שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים יא

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף יא

(י: במשנה – יא: במשנה)

מתי גוזרים אטו חשש שיטעה ויחטא

המשנה – זמני בדיקת חמץ –

שני הסברים במחלוקת:

  1. רב חסדא
    לר"י צריך לבדוק 3 פעמים (כנגד 3 השבתות),
    ולרבנן – פעם אחת, ויש כמה הזדמנויות לבדוק אם לא בדק.
  2. לכו"ע בודק פעם אחת.
    והמחלוקת האם יכול לבדוק אחרי שנכנס כבר זמן איסורו –

לר"י – לא יבדוק (שמא יאכל),
לרבנן – בודקים (אין חשש שיאכל, שהרי כל מטרתו לשורפו).

 

מתי גוזרים אטו חשש שיטעה ויחטא –

(מקרא – המסומן בצהוב זה הרגיל, השאר הם יוצאי הדופן).

 רבנן
באופן כללי גוזרים,
אא"כ אין סיבה כי לא יתבלבלו,
ו"מבדל בדילי" אינו מתיר.
ר"י
(לאביי) –"לא גוזרים" אם מבדל בדילי.
1. בדיקת חמץ בזמן איסורו,
האם חוששים שבטעות יאכל
לא חוששים
פשוט אין חשש – כיון שכל מטרת הבדיקה שלו היא כדי לשורפו
חוששים –
כי אנשים לא בדלים מחמץ.
2. תבואה חדשה – התעסקות עם התבואה החדשה (קצירה, טחינה, הרקדה) לפני זמן היתרור"מ – חוששים

(באופן כללי חוששים, ורק בחמץ לא, כנ"ל).

ר"י – לא חוששים

1. רבא – עשו בשינוי וכך זכרו
(קטפו ביד, טחינה ביד והרקדה בנפה הפוכה).

דחייה – במשנה כתוב שבמקום שממנו לא לוקחים את העומר (בית השלחים/עמקים) קוצרים כרגיל.

2. רב אשי – קמח וקלי לא ראויים לאכילה.
דחייה – לפני שנקלה ונטחן כן ראוי!

3. אביי – מבדל בדילי מהחדש, בניגוד לחמץ.

3. שבת – שפופרת עם שמן שמנטפת לנר, האם חוששים שיקח מהשמן?חכמים – חוששיםר"י – לא חוששים

בשבת אנשים "מבדל בדילי".

4. שבת – חבל דלי שנפסק,
לקשור אסור,
האם גוזרים על קשר עניבה?
חכמים – מותר
פשוט אין חשש –בשמן יכול לטעות, בעניבה אין סיבה שיטעה עם קשירה אמיתית.
ר"י – אסור

עניבה אינה גזירה אלא נחשבת קשר.

5. שבת – קושרים דלי בפסיקיא אבל לא בחבל, ור"י מתיר, מדובר בחבל גרוע דגרדי (אורגים).חכמים – חוששים,
כי חבל גרוע דומה לחבל רגיל ויכול לטעות עם חבל רגיל
ר"י – לא חושש,
בשבת אנשים "מבדל בדילי".
6. בכור שאחזו דם, וחייבים להקיז לו דם להצילו, האם גוזרים שלא יקיז שמא יעשה בו מום?חכמים – מותר,
מתוך שבהול על ממונו, אם לא נאפשר להקיז יבוא לעשות מום.
ר"י – אסור

(אפילו שלכאורה שייך כאן "מבדל"),
כי אדם בהול על ממונו, ויבוא לעשות גם במקום שעושה מום.

7. גירוד בהמה ביו"ט
במסרק ברזל (מקרדין) – אסור,
במסרק עץ – אינו עושה חבורה, האם גוזרים אטו מסרק ברזל?
חכמים – אסור

כאן אינו כל כך בהול, כי זה רק שלא תסבול ולא כדי להצילה ממוות.

ר"י – מותר

פשוט אין סיבה שיתבלבלו בין שתי הפעולות.

(כאן לא ניתן לתרץ שאנשים בדלים, כי ביו"ט בדלים פחות מבשבת).

 

 

2 Responses

  1. RE: הדף היומי – פסחים יא
    שלום וברכה,
    חבל שבתמליל נהפך הניב "מבדל בדילי מיניה" (שנאמר כך גם בשיעור פעמים רבות, כראוי) ל"[b]מבדל בדיליה[/b]".
    בהצלחה רבה ובסייעתא דשמיא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.