הצטרפתם כבר לתוכנית המנויים של אתר סיני? כל מנוי זוכה…
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף ח
(ח. 1+ במשנה – ח: סוף פרק כל כנויי)
המשך נזירויות ארוכות או רצף נזירויות
משנה (את א +ג ראינו אתמול) –
- הריני נזיר כשיער ראשי –
ת"ק – אין סוף נזירויות רצופות של 30 (ומקריב ומגלח ביניהם),
רבי חולק – נזירות אחת ארוכה, אא"כ אמר "נזירוֹת" (לשון רבים) כשיער ראשי. - הריני נזיר מלוא הקופה/חבית – שואלים אותו –
אם התכוון לנזירות אחת גדולה – זה כמו המשנה בדף ז. ("אחת גדולה") – 30 יום.
אם התכוון למה שחכמים יפרשו – מפרשים לפי התוכן הפוטנציאלי של החבית, כחבית מלאה חרדל, ואז זה אותה מחלוקת כמו בשערות ראשו –
לת"ק – ונותנים לו אין סוף נזירויות רצופות של 30.
(לרבי – נזירות אחת ארוכה כמניין החרדל, אא"כ אמר נזיריות).
- הריני נזיר מכאן ועד מקום פלוני – נזירות אחת לזמן שאמור לקחת.
וראינו אתמול למה כאן זה לא נזירויות קצרות ברצף:
1. כי כאן זה דבר קצוב.
2. כי כאן זה לא דברים נפרדים כמו שערות וגרגירי חול.
- כימות החמה –
(אמר כימות החמה – זה כמו עד מקום פלוני – נזירות אחת של שנה.
אבל-) אמר כמניין ימות החמה – 365 נזירויות רצופות של 30
(אפילו שכאן יש לזה קיצבה ואין חלוקה לדברים נפרדים, כי אמר "כמניין").
ובגמרא נראה האם רבי חולק גם כאן.
גמרא –
דיון ראשון – לגבי מקרה הקופה –
למה מחמירים לפי חרדל, אולי נקל לפי קישואין ודילועין?
(מה הקולא? ראה ז. (חלק א, בשאלה B) –
לתירוץ 1 – הוא יהיה נזיר אחד לפי ימי הקישואין (כי יש לזה קיצבה) – נתמקד בשיטה זו
לתירוץ 2 (רבה) – יקבל הרבה נזירויות רצופות כמניין הקישאים (כי הקישואים נפרדים),
- חזקיה – אכן המקרה כאן הוא ספק,
וזה מצב מיוחד של "דבר שספקו חמור מודאי"
(כי אם ודאי חרדל – הרבה נזירויות, ומגלח כל 30,
ואם ודאי קישואים – נזירות אחת של למשל 50.
אך כעת שזה ספק – יגלח אחרי 50 ממה נפשך, אך אח"כ לא יכול לגלח שוב לעולם, שמא זה קישואין ואז מכניס חולין לעזרה).
ונחלקו בזה ר"ש ור"י לגבי אדם שספק אם הוא בכלל נזיר:
(שגם כאן הספק חמור מודאי,
כי אם ודאי נזיר – יהיה נזיר 30 יום ויסיים,
אך כיון שזה ספק – לא יכול להקריב קרבן (חולין בעזרה), ויהיה נזיר כל ימיו.
ר"ש – ספק נזירות להחמיר (מכניס עצמו לספק שחמור מודאי),
ר"י – ספק נזירות להקל (לא מכניס עצמו, וכלל לא התכוון להיות נזיר).
והמשנה כר"ש שספק להחמיר (ויחמיר כנ"ל– שיגלח רק פעם אחת ב50 ואח"כ תקוע כנזיר),
ואילו לפי ר"י – לא יהיה נזיר כלל.
- רי"ח – כאן גם ר"י מחמיר,
- כי ר"י מקל רק כשיש ספק אם הוא בכלל נזיר,
אבל אם הוא ודאי נזיר, והשאלה רק כמה, אז מחמיר (אפילו שספקו חמור מודאי).
אמאי לא? הרי גם אצלנו אחרי הגילוח הראשון (למשל ב50 כנ"ל) זה אותו מצב –
שהספק הוא האם יש לו נזירות נוספת (חרדל) או לא (קישואים)? אז לר"י צריך להקל אחרי ה50!
- כנ"ל, אבל נוסיף נתון: אולי ר"י כמו רבי,
ואם זה קישואים – זה נזירות ארוכה של 50,
ואם חרדל – נזירות ארוכה לכל החיים,
ולכן מספק מחמיר לכל החיים (ולא מגלח אף פעם, אפילו לא אחרי 50).
(ח: 4+)
[ור"י כרבי? והרי –
1. במקרה ד במשנה – כמניין ימות החמה – מונה 30X365 (30 שנה),
ור"י מסכים לזה (שהרי מספר על אדם שהשלים הנזירות ומת, והרי אם סובר כרבי שזה נזירות אחת של 365 ימים (שנה אחת) – זה לא כזה הרבה…)
- בברייתא – הריני נזיר כמניין שיבולי קיץ – נותנים לו אין סוף נזירויות של 30 – לא כרבי.
תשובה לשתי הקושיות:
"מניין שאני" – כשאמר "כמניין" מודה ר"י שזה הרבה נזירויות של 30.
והרי רבי בפירוש לא מודה (בברייתא נוספת)!
תשובה – אכן רבי לא מודה, אבל ר"י מודה.
(ח: שליש תחתון)
דיון שני – אוסף ברייתות בנושא
- ברייתא – הריני נזיר כל ימי חיי או נזיר עולם – הרי זה נזיר עולם (ברייתא שראינו אתמול ז.)
- ברייתא- "הריני נזיר ואחת" – זה שתי נזירויות
נזיר ואחת ועוד – 3,
נזיר ואחת ועוד ושוב – 4,
פשיטא?
תשובה – היינו חושבים ו"ושוב" מכפיל את כל מה שהיה – 3X2 (6).
- "הריני נזיר" ומספר ביוונית –
נזיר הן – 1,
נזיר דיגון – 2,
נזיר טריגון – 3
נזיר טטרגון – 4 (כמו משחק טטריס)
נזיר פונטיגון – 5 (כמו הפנטגון)
[ואגב, מובא שבית עגול או בית דיגון/טריגון/פנטיגון – לא מקבל טומאת נגעים].