להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף כב
(כב. 5+ עד כג. 8+)
המשך איסורי הנאה – קושיות על ר' אבהו (וחזקיה)
חזקיה – צריך לימוד מפורש כדי לאסור הנאה.
ר' אבהו – איסור אכילה כולל איסור הנאה.
קבוצה א – קושיות ממקרים בהם אין איסור הנאה
האיסור | מניין שמותר בהנאה | תשובה – שם יש מקור להיתר ההנאה | הערות |
גיד הנשה | מותר לשלוח ירך לגוי עם הגיד. | כלול בהיתר הנבלה | רק לר"י "יש בגידים בנותן טעם", אך לר"ש אכן יש איסור הנאה בגיד הנשה. |
דם | היו מוכרים את הדם מהמקדש לשימוש לזיבול. | היקש ממים לדם – "רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ וְלֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר.לֹא תֹּאכְלֶנּוּ עַל הָאָרֶץ תִּשְׁפְּכֶנּוּ כַּמָּיִם" | 1. הרי יש גם מים אסורים? (מי נסכים). תשובה – זה לא מים שנשפכים אלא מתנסכים. 2. מה חזקיה יעשה עם ההיקש? שדם מכשיר לטומאה רק בדם הנשפך (ולא דם שמתקבל בכלי במקדש). |
אבר מן החי | אסור להושיט אבר מן החי לגוי, משמע שלכלב מותר. | היקש מדם לאבר מן החי – "רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ וְלֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר.לֹא תֹּאכְלֶנּוּ עַל הָאָרֶץ תִּשְׁפְּכֶנּוּ כַּמָּיִם" | וחזקיה – היקש מאבר מן החי לדם – שיש כרת על אכילת דם הקזה שהנפש יוצאה בו (ולא רק דם שחיטה). |
קבוצה ב – קושיות ממקרים בהם יש מקור מפורש שיש איסור ההנאה
(מקרים אלו קשים גם לחזקיה, כי כתוב בהם "לֹא יֵאָכֵל" , וזה כולל איזור הנאה גם לחזקיה).
האיסור | המקור שאסור בהנאה | תשובה – המקור נצרך כי: | הערות |
שור הנסקל | "ובעל השור נקי" | נצרך לאיסור ההנאה בעור. | ומי שלומר מ"נקי" דין אחר (שאין חצי כופר ודמי וולדות בשור תם), לומד את העור מ"את" (כשיטת ר"ע, בניגוד לשמעון העמסוני). |
ערלה
| מהכפילות – "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל" | נצרך, שלא נלמד מ"לכם" שיש היתר הנאה. | ומה באמת לומדים מ"לכם"? לגבי אילנות של רבים: |
2 תגובות
בטבלה בתרשים בשורה של דם בהערה 1 בעמודה השמאלית מדובר על דים ולא על מים כמו בטבלה המקבילה כאן וכמו בשעור הקולי.
הגמרא שואלת על ההשוואה בין דם למים – הרי יש גם מים שאסורים בהנאה, לכן אולי גם הדם צריך להיות אסור בהנאה.