להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף כו
(כה: באמצע – כו: באמצע)
הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו
א. המחלוקת
גירסה א –
לר"י – בכל מקרה אסור,
לר"ש – אם לא התכוון – מותר, אא"כ אפשר להימנע – שאז יש מחלוקת: אביי – מותר, רבא – אסור.
| התכוון | לא התכוון |
אפשר להימנע | אסור, כי התכוון | ר"י – אסור |
ר"ש – | ||
לא אפשר להימנע | ר"י – אסור | |
ר"ש – מותר |
גירסה ב –
לר"ש – הגורם היחיד הוא הכוונה.
לר"י – אם לא התכוון, אסור רק אם היה אפשר להימנע.
אם אי אפשר להימנע, אך כן התכוון – המחלוקת: אביי – מותר, רבא – אסור.
| התכוון | לא התכוון |
אפשר להימנע | ר"י – אסור | |
ר"ש – אסור | ר"ש – מותר | |
לא אפשר להימנע | ר"י – | מותר |
ר"ש – אסור |
(כו: שליש עליון)
ב. דחיית הגירסה הראשונה
מוכרי כלאיים יכולים ללבוש אם לא מתכוונים ליהנות (למרות שיכולים לשים על מקל) = אפשר ולא מתכוון,
בגירסה א' לרבא זה לא מסתדר לאף שיטה.
בגירסה ב' ניתן להעמיד כר"ש.
ג. ראיות לאביי ורבא בתוך גירסה ב – "לא אפשר והתכוון" –
ראיה לאביי שמותר –
ריב"ז ישב בצל ההיכל – "לא אפשר והתכוון".
תשובה – זאת הנאה שלא כדרכה מקירות ההיכל.
ראיות לרבא שאסור –
- 1.A. גירסא ראשונה – הכניסו את מתקני קה"ק בתיבות סגורות שלא יראו.
תשובה – ראייה זה מדרבנן (ר"ש בן פזי), והחמירו לגבי קה"ק.
B. איכא דאמרי – ר"ש בן פזי אמר שראייה אינה אסורה מדאורייתא אך כן מדרבנן,
ולכאורה מתייחס למי שבהיכל (לא אפשר ומכוון), ומסתמא רבנן לא יאסרו אם באיסורי הנאה דאורייתא אינו אסור.
תשובה – שם זה "אפשר ומכוון" (אנשים מבחוץ למקד שמתקרבים כדי לראות) ולכן אסור.
- 2.הכניס פרה אדומה לרבקה עם אמה ודשה – "לא אפשר ומכוון" ואסור.
תשובה – זאת חומרא בפרה אדומה (ועגלה ערופה) מזה שכתוב "עוּבד",
(אך גם זה דווקא בכיוון, אך הרישא שם מדברת על "לא כיוון" ולכן מותר ("עבד" כתיב).
- 3.לא ישטח אבידה כשיש אורחים ("לא אפשר ומכוון").
תשובה – שם זה אסור כי אולי האבידה תינזק (גניבה, עין הרע).
ד. מאמר מוסגר – ר"ש בן פזי קול מראה וריח אין בו משום מעילה.
A. קשה לגבי ריח – "והמריח בה (בקטורת)… מעל".
תשובה – אכן בריח יש מעילה, ור"ש פטר רק בקטורת שכבר נעשתה מצוותה.
B. דבר חד פעמי, שכבר נעשתה בו מצוותו – אין מעילה.
קשה ממקרים שבהם יש מעילה אפילו שנעשתה מצוות!
תשובה – יוצאי הדופן לא מלמדים על הכלל, כי:
- 1.שני כתובים הבאים כאחד אין מלמדים.
- 2.יש בהם מיעוטים מיוחדים.
[יוצאי הדופן:
- 1.תרומת הדשן ("ושמו אצל המזבח").
- 2.בגדי הכהן ("והניחם שם". לרבנן, ר' דוסא חולק).
- 3.עגלה ערופה ("וְעָרְפוּ שָׁם אֶת הָעֶגְלָה בַּנָּחַל… הָעֲרוּפָה בַנָּחַל")].