להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(קכו: תחילת פרק מפנין עד קכז: 11-)
א. איסור טלטול של טירחה
המשנה –
יש איסור טלטול של טירחה, למשל קופות תבואה,[1]
אא"כ זה לצורך מצווה(הכנסת אורחים או לימוד תורה) שאז מותר אפילו כמות של 4 ו-5 קופות,
אבל לא את האוצר.
הסבר המשנה:
ארבע | חמש | אבל לא את האוצר | האם יש באוצר מוקצה? | |
רב חסדא | אם יש חמש, יפנה רק ארבע, כי אם יפנה הכל שמא ישווה גומות | לא יפנה יותר מחמש, אפילו שיש שם יותר, משום טירחה | (לא יכול לפרש את כל האוצר משום גומות, כי זה כבר נכתב). אוצר שלא התחיל לאכול ממנו הוא מוקצה | כשיטת ר"י שיש מוקצה באוצר |
שמואל | ארבע וחמש, כדאמרי אינשי, ואפשר גם יותר (אין איסור טירחה כלל). | לא הכל, שמא ישווה גומות | כשיטת ר"ש שאין מוקצה באוצר |
דיונים על זה:
- 1.יכול לעשות באוצר שביל ברגליו (טלטול כלאחר יד).
- 2.ר' אחא כר"י,
וסתם תבואה צבורה של לתך (15 סאה) היא לאוצר (פחות מכך לא).
(זה בדיוק מתאים ל5 קופות של 3 סאים כל אחת).
- 3.שתי שאלות על שיטת רב חסדא שהגביל ל5 קופות:
- a.האם יכול גם למעט במשוי(כלים קטנים יותר) ולהרבות בהליכה(יותר פעמים)?
ת"ש – לגבי פינוי כדי יין ושמן,
ברייתא א – חמש קופות,
ברייתא ב – עשר-חמש עשרה.
לכאורה ברייתא ב – מרבה בהילוך וממעטת במשוי.
דחייה – ברייתא ב מדברת על 5 קופות שבתוך כל קופה 3 כדים.
- b.האם אסור יותר מ-5 גם כשיש הרבה אורחים?
ואם מותר, האם מותר לאחד לפנות הרבה, או שכל אחד מוגבל ב-5 קופות?
ת"ש – רבי/ר' חייא פינה עומרים רבים מהשדה לצורך הדרשה.
(אך אין ראיה שאחד עושה את זה, שהרי מסתמא רבי ביקש מאחרים לפנות).
(קכז. 10-)
ב. מעלת הכנסת אורחים
א. גדולה הכנסת אורחים:
- 1.כ/יותר מ- השכמת בית המדרש.
- 2.מהקבלת פני שכינה.
- 3.אוכל פירותיה בעוה"ז (להלן בסעיף ב).
ב. אלו דברים שאוכל פירותיהן בעוה"ז והקרן קיימת לעוה"ב
משנה בפאה | ר' יוחנן |
כיבוד אב ואם | |
גמילות חסדים | הכנסת אורחים |
ביקור חולים | |
עיון תפילה (שמתפלל שה' יעשה חסד עמו). | |
הבאת שלום | דן חברות לכף זכות |
תלמוד תורה | השכמת בית המדרש |
מגדל בניו לתלמוד תורה |
(קכז: 2+)
ג. שלוש ברייתות על דן חברו לכף זכות
- 1.המעביד שלא נחשד כשאמר שאין לו.
- 2.החסיד שלא נחשב כשהנערה שפדו ישנה למרגלותיו וטבל למחרת.
- 3.ר' יהושע שלא נחשד כשהתייחד עם הגויה וטבל לאחר מכן.