שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים נה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף נה

(נד: במשנה – נה: במשנה הראשונה)

חלק א – מלאכה בתשעה באב

א. בין השמשות שלפני תשעה באב

הקדמה:
בתעניות ציבור על גשמים –
3 ראשונות – בלי הלילה,
3 אחרונות – עם הלילה ("אוכלים ושותים מבעוד יום", בפשטות משמע שגם ביה"ש אסור, אך לא מוכרח, כי אולי בא למעט רק את הלילה ולא את ביה"ש).

 

לגבי ביה"ש –

  1. A. שמואל – ביה"ש מותר.

קשה – והרי שמואל – תש"ב היא כמו "תענית ציבור"
בפשטות הכוונה שבשניהם אסור בביה"ש,
תשובהבשניהם מותר בביה"ש.

  1. B. רבא ורי"ח – ביה"ש אסור.

קשה – רי"ח – תש"ב אינו כתענית ציבור,
בפשטות הכוונה שבתענית ציבור ביה"ש אסור וב9 באב מותר.
תשובה – הכוונה למשהו אחר –

  1. בתש"ב אין איסור מלאכה, בניגוד לתענית ציבור.

דחייה – זה כבר כתוב במשנתנו.

  1. שאין בתש"ב תפילת נעילה,
    דחייה – והרי אם רוצים יכולים להתפלל גם נעילה? (רי"ח – ולואי שיתפלל כל היום כולו").
    דחיית הדחייה – בתענית ציבור נעילה היא חובה.
  2. שבתענית ציבור יש 24 ברכות בתפילה.
  3. רב פפא – הכוונה שאינו כ-3 תעניות ראשונות, אלא כן כתעניות אחרונות, ושבשניהם ביה"ש אסור.
  4. C. ניסיון ראיה שמותר –

ברייתאאין בין תש"ב ליו"כ, אלא שבתש"ב ספקו מותר.
ספקו מותר = ביה"ש מותר.
דחייה – הכוונה שלספק האם עיברו את החודש, שביו"כ צמים פעמיים וב9 באב לא.

 

[בעיה לגבי תש"ב –
מצד אחד –
אין בין תש"ב ליו"כ, אלא שבתש"ב ספקו מותר,
מצד שני –
אין בין תש"ב לתע"צ אלא שבתש"ב מותר במלאכה כשנהגו.

יוצא שיש סתירה,
ולמשל לגבי רחיצה, תש"ב אסור כמו יו"כ (אפילו אצבע).

תשובה – זאת ברייתא אחת, והיא לא באה להשוות לגמרי, אלא רק להביא את הקולות.

 

סיכום הבדלים –

תע"צתש"ביו"כ
ביה"ששמואל – מותר

רי"ח – אסור

אסור
ספק בקביעא דירחאמקליםמחמירים
איסור מלאכהאסורתלוי במנהגאסור
נעילהישלא חובהיש
מספר ברכות24187
רחיצהמותר פנים ידיים ורגלייםאפילו אצבע

 

 

ב. האם חוששים ליוהרא?

אצלנו – האם יכול לעשות אצלו ת"ח ולהיבטל ממלאכה בתש"ב?
רבנן – לא התייחסו, רשב"ג – כן (לא חושש ליוהרא).

בברכות יז – האם כל חתן רשאי לקרות בלילה הראשון?
לרבנן – כן, רשב"ג – לא (חושש ליוהרא).

תשובות:

  1. רי"ח – להחליף השיטות.
  2. רב שישא בריה דרב אידי – כולם חוששים ליוהרא,
    אלא שיש מצבים שלא ישימו לב:

רבנן בחתן – כי כולם קוראים.
רשב"ג ב 9 באב – יחשבו שסתם אין לו עבודה.

 

(נה. משנה ראשונה)

חלק ב – מלאכה בערב פסח

א. האם מותר לפני חצות?

שלושה מקורות בתנאים:

  1. A. במשנה (נ.) – עד חצות תלוי במנהג המקום.
  2. B. במשנה נה. –

חכמים – ביהודה עשו ובגליל לא,

כרגע ניתן להבין שהם רק מתארים את המנהג,

הלילהב"ש אוסרים וב"ה מתירים.

קשה – הרי אם תלוי במנהג, מה שייך לדבר על "איסור"?

תשובה – אכן יש מחלוקת תנאים, במקור הבא:
C. ברייתא –

ר"מ – הכל תלוי במנהג – משנתנו,
ר"י – ביהודה התירו ובגליל אסרו.

ואז ניתן להסביר את ב"ש במשנה (B) כגליל לפי ר"י.
(וגם את דעת חכמים במשנה (B) ניתן להעמיד כר"י).

קשה על ר"י שמתיר ביהודה –

המנכש ועלתה בידו שיבולת, בי"ג ניסן שותלה בטיט שתמהר להשריש כדי שהעומר יתיר אותה.
משמע שבי"ד אסור לנכש. [אמנם צריך 3 ימים להשרשה, אך גם בי"ד יש שלושה ימים, שהרי יש קצת י"ד + ט"ו + קצת ט"ז].

תשובות:

  1. רבא – שם זה לפי הגליל שאוסרים מלאכה בי"ד.

דחייה – למה לא התירו במנכש ושותל בליל י"ד?
תשובות:
רב ששת – ב"ש אוסרים גם את הלילה.
רב אשי – אין דרכם לנכש ולשתול בלילה.

  1. רבינא – אכן גם בי"ד מותר לנכש, אלא שאין שלושה ימים (צריך 2 ימים מלאים + קצת).

 

(נה. במשנה השנייה)
ב. במקום שנהגו לאסור, עוד שני גורמים: התחיל לפני, ולצורך המועד

ר"מ – אם התחיל קודם 14 יכול לגמור ב14, לא יתחיל ב14.

לגבי הגורם השני, שלוש הבנות:

(תכלת – קולא, ורוד – חומרא)

אם התחיל, מותר לגמוראסור להתחיל
A. בלצורךמותר רק לצורךאסור אפילו לצורך
B. בלא לצורךמותר גם בלא לצורךאסור בלא לצורך,
אך בלצורך – מותר.
C. לצדדיםמותר גם בלא לצורךאסור אפילו לצורך

 

תא שמע מדברי ר"מ –

  1. "אבל לא יתחיל, אפילו צלצול (חגורה) קטן", שזה לצורך.
    משמע – אסור אפילו לצורך, כמו A.

(אפילו שהם לצורך המועד, שמותר לגמור, בכ"ז אסור לא להתחיל).
דחייה – אולי זה כמו C.

(אפילו שהם לצורך המועד אסור להתחיל, ולא אומרים שכיון שזאת מלאכה פשוטה התחלתם נחשבת גמירתם).

  1. "כל מלאה שהיא לצורך המועד גומרה ב14, בזמן שהתחיל בה קודם 14, אבל אם לא התחיל לא יתחיל ב14" – אפשרות A.
    דחייה – אפשרות C, והחידוש שאסור להתחיל אפילו לצורך.
  2. "כל מלאה שהיא לצורך המועד גומרה ב14,
    ושאינה לתורך המועד אסור (= לגמור) – כמו A.

 

(נה: שליש עליון)

ג. מלאכות יוצאות דופן שמותרות – חייטים, ספרים, כובסים (רי"ס בר"י – גם רצענים)
A. למה:
כיון שהן לצורך המועד ונצרכים ביותר + יש מצבים בהם מלאכות אלו מותרות אפילו בחוה"מ עצמו (להדיוט מותר לתפור, ומותר ולספר ולכבס מי שחזר ממדינת הים, ומתקנים נעלים לעולי רגלים).

  1. B. במה נחלקו –
    רי"ס בר"י לומד הכנת נעליים מתיקון נעליים (תחילת מלאכה מסוף מלאכה),
    ורבנן לא.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.