שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים קיט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף קיט

(קיח: מתחת לאמצע – קיט: במשנה)

חלק א – עוד מדרשים של רי"ש בר' יוסי:

  1. "גער וכו'" (תהלים סח, לא-לב)

ל – מֵהֵיכָלֶךָ עַל־יְרוּשָׁלִָם לְךָ יוֹבִילוּ מְלָכִים שָׁי׃

לא – גְּעַר חַיַּת קָנֶה עֲדַת אַבִּירִים בְּעֶגְלֵי עַמִּים מִתְרַפֵּס בְּרַצֵּי־כָסֶף בִּזַּר עַמִּים קְרָבוֹת יֶחְפָּצוּ׃

לב – יֶאֱתָיוּ חַשְׁמַנִּים מִנִּי מִצְרָיִם כּוּשׁ תָּרִיץ יָדָיו לֵאלֹהִים׃

לג – מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ שִׁירוּ לֵאלֹהִים זַמְּרוּ אֲדֹנָי סֶלָה׃

"יאתיו חשמנים מני מצרים, כוש תריץ ידיו לאלוקים" –

בעתיד לבוא מצרים וכוש יביאו דורון למשיח, וה' יאמר לקבל (ממצרים כי נתנו אכסניה לפני השעבוד, ומכוש – כל שכן).

"גער חית קנה עדת אבירים בעגלי עמים…" –

שאח"כ גם רומי תרצה (אנחנו אחים של עם ישראל!),
אך אומר ה' לגבריאל לא לקבל ולגעור בהם.

איך זה נכנס למילים?

  1. געור בחיה (רומי), וקנה לך עדת אבירים (ישראל).
  2. הכל מתייחס לרומי: געור בחיית קנה,

הסבר א – חיה שגרה ביער בין הקנים.
הסבר ב (רי"ח) – חיה שכל מעשיה נכתבים בקנה (קולמוס) אחד, כלומר שכל מעשיה רעים.

והגמרא מפרטת:

"עדת אבירים בעגלי עמים" –

להסבר a לעיל – הכוונה לעם ישראל (קנה לך עדת אבירים).
אך להסבר b מה ההסבר?
גם זה מתייחס לרומי – ששחטו אבירים (גדולי ישראל) כעגלים,

"מתרפס ברצי כסף" –

שפושטים יד לקבל ממון (שוחד) ואז לא עושים את מה שמשלם השוחד ביקש.

"ביזר עמים קרבות יחפצו" –

מי גרם שישראל יתפזרו באומות? הקירבה שרצו לגויים.

 

  1. ר' שמעון ברבי או רי"ש בר' יוסי לרבי:
    ישעיהו כג,יח – "וְהָיָה סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לה' לֹא יֵאָצֵר וְלֹא יֵחָסֵן כִּי לַיֹּשְׁבִים לִפְנֵי ה' יִהְיֶה סַחְרָהּ, לֶאֱכֹל לְשָׂבְעָה וְלִמְכַסֶּה עָתִיק׃ (פ) " –
    שבעתיד השפע של צור (ומכאן שגם של רומי) יעבור ללומדי התורה בישראל.

והגמרא מפרטת:

"לא יאצר ולא יחסן" –

לא יאצר זה אוכל ששמים בבית אוצר,
לא יחסן זה כסף וזהב ששמים במחסן שמור יותר.

"כי ליושבים בבית ה' יהיה סחרה" –

מי שמגיע הרבה לישיבה, שיודע מי יושב איפה,
או מי שמקדים לישיבה כך שמקבל פני כל השאר שמגיעים אחריו.

"למכסה עתיק יומין" –

המכסה דברים שכיסה עתיק יומין (מעשה בראשית ומרכבה),
ויש אומרים – המגלה דברים שכיסה ושמותר לגלותם – טעמי מצוות.

  1. רב כהנא – רי"ש בר' יוסי – "למנצח מזמור לדוד"

בפשט – שהמזמור מיועד למנצח של התזמורת במקדש.
מדרש – שה' גורם לכך שינצחו אותו ושמח בכך ("לולי משה בחירו עמד בפרץ").

  1. רי"ש בר' יוסי או ר"ל בשם ר' יהודה הנשיא – "וידי אדם מתחת כנפיהם" (במעשה מרכבה)

הקריא – וידי,
הכתיב – וידו – לרמוז לידו של הקב"ה שמסתתרת תחת כנפיהם כדי לקבל בעלי תשובה ולהצילם ממידת הדין.

 

(קיט. שליש)

חלק ב – גלגולו של הכסף של יוסף

מובא אגב דרשת רי"ש בר' יוסי שהכסף של הרומאים בסוף יגיע ללומדי התורה.

א. רב יהודה-שמואל –
יוסף אסף אל כל הכסף במצרים וכנען (מפורש בפסוק "וילקט יוסף…"), וגם של כל העולם ("וכל הארץ באו מצרימה לשבור אל יוסף").

וכשעלו ישראל ממצרים – לקחו את הכסף – "וה' נתן את חן העם בעיני מצרים וישאילום, וינצלו את מצרים"

וישאילום – כפשוטו – מה שהשאילו להם,
וינצלו – רוקנו אותה לגמרי.

פירוט על השימוש בפועל "וינצלו" –

  1. רב אסי: ל=ד,
    ואז זה מלשון מצודה – שעשאוה כמצודה (מלכודת) שאין בה דגן (פיתיון),
    כלומר ריקה ומיותרת.
  2. ר"ל: כמצולה (מעמקי הים) שאין בה דגים.

ולאן הכסף התגלגל –

  1. היה מונח אצל ישראל עד רחבעם בן שלמה
  2. שישק מלך מצרים לקחו ("ויקח את אוצרות בית ה' ואת אוצרות בית המלך").
  3. זרח מלך כוש לקחו (מסורת).
  4. אסא מלך יהודה (נכד רחבעם) לקח מזרח ("וישאו שלל הרבה מאוד").
  5. אסא שלחו להדרימון (הדד) מלך ארם (כדי שיעזור לו במלחמה נגד ישראל שלח לו "את כל הכסף והזהב הנותרים באוצרות בית ה' ואת אוצרות בית המלך").
  6. בני עמון לקחו מהדרימון (מסורת).
  7. יהושפט מלך יהודה לקח מבני עמון (בדברי הימים כתוב שאחרי תבוסת בני עמון, בזיזת השלל לקחה 3 ימים!), ונשאר אצל מלכי יהודה עד אחז.
  8. סנחריב לקח מאחז (המלחמה מפורשת, לא כתוב משהו לגבי הכסף).
  9. חזקיהו לקחו חזרה מסנחריב (כשהיכה מלאך ה' את מחנה סנחריב),
    ונשאר אצל מלכי ישראל עד צדקיהו
  10. באו כשדיים ונטלו מצדקיהו (בחורבן),
  11. פרסיים לקחו מהכשדיים כשכבשו את בבל,
  12. היוונים לקחו מהפרסיים (כשאלכסנדר מוקדון כבש את פרס)
  13. הרומאים לקחו מהיוונים, ועדיין מונח ברומי.

 

(קיט. שליש תחתון)

ב. אמר ר' חמא בר חנינא – שלוש מטמוניות הטמין יוסף –

  1. אחת נתגלתה לקורח

לגבי עשירות קורח:

  1. ר"ל – "עושר שמור לבעליו לרעתו".

וכן – "ואת כל היקום אשר ברגליהם" – זה ממונו של אדם שמעמידו על רגליו (שזה מה שגרם לו לתפוס מעצמו ולמרוד).

  1. היו לו 300 פרדות רק בשביל להחזיק את המפתחות לבית גנזיו.
  2. אחת לאנטונינוס
  3. ואחת גנוזה לצדיקים לעתיד לבוא.

 

 

 

(קיט. 6-)

חלק ג – חזרה להלל

א. "אודך ה' כי עניתני" (סוף קיח)

ר' שמואל בר נחמני-ר' יונתן: חלק זה נאמר על המלכת דוד ע"י שמואל,
וכל אחד אמר משפט איחר:

דוד – אוֹדְךָ כִּי עֲנִיתָנִי וַתְּהִי־לִי לִישׁוּעָה׃

ישי – אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה (כי דוד היה הקטן, ולא חשב שראוי למלוכה).

שבעת אחיו – מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ (כמו ישי, שזה היה פלא שדוד נבחר).

שמואל – זֶה־הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ׃

האחים – אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא (שיציל את עם ישראל)
דוד – אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָּא (שיצליח במלוכתו)

ישי – בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה' (מהרש"א – מברך את בואו של שמואל).
שמואל – בֵּרַכְנוּכֶם מִבֵּית ה' (מברך את כולם).

כולם – אֵל ה' וַיָּאֶר לָנוּ (שהאיר ה' עיני שמואל לגבי המלך)
שמואל – אִסְרוּ־חַג בַּעֲבֹתִים עַד־קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ (שהקריבו קרבנות כהודיה).

דוד – אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ
כולם – אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ (מהרש"א – דוד זימן, וכולם ענו).

הוֹדוּ לה' כִּי־טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ׃

 

(קיט. 1-)

ב. אביי: ברכה על ההלל:

הברכה שאחרי – תלוי במנהג המקום (משנה בסוכה).

הברכה שלפני – חובה.

שאמר ר"י-שמואל: כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן.

ומניין ש"עובר לעשייתן" הכוונה לפני?

  1. וירץ אחימעץ דרך הכיכר ויעבור את הכושי (שמ"ב יח).
  2. והוא עבר לפניהם (בראשית לג לגבי יעקב שכניגש ליעקב).
  3. ויעבור מלכם לפניהם (מיכה ב, לגבי המשיח בשיבת עם ישראל לארץ).

(קיט: רבע)

ג. הכפלת פסוקי ההלל

במשנה הנ"ל בסוכה – מקום שנהגו לכפול – יכפול, לפשוט – יפשוט.

בברייתא

רבי היה כופל דברים
ר' אלעזר בן פרטה מוסיף בה דברים (כפל יותר),

אביי – מהפסוק "אודך…" כמו שאנחנו עושים.

 

(קיט: שליש)

ד. עוד פסוק בהלל: "כוס ישועות אשא" (קטז) – על הזימון בעתיד לבוא

(אולי גם אגב המלכת דוד, ולפי המהרש"א גם אגב שדוד זימן, מסופר על שדוד ייבחר לזמן לעתיד לבוא)

דרש רב עוירא –
וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת־יִצְחָק (בראשית כא).

לכאורה "הילד" ו"ויגמל" מיותרים,
אלא הפסוק רומז לסועדה נוספת: שעתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמול חסדו לזרעו של יצחק,
ואחרי הסעודה יהיה דיון מי יזמן, וכל אחד ישלול את עצמו עד שדוד יזמן:

אברהם – יצא ממני ישמעאל,
יצחק – יצא ממני עשיו,
יעקב – נשאתי שתי נשים,
משה – לא זכיתי להיכנס לארץ,
יהושע – לא זכיתי לבן,
דוד – "אני אברך ולי נאה לברך" – "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.