לפני שנתחיל, יש לנו בקשה קטנה – הירשמו לערוץ היוטיוב שלנו (ליחצו כאן)!
כך תקבלו את הסרטונים מיד כשהם עולים, תעזרו לנו להביא לומדים חדשים דרך יוטיוב, וגם סתם תעשו לנו טוב על הלב.
ועכשיו לשיעור עצמו:
להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף ד
(ד. שליש עליון –ד: שליש תחתון)
א. למה בודקים בלילה?
הרי זמן איסור חמץ רק בחצות יום י"ד, שנבדוק שעה לפני כן.
ואם נאמר משום "זריזין מקדימים", אז מספיק בבוקר!
אמר ר"נ בר יצחק–
- 1.בשעה שבני אדם מצויים בבתיהם.
- 2.צריך נר, וממילא צריך לילה.
(למה צריך נר? מסברא – אור הנר יפה לבדיקה, מפסוק – ראה ז:).
[אביי – כיון שחשוב שיהיה בלילה, יזהר לא להתחיל בלימוד תורה לפני הבדיקה, שמא ישכח ויאלץ לבדוק ביום. בפוסקים – וכן שאר מלאכות שאסור להתחילם לפני המנחה כמו אכילה ורחיצה].
(ד. שליש תחתון)
ב. משכיר ושוכר
הקדמה – מהתורה מספיק ביטול
(רש"י – "תשביתו", תוס' – סברא – שאם מבטל זה הפקר ואינו עובר עליו).
חז"ל תיקנו בדיקה
לרש"י – שלא יעבור על בל יראה וימצא, תוס' – שמא יאכל בטעות.
A. מי בודק?
אם החמץ של השוכר – ודאי שהוא בודק (החמץ שלו + ברשות שלו).
שאלו את רנבי"צ –אם כל החמץ של בעה"ב?
אם לא יבדקו – שניהם עוברים, בעה"ב משום שהחמץ שלו, והשוכר משום שהחמץ ברשותו (ונאריך בזה בדף ה:).
סברות–
לרש"י שזה דין בבל יראה, אז השוכר – כי הוא אחראי על מצוות הבית (ועובר גם על חמץ של יהודי אחר), או בעה"ב – או כי הוא אחראי על מצוות הבית, או כי החמץ שלו.
לתוס' (שזה שמא יאכל) – השוכר – שמא יאכל, בעה"ב –הדאגה היא שמא יאכל אך הוא אחראי על הבדיקה כי החמץ שלו או כי זה חובת הבית והבית שלו (וגם כי כבר התחייב אתמול בלילה).
- 1.תא שמע –השוכר חייב במזוזה.
הנחות יסוד – גם חמץ וגם מזוזה זה חובת הבית, והשוכר אחראי על חובות הבית.
דחייה – מזוזה חובת הדר, וממילא אי אפשר ללמוד לחמץ.
- 2.תנינא –
השכיר לפני י"ד – השוכר,
השכיר ביום י"ד – המשכיר.
B. האם חזקתו בדוק, כששכר ביום י"ד? (וכשאי אפשר לשאול את בעה"ב, כי אם נמצא חייבים לשאול גם כשיש חזקה)
- 1.יש חזקה, שהרי אחרת למה האישה נאמנת שבעלה בדק.
והחידוש שאין צורך לשאול אותו, גם כשנמצא בעיר, אלא מספיק לשאול את האישה/קטן (תוס').
- 2.אין חזקה,
שהרי אחרת למה צריך את עדות האישה/קטן? - 3.יש חזקה,
ואי אפשר ללמוד מכאן כלל, כי מדובר שברור שהבעל לא בדק,
והחידוש שהאישה/קטן נאמנים לומר שהיא בדקה.
(ולמה נאמנים?
בפשטות בגמרא – כי זה דין דרבנן.
ומקשים הראשונים – הרי אישה נאמנת על כשרות וכד'.
תוס' – הבדיקה דורשת דקדוק מיוחד בזה נאמנת רק כי זה דרבנן.
בעל העיטור – אישה אכן נאמנת גם באיסורי תורה, ורק הקטן נאמן רק בדרבנן.)
C. השכיר בית בחזקת בדוק, ומצאו שאינו בדוק, האם זה מקח טעות?
ר"ן – השכיר סתם, וחזקתו בדוק, ומדובר שהמשכיר אינו כאן להשלים את הבדיקה ביום י"ד.
תוס' – השכיר ביום י"ג, ואמר לשוכר שבדק מוקדם.
אביי – אינו מקח טעות,
כי גם אם ידע אתמול שבאמת אינו בדוק, לא היה מבטל את העיסקה כי נוח לו לאדם לעשות מצווה בגופו ובממונו.
3 Responses
שלום
האם יש אפשרות להשלים דפים חסרים
בעירובין – ישר כח
אשרכיים
תודה רבה עזרתם לי מאוד!!
האם יש פיד RSS של השיעור בלבד
האם יש פיד RSS של השיעור בלבד כך שניתן להוריד לסמארטפון ולשמוע בדרך ?