להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף יא
(י: במשנה – יא: במשנה)
מתי גוזרים אטו חשש שיטעה ויחטא
המשנה – זמני בדיקת חמץ –
שני הסברים במחלוקת:
- רב חסדא –
לר"י צריך לבדוק 3 פעמים (כנגד 3 השבתות),
ולרבנן – פעם אחת, ויש כמה הזדמנויות לבדוק אם לא בדק. - לכו"ע בודק פעם אחת.
והמחלוקת האם יכול לבדוק אחרי שנכנס כבר זמן איסורו –
לר"י – לא יבדוק (שמא יאכל),
לרבנן – בודקים (אין חשש שיאכל, שהרי כל מטרתו לשורפו).
מתי גוזרים אטו חשש שיטעה ויחטא –
(מקרא – המסומן בצהוב זה הרגיל, השאר הם יוצאי הדופן).
רבנן – באופן כללי גוזרים, אא"כ אין סיבה כי לא יתבלבלו, ו"מבדל בדילי" אינו מתיר. | ר"י – (לאביי) –"לא גוזרים" אם מבדל בדילי. | |
1. בדיקת חמץ בזמן איסורו, האם חוששים שבטעות יאכל | לא חוששים פשוט אין חשש – כיון שכל מטרת הבדיקה שלו היא כדי לשורפו | חוששים – כי אנשים לא בדלים מחמץ. |
2. תבואה חדשה – התעסקות עם התבואה החדשה (קצירה, טחינה, הרקדה) לפני זמן היתרו | ר"מ – חוששים (באופן כללי חוששים, ורק בחמץ לא, כנ"ל). | ר"י – לא חוששים 1. רבא – עשו בשינוי וכך זכרו דחייה – במשנה כתוב שבמקום שממנו לא לוקחים את העומר (בית השלחים/עמקים) קוצרים כרגיל. 2. רב אשי – קמח וקלי לא ראויים לאכילה. 3. אביי – מבדל בדילי מהחדש, בניגוד לחמץ. |
3. שבת – שפופרת עם שמן שמנטפת לנר, האם חוששים שיקח מהשמן? | חכמים – חוששים | ר"י – לא חוששים בשבת אנשים "מבדל בדילי". |
4. שבת – חבל דלי שנפסק, לקשור אסור, האם גוזרים על קשר עניבה? | חכמים – מותר פשוט אין חשש –בשמן יכול לטעות, בעניבה אין סיבה שיטעה עם קשירה אמיתית. | ר"י – אסור עניבה אינה גזירה אלא נחשבת קשר. |
5. שבת – קושרים דלי בפסיקיא אבל לא בחבל, ור"י מתיר, מדובר בחבל גרוע דגרדי (אורגים). | חכמים – חוששים, כי חבל גרוע דומה לחבל רגיל ויכול לטעות עם חבל רגיל | ר"י – לא חושש, בשבת אנשים "מבדל בדילי". |
6. בכור שאחזו דם, וחייבים להקיז לו דם להצילו, האם גוזרים שלא יקיז שמא יעשה בו מום? | חכמים – מותר, מתוך שבהול על ממונו, אם לא נאפשר להקיז יבוא לעשות מום. | ר"י – אסור (אפילו שלכאורה שייך כאן "מבדל"), |
7. גירוד בהמה ביו"ט – במסרק ברזל (מקרדין) – אסור, במסרק עץ – אינו עושה חבורה, האם גוזרים אטו מסרק ברזל? | חכמים – אסור כאן אינו כל כך בהול, כי זה רק שלא תסבול ולא כדי להצילה ממוות. | ר"י – מותר פשוט אין סיבה שיתבלבלו בין שתי הפעולות. (כאן לא ניתן לתרץ שאנשים בדלים, כי ביו"ט בדלים פחות מבשבת).
|
2 Responses
RE: הדף היומי – פסחים יא
שלום וברכה,
חבל שבתמליל נהפך הניב "מבדל בדילי מיניה" (שנאמר כך גם בשיעור פעמים רבות, כראוי) ל"[b]מבדל בדיליה[/b]".
בהצלחה רבה ובסייעתא דשמיא.
תודה
תודה רבה !!
אתה 10