שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(קט. 7+ במשנה – טק: 7-)

חלק א – רפואה בשבת

העיקרון: מי שיש לו מיחוש (ולא נפל למשכב), אסור רפואה שמא ישחוק סממנים. אם זה "מאכל בריאים", כלומר דבר שגם בריאים עושים או אוכלים – מותר.
בדף הזה נראה לזה עוד דוגמאות.

  1. 1.שמואל – מאכלים מותרים באכילה (1. לא מרפאים. 2. מאכל בריאים): עלין, כוסברתא, כשות (שמואל – מלבד כשות מטרוזא שאינו מאכל בריאים).
    גרגירא – מועיל (וכנראה בכ"ז מותר כי הוא מאכל בריאים).
  2. 2.לפי הר"ח גם בזה מדובר ברפואה בשבת:

פעפועי ביצים (מעורבבים) – אסור.

שריקא טויא (ר"ח – מי אבטיח) רב חסדא – טובים לשלשול ומותרים (זעירי גם התיר, הוסברה – כיון שנאכל גם ללא סינון על ידי בריאים, הסינון לא משנה).

  1. 3.עצירת דם
  2. a.ביין – מר עוקבא – מי שקיבל מכה פתוחה, מפסיק את הדם עם יין (אינה רפואה גמורה).

רבא – בני מחוזא המפונקים – גם יין מרפא ואסור.

  1. b.בחומץ
    איבעיא להו מה עם חומץ? רב הילל-רב כהנא – לא.

רב אשי כן עצר בחומץ/יין (אפילו שהוא מפונק) כי בגב היד או הרגל מסוכן (שאפילו מחללים עליה את השבת, כי היא כמכה של חלל).

  1. 4.רחצה בים ומעיינות

מי משרה, בים המלח – אסור (כי בריאים לא רוחצים שם)

שתי ברייתות – במים מלוחים קצת (כמו מי טבריה) – מותר,

בים הגדול: ברייתא א – אסור, ברייתא ב – מותר.

תשובות:

  1. 1.רי"ח – זאת מחלוקת תנאים, לגבי הגדרת מקוה:
    הים הגדול – מקוה,
    שאר הימים הפנימיים (כינרת) – ר"מ – מקוה, ר"י – לא מקווה
    (ורי"ס באמצע – מקוה לעניין זב אך מותר מים זוחלים).

ברייתא א – כר"י שמבדיל, ברייתא ב – כר"מ שלא מבדיל.

דחייה – אין קשר בין התחומים.

  1. 2.רנבי"צ – שהה – אסור, לא שהה – מותר.

דחייה – אם לא שהה, אפילו במי משרה מותר!

  1. 3.במים היפים שבו – מותר, ברעים שבו – אסור (אם שוהה).
  2. 5.במשנה –
    כל מאכלי ומשקאות הבריאים שותה.
  3. a.מי דקלים (מעיין מסוים) וכוס של עיקרים – לרפואה אסור, אך אם אינו חולה – מותר.
  4. b.איזוביוןאסור (אברתה בר הינג – אזוב שגדל ליד שיחים קוצניים)

טוב לקוקאיני (תולעים במעיים, שבאים מקח שישב 40 יום) כשנאכל עם תמרים שחורות

מהו האזוב שבתורה (במצורע, במי חטאת, בדם פסח):

                                רב יוסף – אברתה בר המג (אזוב שגדל ליד צמחי גמי),

                                עולא – מרוא לבנה

רב פפי – שומשוק (וכן מסתבר כי רק בו יש שלושה גבעולים כר"י במשנה בפרה)

  1. c.יועזר, אבוברואה – מותר (גם מאכל בריאים).

יועזר – פותנק (מנטה) ונאכל עם תמרים לבנות נגד תולעי הכבד (ארקתא), שנגרמים מאכילת מאכלים כבדים על בטן ריקה (בשר ועוד).

שיטות אחרות – שחליים לבנים, תענית, קליפה משיח הסנה.

אבוברואה – עץ יחידי (גזע ללא ענפים), ומועיל למים מגולים.

                שיטות אחרות למים מגולים:

  1. 1.חמישה ורדים
  2. 2.רביעית חלב עז לבנה
  3. 3.אתרוג מתוק
  4. 4.מי רגלים בני 40 יום

אניגרון או אבנגר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.