להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(קלב. 6+ עד קלג. 4+)
הפסוקים
בראשית יז:
י זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ, אַחֲרֶיךָ: הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר. יא וּנְמַלְתֶּם, אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם; וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם. יב וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר—לְדֹרֹתֵיכֶםיְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא. יג הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם. יד וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת-בְּרִיתִי הֵפַר.
ויקרא יב:
א וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר–וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ…
חלק א – המקור לדין שמילה דוחה שבת
1.עולא – הלכה למשה מסיני.
(לא טוב לר"א בן עזריה שלומד ממילה את המקור לזה שפיקוח נפש דוחה שבת).
2.ר"א – גזירה שווה מ-אות, ברית ודורות
- 3.רי"ח – ביום השמיני
לא טוב לר' אליעזר שלומד מ"יום" למכשירי מילה.
במחוסרי כפרה ביום בא ללמד שזה ביום ולא בלילה. - 4.רב אחא ב"י – ביום השמיני
דחייה – שני הפעמים של שמיני באים ללמד שזה ביום השמיני – לא לפני ולא אחרי.
- 5.תחילת הברייתא הנ"ל – (קלב. 4-)
רבא:
מילה> צרעת > עבודה > שבת (כר' יאשיה)
= מילה > שבת
דחיית הברייתא: (כר' יונתן)
שבת > צרעת
מאמר מוסגר:
ר' יאשיה, רב ספרא, (רבא בהתחלה) : צרעת > עבודה > שבת
ר' יונתן, רבא בהמשך – עבודה > צרעת
וכן שבת > צרעת – (שהרי בשבת יש עונשים ואזהרות הרבה)
אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:
a.רבא – זה יעזור רק למחר (מחוסר טבילה).
דחייה – ומה עם נגע טהור?
b. רב אשי – דוחים רק כשהמצווה באה יחד עם האיסור וכאן זה רק אחריו.
חלק ב – המקור לדין שמילה דוחה צרעת (גם לא בזמנה)
ברייתא –
שלב א – ימול בשר ערלתו, אפילו שיש שם צרעת.
לרבא יש שתי הצעות במה מדובר (מקור א ומקור ב).
דחייה – אולי לא…
שלב ב' – "בשר" בא לרבות (מקור ג)
פירוט לגבי המקורות:
1.מקור א –
- קו"ח משבת:
מילה > שבת
שבת > צרעת – כר' יונתן,
=מילה > צרעת.
ואולי לא:
צרעת > שבת (צרעת > עבודה > שבת) – כר' יאשיה.
2.עשה (מילה) > לא תעשה (צרעת).
אולי לא:
צרעת = עשה + לא תעשה.
3.ייתור של "בשר".
- קשה: זה טוב לברית בזמנה – "וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ",
ולברית שלא בזמנה בגדול – "וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר…"
אך בבינוני שלא בזמנו לא כתוב בשר ("הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר").
- a.אביי – אתיא מביננא (הצד השווה – בגדול יש כרת, קטן זה בזמנו).
- b.רבא – קטן נלמד ממקור א, ובינוני מ"בשר".
דחייה:
באמת עבודה > צרעת,
אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:
c.רבא –הוא פשוט לא ראוי לעבודה. (ואמנם יכול לקוץ את הצרעת, אך עדיין מחוסר טבילה ויטהר רק מחר).
דחייה – ומה עם נגע טהור? (הרי גם זה דוחה את העבודה, ושם זה לא כי מחוסר טבילה)
d. רב אשי – בזה לא אומרים שעשה דוחה לא תעשה, כי העשה של העבודה לא בא מיד עם הלאו.