שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים פ

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף פ

(פ. שליש תחתון – פ: שליש תחתון)

חלק א – המשך עשיית פסח בטומאה או דחייה לפסח שני

הקדמה: זבים –

לגבי הרוב בראשון – רק כשהרוב טמאי מתים (או שרץ וכד') עושים בראשון.
לגבי הרוב בפסח שני (שרוב לא עושה פסח שני) – כאן סופרים את כל הטמאים (גם זבים).

א. הרוב – זבים, המיעוט – טמאי מתים

רב – אף אחד לא עושה פסח.

בראשון לא:
כי זבים לא עושים בטומאה אף פעם,
וטמאי מתים לא עושים בטומאה כי הם לא רוב.

בשני לא:
כי אם אף אחד לא עשה בראשון – גם לא עושים בשני.
ולזבים יש עוד סיבה – שרוב לא עושים בשני.

שמואל: טמאי המתים עושים בראשון

(שפ"א – כי לגבי הראשון הזבים לא נספרים, וכך הטמאי מתים הם רוב).

הזבים לא עושים גם בשני – כי רוב לא עושים בשני.

 

ב. מקרה הפוך: הרוב – טמאי מתים, מיעוט – זבים.

           טמאי המתים עושים בראשון (רוב).

           האם הזבים עושים בשני?

רב הונא – לא.

עושים פסח שני רק כשפסח ראשון נעשה בטהרה.

תוס' – "איש כי יהיה טמא" – איש נדחה לפסח שני רק כשרק הוא (מיעוט) טמא, ואילו הרוב עשה פסח ראשון בטהרה.
רב אדא ב"א – כן.

שתי סברות:

  1. מסכים לסברת רב הונא, אלא שלדעתו טומאה הותרה בציבור – ונחשב כאילו הראשון נעשה בטהרה כי היו רוב.

(ואילו רה הונא סובר שטומאה דחויה בציבור).

  1. חולק על סברת רב הונא – וגם אם פסח ראשון נעשה בטומאה (=טומאה דחויה בציבור) – עושים פסח שני.

תוס' – "איש כי יהיה טמא" – רק איש נדחה ולא ציבור, ואילו הציבור עושה ראשון – בין בטהרה ובין בטומאה.

(פ: 2+)

ג.  שליש זבין, שליש טהורים, שליש טמאי מתים

טהורים – עושים בראשון

הטמאים – לא עושים לא ראשון ולא שני,

(ראשון לא כי הם טמאים, וטמאי המתים הם מיעוט,
שני לא כי כאן מחברים אותם יחד – ויש רוב טמאים ולא עושים).

 

(פ: במשנה)

חלק ב –  ציץ מרצה

המקור לציץ מרצה: שמות כח – "וְהָיָה עַל־מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־עֲוֺן הַקֳּדָשִׁים…" –

במשנה

  1. הציץ מרצה על הדם, בשר ואימורים (אם זרקו את הדם ואח"כ התברר שהיו טמאים) – הקרבן כשר.

(בדף עז-עח ראינו מח' ר' יהושע ור"א האם לבשר ולאימורים בכלל צריך ריצוי ציץ,
כדי לפשט נדבר כרגע רק על הדם).[1]

  1. הציץ לא מרצה על טומאת הגוף,
    אך כן מרצה על טומאת הגוף בפסח ונזיר – אם זו הייתה טומאת התהום (טומאה קבורה שלא ידעו על קיומה).

בשוגג או במזיד?

במשנה – הציץ מרצה בדיעבד, כלומר שאם זרק את הדם, ואח"כ התברר שהדם נטמא – הציץ מרצה.

ורמינהו – הציץ מרצה גם לכתחילה (בין בשוגג בין המזיד, בין באונס בין ברצון) – שאם נטמא הדם – זורקים אותו לכתחילה!

תשובות:

  1. רבינא
    הטומאה יכולה להיות בכוונה (הברייתא),
    אך הזריקה צריכה להיות בשוגג (המשנה).
  2. רבי שילא – להפך:

הטומאה צריכה להיות בשוגג.

אך הזריקה יכולה להיות בכוונה (כפשט הברייתא).

והרי במשנה הזריקה בשוגג? ("נזרק ואח"כ נודע – הציץ מרצה).
תשובה – אכן גם בנודע ואח"כ נזרק (מזיד) – מרצה.

ורק נכתב כך בגלל ההמשך –
שבנטמא הגוף לא מרצה, אפילו בנזרק ואח"כ נודע (שוגג).

[1] לר' יהושע – כדי לזרוק את הדם, הבשר והאימורים צריכים להיות כשרים, ואם הם לא – זה רק יהיה כשר בגלל ריצוי הציץ.
לר"א – גם אם נפסלו הבשר או האימורים מותר לזרוק הדם גם ללא הציץ, אך עדיין צריך את ריצוי הציץ כדי שיוכל להיחשב פיגול וכדי שלא יהיה בבשר דין מעילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.