שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים צ

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף צ

(פט: 7- עד ט: 1-)

 

(פט: 7- עד ט: 1-)

 

הקדמות:

  1. קודשים קלים וקודשי קודשים

קודשי קודשים – זה ממון גבוה ולא שייך לאדם (וממילא גם לא יכול לאסור אותו).
קודשים קלים (שלמים, פסח, תודה)

רי"ס הגלילי (בבא קמא יב:) – ממון בעלים.
ורבנן – ממון גבוה.

נפק"מ: האם אפשר למכור עולתו או שלמיו?
עולה – לא (ממון גבוה, זה לא שלו למכור),
שלמים –

לרי"ס יכול למכור,
לרבנן לא (וזו דעת זה הרישא של הברייתא פט: 7- (ת"ר).

(ואם בכ"ז מכר – העיסקה לא תפסה, אבל הכסף הולך לנדבה בתור קנס (רבא)).

(צ. שורה רחבה 2)

  1. האם רבנן מודים בפסח שהוא ממון בעלים?

[הקדמה: בניגוד לשלמים, את הפסח ודאי אפשר למכור (מפורש בתורה שממנה אנשים על הפסח). למה? האם בפסח רבנן מודים שזה ממון בעלים, או שזה ממון גבוה והתורה חידשה שאפשר למכור?]

תנן (תמורה ל:) – לגבי איסור אתנן:
אם נתן לה עופות חולין (תור ויונה) – אסור לה להקדיש אותם (זה איסור אתנן הבסיסי).

"לֹא־תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית ה' אֱלֹקיךָ לְכָל־נֶדֶר…" – לרבות עופות.

אבל אם להפך – נתן לה דבר שכבר קדוש – מותר.

ברייתא: למה מותר?

הרי לכאורה צריכים לאסור, קל וחומר מעופות (שבעופות מום לא פוסל ואתנן כן, אז קל וחומר במוקדשים שבהם המום כן פוסל).

אלא מותר כי יש לימוד: " לְכָל־נֶדֶר" – פרט למה שכבר נדור.

ומקשה הגמרא: למה צריך לימוד שמותר?

הרי דבר קדוש הוא ממון גבוה, ואין אדם אוסר דבר שאינו שלו?

תשובה: צריך להעמיד במוקדשים שהם לא ממון גבוה:

ר' אושעיא – מדובר בפסח,
שבזה רבנן מודים שהוא ממון בעלים (כי כשמקדיש – משייר לעצמו בקדושה את הזכות למוכרה),

אביי (לולי ר' אושעיה) (צ. 1+)  –
א"א להעמיד כרבנן – כי לדעתו רבנן לא מודים (אלא הוא ממון גבוה,
אלא מעמיד כרי"ס הגלילי שבאופן כללי קודשים קלים ממון בעלים.

(צ. שליש תחתון, דתניא עד 4 שורות מהמשנה)

מחלוקת ר' אושעיא ואביי היא סביב רבי:

  1. דתניא – הקדיש פסח, ואח"כ הימנה אנשים נוספים עליו, ושילמו בכסף שהקדישו לפסח
    מה דין הכסף שקיבל?

רבנן – רק צורכי הפסח
רבי – גם צורכי מקח

ונחלקו רבה ור' זירא:

חד אמר – לפי שניהם הכסף קדוש, ומותר רק צרכי פסח,

המחלוקת רק איזה צרכים: רבנן – עצים, רבי – גם מצה ומרור.

לפי"ז – הפסח ממון גבוה, ולכן הכסף שניתן עבורו לא מתחלל אלא נשאר קדוש.

וחד אמר – בזה המחלוקת:

           לרבנן הכסף קדוש ומותר רק צרכי הפסח כנ"ל.

           לרבי – גם צרכי חול.

איך הכסף יוצא לחולין?

ר' אושעיא – כי הפסח ממון בעלים,

"שעל מנת כן הקדישו את פסחיהם" – המקדיש משייר לעצמו בגוף הפסח את הזכות למוכרה.

לכן קדושת הכסף עוברת לפסח והכסף מתחלל.

אביי – הפסח ממון גבוה,

ואיך המעות חולין?
"שעל מנת כן הקדישו את פסחיהם" – המקדיש מעות משייר לעצמו בגוף המעות – שיוכל לתנם בתורת חולין עבור הפסח (רש"י – כמתנה, והפסח ניתן לו כמתנה).

עכשיו נחזור לתחילת הסוגיא:
(פט: 7-)

ת"ר – סיפא: אותו מקרה של הברייתא הנ"ל:
הקדיש פסח, ואח"כ הימנה אנשים נוספים עליו, ושילמו בכסף שהקדישו לפסח – הכסף יוצא לחולין,
כלומר כרבי לפי הדעה השנייה באמוראים.

(פט: 3-)

ושאל עולא: איך כסף קדוש שקנה קרבן קדוש יוצא לחולין?

לר' אושעיא – הפסח ממון בעלים (אדם משייר בגוף הפסח) כנ"ל.
אביי (לולי ר' אושיעא) הפסח ממון גבוה, ואדם משייר בקדושת המעות כנ"ל.

 

[אולי הברייתא רי"ס הגלילי? שקודשים קלים (פסח) הם ממון בעלים, ואז הכסף מתחלל על הקרבן.

לא – כי בסיפא של הברייתא מפורש שיכול למכור בכסף רק פסח (מפורש בתורה), אבל לא עולות או שלמים. כלומר הברייתא סוברת ששלמים הם ממון גבוה, ודלא כרי"ס הגלילי].

 

(צ. משנה – צ: משנה)

חלק ב – שחיטה על אדם טמא שבערב יהיה טהור

רמות טומאה:

  1. "טמא שרץ" – טמא שעוד לא טבל (טמא שרץ, טמא מת ביום ה7, זב בעל 2 ראיות ביום ה7).
  2. טבול יום – שטבל ועכשיו רק מחכה להערב שמש.
  3. מחוסר כיפורים – זב זבה ביום ה8 שצריכים להביא קרבן.

לגבי טבול יום ומחוסר כיפורים – לכו"ע שוחטים עליהם את הפסח, כי יוכלים לאכול בלילה.

לגבי טמא שרץ (שעוד לא טבל)

עולא – שוחטים

רב – לא שוחטים

 

א. למה לרב לא שוחטים?

  1. חשש דרבנן שמא לא יטבול.
  • (לכאורה אם הוא יחד עם חבורה אז אפשר).
  • כאן חוששים כי זה תלוי בו, אבל במחוסר כיפורים מדובר שכבר שם כסף בקופת הקרבנות ואמר רב שמעיה שחזקה על הכהנים שיקריבו, ולכן שם אין חשש.

דחייה: בדף פ. רב אמר שטמא שרץ לא עושה פסח מדאורייתא.

  1. מדוארייתא – "ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא" – משמע שלמחרת יכלו, כלומר מדובר היה בטמאי מת ביום ה7 שלהם.

(צ: באמצע)

ב. משנתנו – שוחטים על טמא בשני מקרים:

מקרה א – זב בעל שתי ראיות ביום ה7.

מקרה ב – זב בעל 3 ראיות ביום ה8.

לגבי מקרה א –

מצד אחד משמע כעולא: מזה שהמשנה לא חילקה בין טבל ללא טבל.

מצד שני משמע כרב: כי אם נאמר כעולא, שגם מקרה א מחסור מעשה (טבילה) מה החידוש במקרה ב (שמחסור מעשה קטן יותר – קרבן).

תשובה: יתכן שהחידוש שלא חוששים שהכהנים לא יקריבו.

(צ: רבע תחתון)

ג. תני תנא קמיה דרב אדא בר אהבה – שוחטים ביום ה7.

גירסה א – זבה,
גירסה ב – נידה.

וקשה – הרי אסורה באכילה במוצאי 7

זבה – אסורה עד ה8 אחרי הקרבן,
נידה – אסורה עד מוצאי היום ה8 (כי בניגוד לזבה טובלת במוצאי 7, וצריכה הערב שמש).

תשובה – אכן צריך לגרוס 8.

והחידוש:

זבה – כנ"ל, שלא חוששים שהכהנים לא יקריבו.

נידה – ב8 אין חידוש (היא כמו טבול יום), אלא החידוש שלא שוחטים ב7 כי כאמור טובלת במוצאי 7.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.