להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף קי
(קט: באמצע – קיא. 4+) (מכאן ועד קיד. סוגיות אגדתא)
על סכנת הזוגות
א. במשנה – מוזגים בליל הסדר 4 כוסות
והרי בברייתא זוגות סכנה למזיקים? (ברייתא – לא לאכול שניים, לא לשתות שניים וכו').
תשובות:
- ר"נ – "ליל שימורים" – משומר מן המזיקים.
- רבא – כוס של ברכה (ברהמ"ז) – נחשבת רק לקולא ולא לחומרא, לכן נחשב שיש רק 3 כוסות.
- רבינא – כל כוס היא מצווה בפנ"ע (דרך חירות), ולכן לא נחשב זוגות.
(קי. 1+)
ב. ברייתות לגבי זוגות
- הברייתא הנ"ל (קט: באמצע) – לא יאכל שניים, לא ישתה שניים, לא יקנח שניים, לא יעשה צרכיו (תשמיש) שניים.
לגבי תשמיש – הרי זה לא שניים מראש, אלא שימש ואז נגמרה תאוותו והתשמיש החדש הוא החלטה חדשה ("נמלך").
עונה אביי – כוונת הברייתא שאם אכל/שתה בזוגות – שלא ישמש אפילו פעם אחת, כי יכול להינזק.
- ת"ר – השותה כפליים דמו בראשו.
(קי. 5+)
ג. באמוראים (הרוב באים להקל, פה ושם יש מי שמחמיר) –
- רב יהודה – אם יצא לשוק בין כוס לכוס (=הפסקה) – מותר.
- אסור רק כשעומד לצאת לדרך/לישון/לצאת לבית הכיסא.
אבל בביתו מותר.
אבל לאדם חשוב אסור גם בביתו,
ולכן מסופר על רבא, אביי ורנבי"צ שהקפידו גם בבית
(ונעזרו בשיטות שונות לזכור כמה כוסות שתו).
- מספרים גדולים, ומספרים שנחשבים רק לטובה
(רשב"ם – ככל שהתקדמו הדורות סכנת הזוגות פחתה, ולכן כל מימרא מרחיבה על הקולא) –
- 10 מותר –
עולא – שהרי בבית האבל שותים 10 כוסות. - 8 מותר –
רב חסדא ורבה בר רב הונא, כי 7 (כנגד "שלום" בברכה"נ), נחשב רק לטובה. - 6 מותר –
רבה ורב יוסף, כי 5 (כגנד "ויחונך" בברכת כהנים) נחשב רק לטובה. - 4 מותר –
אביי ורבא – כי 3 (כנגד "וישמרך" בברכת כהנים) נחשב רק לטובה.
(קי. שליש תחתון)
- טיפים מיוסף השד –
- רב יוסף בשמו – מי שאחראי על נזק הזוגות הוא אשמדאי המלך,
גירסא א – לכן זה לא כזה מסוכן (כי למלך אין זמן להתעסק עם זוטות),
גירסא ב – לכן זה מאוד מסוכן – כי מלך יכול להתעצבן ולעשות מה שרוצה. - רב פפא בשמו – 2 מסוכן יותר מ4 –
2 – אנחנו יכולים להורגו, ואפילו אם שתה בטעות.
4 – רק להזיקו, ודווקא אם במזיד.
- רב יוסף בשמו – מי שאחראי על נזק הזוגות הוא אשמדאי המלך,
- יש תקנה:
יחבר ידיו (אגודל ימין בשמאל ואגודל שמאל בימין) – ויאמר שהוא יחד עם ידיו שלושה (לא זוג).
ואם ישמע את השד טוען שהם ארבע, יאמר שהם חמש, וכן הלאה, עד שהשד יתפקע.
אגב ההתווכחות עם השד, אמימר מביא בשם ראש המכשפות מה לומר כדי להתגונן ממכפשות: צואה חמה לפיכם, שהרוח תיקח את הפירורים שלכןם, שהתבלינים שלכם יתפזרו וכו'.
(קי: 4+)
- במערבא לא הקפידו על זוגות.
(ואילו רב דימי מנהרדעא הקפיד מאוד – אפילו כשרשם מספר זוגי על החבית, היא פקעה). - כללא דמלתא: כל דקפדי – קפדי בהדיה, ודלא קפדיה – לא קפדיה בהדיה.
ומיהו למייחש מיבעי (ויש שלא גורסים).
- רב דימי שהגיע מארץ ישראל – באמת החשש לזוגות הוא רק בביצים, אגוזים וקישואים, ודבר נוסף. הבעיה היא שלא יודעים מה הדבר הנוסף, לכן מספק מקפידים בהכל…
- החמרה: לזוגות יש שתי חששות: שדים וכשפים.
מה שהקלנו לעיל ב10,8,6,4 – זה בחשש שדים,
אבל במקום שיש מכשפות – צריך לחשוש גם במספרים אלו,
ומסופר על גרושה שניסתה לכשף את בעלה לשעבר והצליחה רק אחרי ששתה מספר זוגי גדול (יותר מ16) של כוסות יין.
(קי: מתחת לאמצע)
- רב עוירא: כל שגמרו בידי אדם אין בו משום זוגות (תבשילים, כיכרות וכו').
(אז למה חששו ביין? תורי"ד – כי ניתן לאכול הענבים גם לפני שנעשו יין).
- רשימת דברים שאין בהם חשש זוגות:
- חנות (כששותה שם שלא בדרך קבע (בניגוד לגרוש מהסיפור לעיל))
- נמלך
- אורח (דומה לנמלך, כי לא יודע אם ישקו אותו עוד).
- אישה לא חשובה (כנ"ל – לא רגילה לשתות הרבה, אז נחשבת כנמלך)
- רבינא בשם רבא: המסופק כמה שתה:
גירסא א – יחמיר וישתה עוד אחת,
(רשב"ם – אם שתה זוגי, זה יהפוך את זה לאי זוגי, ואם כבר שתה אי זוגי – זה לא יזיק כי לא מצטרף כי כבר הפסיק שתייתו).
גירסא ב – יקל ולא ישתה
(בזה מראה שלא מקפיד וכך לא ינזק).
(קי: שליש תחתון)
- עירוב כוס ממשקה אחר עם כוסות יין:
- אספרגוס (משקה כרוב ויין) – מצטרף לטובה ולא לרעה.
- שיכר ויין – העיקרון: אם שתה קודם את הלא חשוב ואז החשוב – החשוב מצטרף:
2 יין + 1 שיכר – לא מצטרף, אלא נחשב זוג יין.
2 שיכר + 1 יין – מצטרף, ולא נחשב זוג.
(ומביאים סימן לזה מטומאה וטהרה).
(דילוג קי: 7- עד 1-)
- ר"י-שמואל: כל המשקאות המזוגים במים מצטרפים.
האם גם מים?
ר"י-שמואל – לא מצטרפים,
רי"ח – מצטרפים,
רב פפא – דווקא במים קרים בחמים או להפך,
אבל אם חמים בחמים או קרים בקרים – לא.
(חזרה ל7-)
- כוסות לפני/אחרי/ב הסעודה (תכא – שולחן, כלומר סעודה)
2 לפני + 1 בסעודה – מצטרפים,
1 לפני + 2 בסעודה –
רב: לא מצטרפים (ואז ה2 בסעודה הם זוג).
רב משרשיא: מצטרפים (מה אפכת לי מהשולחן, אכפת לי מהגברא!)
2 סעודה + 1 אחרי הסעודה – לפי כולם לא מצטרפים ואסור (היין שאחרי הוא יותר מנותק).