שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קכד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(קכד. במשנה – קכד: במשנה)

חלק א – המשך סוגיית כלים

א. הדעות (כולל ר' נחמיה)

 אביי (ורבה)רבא –

אין הבדל בין גופו למקומו

כלי שמלאכתו להיתררבנןלצורך גופו ומקומוגם מחמה לצל
ר' נחמיהרק גופוגופו ומקומו
כלי שמלאכתו לאיסוררבנןלצורך גופולצורך גופו + מקומו
ר' נחמיה

הכל אסור

(כי מותר רק לצורך שימושו העיקרי, והרי שימושו העיקרי אסור)

הבהרה בר' נחמיה – "לצורך גופו" זה דווקא הצורך המיוחד לו.

ב. קושיות

  1. 1.קושייה לאביי
    לר' נחמיה – איך מפנים את כלי האוכל?
    תשובה – זה גרף של רעי.
  2. 2.קושיות לרבא (הקושיות שראינו בדף הקודם כבר פעמיים)
    לרבנן, למה אסור מדוכת שום ועלי?
    תשובה – שם זה מחמה לצל
    (וראינו אתמול תשובות נוספות).
  3. 3.קושייה לשניהם
    לא מטלטלים בקעת עץ ביו"ט (כלי שמלאכתו להיתר) לצורך גופו (לסמוך קדירה)?

תשובה – שם זה גזירה אטו שבת (בשבת הבקעת היא מוקצה, ושם אינה "כלי שמלאכתו לאיסור", כיון שאינה כלי כלל).

[מאמר מוסגר (קכד. 10-)
האם גוזרים בטלטול יו"ט אטו שבת? (למסקנה – רק לב"ש)

 

מצד אחד לא גוזרים
בשבת לא משילין פירות מהגג
(טרחה)
ביו"ט משילין פירות

 

מצד שני גוזרים

אין בין יו"ט לשבת אלא אוכל נפש,
אך לגבי טלטול – גוזרים גם ביו"ט.

רב יוסף –

כשהוא ובנו נפלו לבור, האם מעלה את שניהם?

בשבת – לא (טרחה).

ביו"ט –

ר' יהושע – מעלים

 

ר' אליעזר – לא מעלים

דחייה – אולי שם כי יכול לתת לו אוכל בבור.

 

רב פפא – האם ביו"ט יש איסור תורה להוציא לרה"ר דבר שאינו אוכל

ב"ה – אין איסור

ב"ש – יש איסור,

וממילא מחמירים גם באופן כללי בטלטול ביו"ט (גם של טרחה או אטו שבת).

 

 

 

ג. אמוראים נוספים

  1. 1.רב

A. אסר להזיז מעדר (=מלאכתו לאיסור) שלא יגנב (=שלא יגנב), משמע שלגופו ומקומו מותר.

קשה – אמר להביא לרב כהנא 'מלכודת' (כלי שמלאכתו לאיסור), והדגיש שזה כדי שישב עליו, משמע שלמקומו אסור.

            תשובות:

  1. a.משנים את הסיפור – אמר להזיז את המלכודת שלא יפריע לו (=מותר לצורך מקומו).
  2. b.זה היה בחמה, ורצה להדגיש שאסור מחמה לצל.

B. מכבדות (מטאטא) –
רך – מותר
מחמה לצל,
גס – אסור מחמה לצל (זה כלי שמלאכתו לאיסור כי מטאטא הקרקע ומשווה גומות).

ור"א כותב "אף של תמרה", לכאורה הכוונה שמתיר גם במחמה לצל, אך דוחים ואומרים שמסכים לרב.

  1. 2.רב מרי בר רחל –
    שאל לגבי מצעים (כלי שמלאכתו להיתר) שהיו בשמש,

רבא – מותר.

רב מרי – אסור, כי סובר כרבה (אם יכל לטלטל כדי להשתמש הוא או אורחי היה מותר, אך היו לו מספיק מצעים אחרים).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.