להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף פ
(פ. שליש תחתון – פ: שליש תחתון)
חלק א – המשך עשיית פסח בטומאה או דחייה לפסח שני
הקדמה: זבים –
לגבי הרוב בראשון – רק כשהרוב טמאי מתים (או שרץ וכד') עושים בראשון.
לגבי הרוב בפסח שני (שרוב לא עושה פסח שני) – כאן סופרים את כל הטמאים (גם זבים).
א. הרוב – זבים, המיעוט – טמאי מתים
רב – אף אחד לא עושה פסח.
בראשון לא:
כי זבים לא עושים בטומאה אף פעם,
וטמאי מתים לא עושים בטומאה כי הם לא רוב.
בשני לא:
כי אם אף אחד לא עשה בראשון – גם לא עושים בשני.
ולזבים יש עוד סיבה – שרוב לא עושים בשני.
שמואל: טמאי המתים עושים בראשון
(שפ"א – כי לגבי הראשון הזבים לא נספרים, וכך הטמאי מתים הם רוב).
הזבים לא עושים גם בשני – כי רוב לא עושים בשני.
ב. מקרה הפוך: הרוב – טמאי מתים, מיעוט – זבים.
טמאי המתים עושים בראשון (רוב).
האם הזבים עושים בשני?
רב הונא – לא.
עושים פסח שני רק כשפסח ראשון נעשה בטהרה.
תוס' – "איש כי יהיה טמא" – איש נדחה לפסח שני רק כשרק הוא (מיעוט) טמא, ואילו הרוב עשה פסח ראשון בטהרה.
רב אדא ב"א – כן.
שתי סברות:
- מסכים לסברת רב הונא, אלא שלדעתו טומאה הותרה בציבור – ונחשב כאילו הראשון נעשה בטהרה כי היו רוב.
(ואילו רה הונא סובר שטומאה דחויה בציבור).
- חולק על סברת רב הונא – וגם אם פסח ראשון נעשה בטומאה (=טומאה דחויה בציבור) – עושים פסח שני.
תוס' – "איש כי יהיה טמא" – רק איש נדחה ולא ציבור, ואילו הציבור עושה ראשון – בין בטהרה ובין בטומאה.
(פ: 2+)
ג. שליש זבין, שליש טהורים, שליש טמאי מתים
טהורים – עושים בראשון
הטמאים – לא עושים לא ראשון ולא שני,
(ראשון לא כי הם טמאים, וטמאי המתים הם מיעוט,
שני לא כי כאן מחברים אותם יחד – ויש רוב טמאים ולא עושים).
(פ: במשנה)
חלק ב – ציץ מרצה
המקור לציץ מרצה: שמות כח – "וְהָיָה עַל־מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־עֲוֺן הַקֳּדָשִׁים…" –
במשנה –
- הציץ מרצה על הדם, בשר ואימורים (אם זרקו את הדם ואח"כ התברר שהיו טמאים) – הקרבן כשר.
(בדף עז-עח ראינו מח' ר' יהושע ור"א האם לבשר ולאימורים בכלל צריך ריצוי ציץ,
כדי לפשט נדבר כרגע רק על הדם).[1]
- הציץ לא מרצה על טומאת הגוף,
אך כן מרצה על טומאת הגוף בפסח ונזיר – אם זו הייתה טומאת התהום (טומאה קבורה שלא ידעו על קיומה).
בשוגג או במזיד?
במשנה – הציץ מרצה בדיעבד, כלומר שאם זרק את הדם, ואח"כ התברר שהדם נטמא – הציץ מרצה.
ורמינהו – הציץ מרצה גם לכתחילה (בין בשוגג בין המזיד, בין באונס בין ברצון) – שאם נטמא הדם – זורקים אותו לכתחילה!
תשובות:
- רבינא –
הטומאה יכולה להיות בכוונה (הברייתא),
אך הזריקה צריכה להיות בשוגג (המשנה). - רבי שילא – להפך:
הטומאה צריכה להיות בשוגג.
אך הזריקה יכולה להיות בכוונה (כפשט הברייתא).
והרי במשנה הזריקה בשוגג? ("נזרק ואח"כ נודע – הציץ מרצה).
תשובה – אכן גם בנודע ואח"כ נזרק (מזיד) – מרצה.
ורק נכתב כך בגלל ההמשך –
שבנטמא הגוף לא מרצה, אפילו בנזרק ואח"כ נודע (שוגג).
[1] לר' יהושע – כדי לזרוק את הדם, הבשר והאימורים צריכים להיות כשרים, ואם הם לא – זה רק יהיה כשר בגלל ריצוי הציץ.
לר"א – גם אם נפסלו הבשר או האימורים מותר לזרוק הדם גם ללא הציץ, אך עדיין צריך את ריצוי הציץ כדי שיוכל להיחשב פיגול וכדי שלא יהיה בבשר דין מעילה.