָיְלָה – ואח"כ ראה קרי – מטמא במשא כמו זיבה.

ותוך כמה זמן?
ת"ק  – לִפְנוֹת־עֶרֶב – כמו מערב עד ערב – מעת לעת.
רי"ס – מִקְּרֵה־לָיְלָה – באותו יום עד הלילה[1]

 

(חזרה למשנה (אין על זה גמרא))

ב. המכה את חברו ומת –

הקדמה – אם בשעת המכה –

אמדוהו הרופאים שימות – המכה חייב מיתה,
אמדוהו שיחיה (ובכ"ז מת) – המכה פטור,

ואומרת המשנה – אמדוהו שימות, ונרפא, ואז מת –

ת"ק – המכה חייב
ר' נחמיה – פטור, כי רגליים לדבר שזה לא מהמכה.

 

(סו. משנה למטה)

חלק ב – משנה: האם שמואל היה נזיר?

"ומורה לא יעלה על ראשו" –

ר' נהוראי – שמואל היה נזיר, והכוונה לתער
ר' יוסי – לא היה נזיר, והכוונה שלא יהיה עליו מורא בשר ודם

מקשה ר' נהוראי – והרי כן פחד משאול כשנשלח למשוח את דוד למלך?

 

בגמרא – דיון לכאורה לא קשור (אלא אולי כי מוזכרים ר' נהוראי ור' יוסי) –

מה עדיף- לומר את הברכה או אמן?

רב ורב הונא לבניהם – חיטפו את הברכה!

והרי בברייתא – ברייתא – ר' יוסי ור' נהוראי – עדיף לומר אמן (כמו ששולחים את החיילים הפשוטים ראשונים)

תשובה – תנאי היא, ורב ורב הונא כברייתא אחרת – ממהרין למברך יותר מן העונה.

ומסיימת הגמרא – אמר ר' אלעזר אמר ר' חנינא – ת"ח מרבים שלום בעולם, שנאמר וכל בניך לימודי ה', אל תקרי בניך אלא בוניך.

          

הדרן עלך הכותים אין להם נזירות

וסליקא לה מסכת נזיר

[1] לא ברור לי אם הכוונה עד הלילה או כולל הלילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.