שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים עט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף עט

(עט. במשנה – פ. שליש תחתון)

עשיית פסח בטומאה

חלק א – המשנה

בתורה – כשרוב הקהל טמא,
במשנה – גם כשרוב הכהנים טמאים (הכהנים שנמצאים בירושלים (רמב"ם)).
בברייתא – גם כשרוב הכלים טמאים (הכלים הנצרכים לקרבן).

וכשאחד האיסורים הותר – הותרו כולם.

 

חלק ב – היו הסכינים טמאי שרץ

הקדמות:

  1. "חרב הרי הוא כחלל" –
    בדרך כלל כשדבר נטמא הוא יורד בדרגה –
    לכן סכין שנטמאה משרץ (אב הטומאה) תהיה רק ראשון לטומאה.
    אבל אם סכין נטמאה מטמא מת – גם הסכין טמא מת.
  2. איסור אכילת קודשים טמאיםלאו.

איסור לאדם טמא לאכול קודשים – כרת.

  1. טומאה הותרה בציבור או דחויה בציבור?
  2. עושים קרבן ציבור בטומאה בטומאות מגע (כמו מת, שרץ),
    ולא בטומאות שיוצאות מגופו (מצורע, זב וכד').

אמרנו במשנה שאם אחד הגורמים טמאים – אז כולם עושים את הפסח בטומאה.
לכם אם למשל הכלים טמאים – גם הקהל והכהנים עושים בטומאה.

אבל – אם הסכינים נטמאו משרץ

רב חסדא – אמנם עושים בטומאה,
אבל רק אנשים טהורים ולא טמאים.

כי כשהסכין טמא – זה עושה את הבשר טמא (לאו).
אבל אם האדם טמא זה חמור יותר – כרת.

והגמרא מסבירה: כי טומאה דחויה בציבור ולא הותרה.

רבא – גם טמאים עושים.

למה?

  1. לכאורה יכולנו לומר: כי טומאה הותרה בציבור.
  2. אבל הגמרא מסבירה – איסור טומאת האדם תלוי באיסור טומאת הבשר.
    כשאין איסור טומאת הבשר גם אין איסור טומאת האדם.

 

(עט. 5-)

חלק ג – היו חצי חצי

א. איתמר – מחלוקת אמוראים:

הסברא:רב –
כל חצי נחשב רוב
רב כהנא 1 –
חצי אינו רוב
רב כהנא 2 –
חצי אינו רוב
ולכן:הטהורים עושים את הראשון בטהרה – כי אין (רק) רוב טמא.
הטמאים גם עושים את הראשון בטומאה בנפרד

(כי גם הטהורים רוב – אז עושים במועדו בטהרה,
וגם הטמאים רוב – אז עושים במועדו בטומאה).

והטמאים את השני

(גם חצי יכולים להידחות לפסח שני (העיקר שאינם רוב).

הטמאים לא עושים כלל

(חצי לא נדחה לפסח שני, רק מיעוט נדחה)

(עט: 3+)

משנתנו (רישא)  –
נטמא רוב הקהל – עושים בטומאה.

לכאורה קשה – כי לדעתו גם בחצי חצי עושים בטומאה!

תשובה: בכל מקרה כולם עושים ראשון אלא שהדיוק כזה:
רוב – כולם עושים פסח ראשון ביחד (בטומאה).
חצי חצי – כולם עושים פסח ראשון אבל בנפרד.

מסתדר:
רוב טמא – עושים בטומאה.
מדויק: חצי חצי – לא עושים בטומאה,
אלא טהורים עושים ראשון וטמאים שני או כלום.
משנתנו (סיפא) –
נטמא מיעוט הקהל –
טהורים עושים בזמנו וטמאים פסח שני.
מסתדר:
מדויק:
חצי חצי – לא עושים פסח שני אלא כולם בזמנו.
קשה:
הרי לדעתו חצי חצי זה בדיוק כמו מיעוט טמאים: טהורים עושים ראשון וטמאים עושים שני.תשובה:  אכן אין הבדל בין חצי חצי למיעוט, ורק נכתב מיעוט בשביל לשמור על אחידות סגנונית (בגלל שבסיפא נכתב רוב).
מסתדר:
מדויק:
חצי חצי לא עושים פסח שני אלא – הטהורים בזמנו והטמאים לא עושים כלל.
(עט: באמצע)
ברייתות ככל הדעות: 
כשהברייתא אמרה חצי חצי –
זה לא באמת חצי חצי, אלא רוב טהור:
כי החצי חצי של הברייתא זה כולל נשים, ונשים לא נחשבות.
ברייתא כרב כהנא 1
טהורים ראשון,
טמאים שני
(כמו רב)
חצי חצי זה ללא נשים,
עם נשים – יש רוב טהורים.נשים חייבות בראשון ולא בשני.

לכן:
בראשון יש רוב טהור, לכן רק טהורים עושים, והמיעוט נדחה לשני.
אך בשני, הנשים לא נחשבות, ואז המיעוט הטמא פתאום הופך חצי (שזה רוב טמא לפי רב), ורוב טמא לא עושה פסח שני.ואז לא עושים את השני.

(זה לא טוב לרב כהנא, כי לדעתו חצי זה לא רוב, ויכולים לעשות בשני).

 

חצי חצי זה כולל נשים,
ללא הנשים – יש רוב טמא.נשים חייבות בראשון ולא בשני.

לכן:
בראשון רק הטהורים – כי אין רוב טמא (אלא רק חצי),

אך בשני, הנשים לא נחשבות, ופתאום יש רוב טמא, ורוב טמא לא עושה פסח שני.

 

ברייתא כרב כהנא 2
טהורים – בראשון,
טמאים – לא עושים.
ברייתא כרב
(טהורים וטמאים בראשון בנפרד)
זו אכן מחלוקת תנאים
האם חצי נחשב רוב.

 

בהמשך נראה עוד שתי דעות:

  1. ר"י בברייתא – כולם עושים בטומאה.
  2. רב (דעה היפותטית) אף אחד לא עושה! ולכן מטמאים אחד כדי שיהיה רוב.

 

(עט: 3-)

ב. גופא (המשך הברייתא של רב) –

  1. A. האם מכריעים על פי אדם אחד

ת"ק – אפילו אחד מכריע.
ר' אלעזר בן מתיא – אין היחיד מכריע – "לֹא תוּכַל לִזְבֹּחַ אֶת־הַפָּסַח בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ…" (דברים טז)

  1. B. האם מסתכלים על כל עם ישראל או על שבטים?

ר"ש ור"י מחשיבים שבט כ"קהל", ולכן:

ר"ש – כל שבט בנפרד (אם שבט אחד רובו טמא – רק הוא עושה בטומאה).
ר"י – אם שבט אחד טמא – נחשב כמו חצי עם טמא,

ולדעתו חצי זה מספיק כדי שאת פסח ראשון עושים כולם בטומאה,
שאין קרבן ציבור חלוק.
(שזו דעה שעוד לא פגשנו – שחצי זה מספיק).

(פ. רבע)

ג. איתמר – עוד מימרא של רב על חצי חצי – שמטמאים אחד כדי שיהיה רוב טמא

  1. A. שלוש הבנות מה רב אמר:
  2. כפשוטו: מטמאים אחד בשרץ כדי שיהיה רוב טמא.

והרי לרב גם בחצי חצי עושים החצי הטמא עושה בטומאה,
אז בשביל מה לטמא?

  1. אלא מדובר שהיה רוב טמא באחד.

ובכ"ז מטמאים אחד נוסף – כדי לא להכריע על פי אחד, כר"א בן מתיא.

דחייה: והרי יכולים לא לטמא, ואז זה חצי חצי, ויעזו טמאים בנפרד בטומאה.

  1. רב לא התכוון לשיטת עצמו אלא לדעה היפותטית –
    שבחצי חצי אף אחד לא יכול לעשות:

כי אם מצד אחד נסבור כרב עצמו (וכברייתא לשיטתו) –
שבחצי חצי שניהם חייבים בראשון בנפרד,

אך מצד שני – אם נסבור גם כר"י – שאין קרבן ציבור חלוק, כך שאסור בנפרד,
יוצא שאף אחד לא יכול להקריב.

ועל זה אמר רב – הפתרון הוא לטמא אדם אחד.

 

  1. B. מה הפתרון – לגרום לרוב טמאים

(זה עדיף על רוב טהורים, כדי שיוכלו כולם לעשות פסח ראשון ולא ידחו כמעט חצי עם לשני).

רבלטמא אדם בשרץ.

עולאלשלח אחד לדרך רחוקה.

למה?

לטמא בשרץ לא עוזר – כי לדעתו שוחטים גם על טמא שרץ (שהרי ייטהר עד הלילה),
לטמא במת לא  – כי אז גם לא יוכל להביא קרבן חגיגה של טו.

(ולא יוכל להביא ביום האחרון של פסח (היום ה8 של טומאתו) –
כי עולא סובר ששאר הימים הם תשלומים לראשון, ומי שלא יכול היה להביא בראשון – גם לא מביא בשאר).

(ואילו כשמשלחים אותו – רגע לפני החג ייכנס לתחום העיר – וכך יוכל לעשות חגיגה למחרת (תוס')).

(ר"נ – תגידו לעולא: מי יסכים שישלחו אותו?!
אלא עושים כרב).

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.