להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף צ
(פט: 7- עד ט: 1-)
(פט: 7- עד ט: 1-)
הקדמות:
- קודשים קלים וקודשי קודשים
קודשי קודשים – זה ממון גבוה ולא שייך לאדם (וממילא גם לא יכול לאסור אותו).
קודשים קלים (שלמים, פסח, תודה) –
רי"ס הגלילי (בבא קמא יב:) – ממון בעלים.
ורבנן – ממון גבוה.
נפק"מ: האם אפשר למכור עולתו או שלמיו?
עולה – לא (ממון גבוה, זה לא שלו למכור),
שלמים –
לרי"ס יכול למכור,
לרבנן לא (וזו דעת זה הרישא של הברייתא פט: 7- (ת"ר).
(ואם בכ"ז מכר – העיסקה לא תפסה, אבל הכסף הולך לנדבה בתור קנס (רבא)).
(צ. שורה רחבה 2)
- האם רבנן מודים בפסח שהוא ממון בעלים?
[הקדמה: בניגוד לשלמים, את הפסח ודאי אפשר למכור (מפורש בתורה שממנה אנשים על הפסח). למה? האם בפסח רבנן מודים שזה ממון בעלים, או שזה ממון גבוה והתורה חידשה שאפשר למכור?]
תנן (תמורה ל:) – לגבי איסור אתנן:
אם נתן לה עופות חולין (תור ויונה) – אסור לה להקדיש אותם (זה איסור אתנן הבסיסי).
"לֹא־תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית ה' אֱלֹקיךָ לְכָל־נֶדֶר…" – לרבות עופות.
אבל אם להפך – נתן לה דבר שכבר קדוש – מותר.
ברייתא: למה מותר?
הרי לכאורה צריכים לאסור, קל וחומר מעופות (שבעופות מום לא פוסל ואתנן כן, אז קל וחומר במוקדשים שבהם המום כן פוסל).
אלא מותר כי יש לימוד: " לְכָל־נֶדֶר" – פרט למה שכבר נדור.
ומקשה הגמרא: למה צריך לימוד שמותר?
הרי דבר קדוש הוא ממון גבוה, ואין אדם אוסר דבר שאינו שלו?
תשובה: צריך להעמיד במוקדשים שהם לא ממון גבוה:
ר' אושעיא – מדובר בפסח,
שבזה רבנן מודים שהוא ממון בעלים (כי כשמקדיש – משייר לעצמו בקדושה את הזכות למוכרה),
אביי (לולי ר' אושעיה) (צ. 1+) –
א"א להעמיד כרבנן – כי לדעתו רבנן לא מודים (אלא הוא ממון גבוה,
אלא מעמיד כרי"ס הגלילי שבאופן כללי קודשים קלים ממון בעלים.
(צ. שליש תחתון, דתניא עד 4 שורות מהמשנה)
מחלוקת ר' אושעיא ואביי היא סביב רבי:
- דתניא – הקדיש פסח, ואח"כ הימנה אנשים נוספים עליו, ושילמו בכסף שהקדישו לפסח
מה דין הכסף שקיבל?
רבנן – רק צורכי הפסח
רבי – גם צורכי מקח
ונחלקו רבה ור' זירא:
חד אמר – לפי שניהם הכסף קדוש, ומותר רק צרכי פסח,
המחלוקת רק איזה צרכים: רבנן – עצים, רבי – גם מצה ומרור.
לפי"ז – הפסח ממון גבוה, ולכן הכסף שניתן עבורו לא מתחלל אלא נשאר קדוש.
וחד אמר – בזה המחלוקת:
לרבנן – הכסף קדוש ומותר רק צרכי הפסח כנ"ל.
לרבי – גם צרכי חול.
איך הכסף יוצא לחולין?
ר' אושעיא – כי הפסח ממון בעלים,
"שעל מנת כן הקדישו את פסחיהם" – המקדיש משייר לעצמו בגוף הפסח את הזכות למוכרה.
לכן קדושת הכסף עוברת לפסח והכסף מתחלל.
אביי – הפסח ממון גבוה,
ואיך המעות חולין?
"שעל מנת כן הקדישו את פסחיהם" – המקדיש מעות משייר לעצמו בגוף המעות – שיוכל לתנם בתורת חולין עבור הפסח (רש"י – כמתנה, והפסח ניתן לו כמתנה).
עכשיו נחזור לתחילת הסוגיא:
(פט: 7-)
ת"ר – סיפא: אותו מקרה של הברייתא הנ"ל:
הקדיש פסח, ואח"כ הימנה אנשים נוספים עליו, ושילמו בכסף שהקדישו לפסח – הכסף יוצא לחולין,
כלומר כרבי לפי הדעה השנייה באמוראים.
(פט: 3-)
ושאל עולא: איך כסף קדוש שקנה קרבן קדוש יוצא לחולין?
לר' אושעיא – הפסח ממון בעלים (אדם משייר בגוף הפסח) כנ"ל.
אביי (לולי ר' אושיעא) הפסח ממון גבוה, ואדם משייר בקדושת המעות כנ"ל.
[אולי הברייתא רי"ס הגלילי? שקודשים קלים (פסח) הם ממון בעלים, ואז הכסף מתחלל על הקרבן.
לא – כי בסיפא של הברייתא מפורש שיכול למכור בכסף רק פסח (מפורש בתורה), אבל לא עולות או שלמים. כלומר הברייתא סוברת ששלמים הם ממון גבוה, ודלא כרי"ס הגלילי].
(צ. משנה – צ: משנה)
חלק ב – שחיטה על אדם טמא שבערב יהיה טהור
רמות טומאה:
- "טמא שרץ" – טמא שעוד לא טבל (טמא שרץ, טמא מת ביום ה7, זב בעל 2 ראיות ביום ה7).
- טבול יום – שטבל ועכשיו רק מחכה להערב שמש.
- מחוסר כיפורים – זב זבה ביום ה8 שצריכים להביא קרבן.
לגבי טבול יום ומחוסר כיפורים – לכו"ע שוחטים עליהם את הפסח, כי יוכלים לאכול בלילה.
לגבי טמא שרץ (שעוד לא טבל)
עולא – שוחטים
רב – לא שוחטים
א. למה לרב לא שוחטים?
- חשש דרבנן שמא לא יטבול.
- (לכאורה אם הוא יחד עם חבורה אז אפשר).
- כאן חוששים כי זה תלוי בו, אבל במחוסר כיפורים מדובר שכבר שם כסף בקופת הקרבנות ואמר רב שמעיה שחזקה על הכהנים שיקריבו, ולכן שם אין חשש.
דחייה: בדף פ. רב אמר שטמא שרץ לא עושה פסח מדאורייתא.
- מדוארייתא – "ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא" – משמע שלמחרת יכלו, כלומר מדובר היה בטמאי מת ביום ה7 שלהם.
(צ: באמצע)
ב. משנתנו – שוחטים על טמא בשני מקרים:
מקרה א – זב בעל שתי ראיות ביום ה7.
מקרה ב – זב בעל 3 ראיות ביום ה8.
לגבי מקרה א –
מצד אחד משמע כעולא: מזה שהמשנה לא חילקה בין טבל ללא טבל.
מצד שני משמע כרב: כי אם נאמר כעולא, שגם מקרה א מחסור מעשה (טבילה) מה החידוש במקרה ב (שמחסור מעשה קטן יותר – קרבן).
תשובה: יתכן שהחידוש שלא חוששים שהכהנים לא יקריבו.
(צ: רבע תחתון)
ג. תני תנא קמיה דרב אדא בר אהבה – שוחטים ביום ה7.
גירסה א – זבה,
גירסה ב – נידה.
וקשה – הרי אסורה באכילה במוצאי 7
זבה – אסורה עד ה8 אחרי הקרבן,
נידה – אסורה עד מוצאי היום ה8 (כי בניגוד לזבה טובלת במוצאי 7, וצריכה הערב שמש).
תשובה – אכן צריך לגרוס 8.
והחידוש:
זבה – כנ"ל, שלא חוששים שהכהנים לא יקריבו.
נידה – ב8 אין חידוש (היא כמו טבול יום), אלא החידוש שלא שוחטים ב7 כי כאמור טובלת במוצאי 7.