להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף יב
(יא: במשנה – יג. 2+)
זמני איסור חמץ והשוואה לעדות
א. במשנה –
(אנחנו נתייחס למשנה רק בהמשך בסעיף ג בטבלה הבאה).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
מותר מדאורייתא | איסור דאורייתא | ||||||
ר"מ | אוכלים | אסור מדרבנן | |||||
ר"י | אוכלים | לבהמה | |||||
ר"ג | אוכלים | תרומה |
ב. טווח הטעות בעדות ובאיסור חמץ:
לגבי עדות, יש שני פסולים הקשורים לזמן:
- לא מתואמים בזמן הארוע – סעיף א בטבלה.
- הזמה – "עמנו הייתם באותו זמן" – סעיף ב בטבלה.
א. תנן התם בסנהדרין | ר"מ | ר"י |
לגבי עדות | שעה: 2-3 – קיימת 3-5 – לא קיימת | שעתיים: גם 3-5 – קיימת אבל 5-7 – בטלה, כי בזה לא טועים. |
הסבר המחלוקת: מהו טווח הטעות, והאם מפרשים את דבריהם? | ||
אביי מצד אחד – כן מפרשים כוונתם, כדי לתאם ביניהם[1]
מצד שני – טווח טעות קטן | טווח טעות: אין במקרה של 2-3: נניח שהמעשה ארע במעבר מ2 ל3 ומפרשים שלזה הם התכוונו | טווח טעות: חצי שעה במקרה של 3-5: נניח המעשה ב4:30, |
טווח טעות: משהו | טווח טעות: שעה + משהו נניח שהמעשה קרה במעבר מ3 ל4, | |
רבא מצד אחד – לא מפרשים כוונתם ("והצילו העדה")
מצד שני- טווח טעות גדול | טווח טעות: 2 חסר משהו נניח שהמעשה ארע בתחילת 2 או סוף 3, | טווח טעות: 3 חסר משהו נניח שהמעשה ארע בין 3 ל-5, |
ב. תנן – תחילת המשנה הנ"ל (יב. מתחת לאמצע) | איך אפשר להזים את עדות ע"י השעה? תשובה: כדי להזים צריכים לומר | |
זה שהעיד על השעה 2: מ- 1- עד 4 (אבל 1- לא, כי בזה לא טועים). | זה שהעיד על 3: מ- 1(-) עד 6, זה שהעיד על 5: | |
ג. משנתנו (יב: 3+) | ר"מ – גוזר שעה | ר"י – גוזר שעתיים |
איך זה מסתדר עם טווח הטעות בעדות? (על אביי קשה – למה גזרו יותר מדי? | ||
אביי | חמץ לכל מסור, וטועים יותר, ואפילו בין 5 ל-7 (שהרי מדאורייתא זה בתחילת 7). | |
רבא | באופן כללי טועים 2, אבל – 7-5 – לא טועים 7-6 – טועים (בקרנתא קאי) | הסבר אביי לרבא – באופן כללי טועים 3, אבל: ב4-7 לא טועים, ב5-7: בעדות – לא טועים, בחמץ – טועים. |
רבא – באמת גם 7-5 לא טועים (אלא רק 7-6), והוסיפו עוד שעה: 1. כדי ללקט עצים. 2. אטו יום מעונן (אך ב-4 אין חשש כי זה זמן סעודה). |
(יב: 13-)
הערות:
- לגבי זמן סעודה לכל אדם.
- רב אשי – כמחלוקת בעדות כך מחלוקת בחמץ.
- לגבי עדות – אם טעו סביב נץ החמה עדותן בטלה.
[1] ר' דוד – לאביי יש שאיפה לתאם את עדויותיהם, מתוך חזקה שסתם כך עדים אינם משקרים.
[2] (ואין אומרים שהמעשה ארע באמצע, ושניהם טעו בשעתיים/שלוש, כי לא סביר ששניהם טעו אלא רק אחד (תוס')).
4 Responses
הרב אורי שלום ויש"כ גדול על השיעורים!
באזור "שיעורי עיון" באתר מופיע גם דף שיעור: "חנוכה – בעניין מהדרין מן המהדרין", אך השיעור לא עולה שם, וגם הקישור לדף המקורות לא עובד. התוכל להעלותו?
תודה
תוקן, תודה
נראה לי שנפלה טעות
בטבלה תחת הכותרת – הסבר המחלוקת – מהו טווח הטעות? בדברי אביי נכתב :"שעה + משהו
המעשה ב4:00,
וכל אחד פספס בשעה ומשהו
צ"ל:
שעה+ משהו , המעשה בסוף 3 (3:59) או בתחילת 5 (5:01)
[b]ואחד מהם פספס בשעה ומשהו[/b]
יישר כח!
RE: הדף היומי – פסחים יב
שלום, ושוב תודה רבה.
אתם אומרים פעמים רבות שהעדים מתואמים…. כאילו שהם ישבו באיזה מקלט ותכננו מה יפברקו בבואם להעיד. צ"ל תואמים, או העדות תואמת, או העדויות תואמות. כלומר, מאליהן, לפי שכך בדיוק באמת התרחש.
והיה ברכה,
מ.