שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קלה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי קלה

(קלד: 1- עד קלה: 5-)

חלק א – לא מלים ספק בשבת

א. בברייתא:
מקור: "ערלתו" ודאי, ואל ספק.

דוגמאות:

  1. אנדרוגינוס.
  2. נולד בין השמשות בין שישי לשבת או בין שבת לראשון.
  3. תינוק שנולד כשמהול.
  4. ספק נולד בחודש ה7 או ה8.

(לה. באמצע)

ב. תינוק שנולד כשהוא מהול

  1. A. הקדמה –
    כשעושים ברית עושים שני דברים:
  2. חיתוך הערלה ופריעה (גילוי העטרה)

לא שייך בתינוק שנול מהול.

  1. הוצאת דם מהערלה – ויש בזה עניין בפני עצמו (מדאורייתא/מדרבנן).

האם שייך בתינוק שנולד מהול?

אם מבינים שאין לו ערלה כלל – אין טעם.
אבל אם מבינים שיש לו ערלה כבושה – צריך לעשות הטפת דם ברית.

  1. B. הדעות בברייתא – במה נחלקו בה וב"ש

ת"ק – המחלוקת האם צריך להטיף דם

לב"ה – לא.
לב"ש כן
(מספק),

(והברייתא הביאה את ב"ש כדוגמה לספק שלא עושים בשבת).

רשב"א – לשניהם צריך להטיף דם,
והמחלוקת אם גם בגוי שמל והתגייר צריך להטיף (על אף שאין לו ערלה כבושה).

רבה – שניהם בתורת ספק,
רב יוסף – שניהם בתורת ודאי.

[הראיה: ר' אלעזר הקפר מתייחס לרשב"א, ולכן לא ייתכן שלרשב"א זה ספק, כי אז יוצא שר"א הקפר משנה רק את ב"ש.
דחייה: אולי מתייחס לת"ק, ואז משנה גם את ב"ה – שכן מטיפים].

(קלה. שליש תחתון)

ר' אליעזר הקפר – לשניהם צריך להטיף דם,
והמחלוקת: לב"ש – בתורת ודאי (ועושים גם בשבת), לב"ה – בתורת ספק (ולא בשבת).

 

(קלה. אמצע)

  1. C. להלכה –

רב – הלכה כת"ק (ואז לב"ה לא מטיפים גם ביום חול).
שמואל – הלכה כרשב"א (ואז לב"ה מטיפים, לרבה ספק, לרב יוסף ודאי).

ומסופר על רב אדא ב"א שהטיף בשבת ופצע את התינוק ומאר שזה עונש שלא פסק כרב,
ושואל רב נחמן – הרי גם לשמואל לא עושים בשבת (מניח שזה ספק)?
תשובה: זה מחלוקת (כאמור) לרבה לא עושים בשבת (ספק), לרב יוסף גם בשבת (ודאי).

 

 

(קלה. 5-)

חלק ב – מקרים שמלים מייד ולא ביום ה8

בקצרה:

  1. רב אסי – אם לאימא אין טומאת לידה.
  2. עבד כנעני שלא דומה ל"לכם".

ועכשיו נפרט.

 

א. רב אסי – אם האימא לא טמאה לידה לא מחכים ליום ה8.
למשל – יוצא דופן.
מקור – "אישה כי תזריע… וטמאה… וביום השמיני ימול בשר ערלתו".

ב. קושיות:

  1. אביי: הרי האבות מלו לפני מתן תורה ביום ה8?
    תשובה: אחרי מתן תורה הדין השתנה.
  2. מחלוקת ביוצא דופן האם מלים בשבת,
    ומשמע שלפי כולם מלים ביום ה8.

תשובה: המחלוקת היא בשני הנושאים: האם מלים ביום ה8, וממילא – האם מלים בשבת.
ויוצא שרב אסי נתון במחלוקת אמוראים.

(קלה: 6+)

ג. זו מחלוקת תנאים:

  1. A. מתי מלים עבד כנעני תינוק
    במצב רגיל – נימול ב8,
    אבל אם האימא עוד לא טבלה (וממילא גם אין לה טומאת לידה) –

לפי רב חמא – מלים מייד, כמו רב אסי,
לפי ת"ק – מלים ב8, נגד רב אסי.

 

עוד פירוט:

  1. B. יש שני סוגי עבדים:
    והמחלוקת בין ת"ק לרב חמא היא לגבי שניהם:
    מקנת כסף – נקנה אחרי שנולד או כשהיה בבטן.
    יליד בית – שקנה את האימא, והתעברה רק אחר כך.

 

  1. C. גם בפסוקים עולה שיש עבד שנימול מיד:

מצד אחד – "ובן שמונת ימים ימול לכם… יליד בית ומקנת כסף…"
אך מצד שני פסוק אח"כ לא כתוב שמונה ימים – "הימול ימול יליד ביתך ומקנת כספך…".

באיזה מקרה נימול מיד?

לפי רב חמא – כבר אמרנו – כשאימא לא טבלה.
לפי ת"ק (וגם רב חמא) – כשלא דומה ל"לכם":

  1. במקנת כסף –
  2. קנה את העבד ואימו מיד אחרי שנולד (כי לא דומה ל"לכם").
  3. אחד קנה את האימא ואחד את הוולד.
  4. ביליד בית –
  5. רב ירמיה – שקנה אותה לוולדותיה

(רק בהנחה שקניין פירות לאו כקניין הגוף).

  1. רב משרשיא – קנה את האימא שלא על מנת להטבילה.

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.