להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום דף יומי שבת קנז
(קנו: במשנה עד קנז: סיום מסכת שבת)
חלק א – המשך מחלוקת ר"ש ור"י במוקצה
א. שינוי ייעוד בשבת
מחלוקת ר"ש ור"י לגבי דבר שראוי, אך ייעד אותו בכניסת שבת לדבר אחד והייעוד השתנה בשבת עצמה.
| ר"ש | ר"י |
1. חיתוך דלועים ונבלה שהתנבלה בשבת לכלבים | מותר | אסור |
2. פסיקת האמוראים | שמואל, רי"ח | עולא |
3. בהמה שמתה | זעירי – בהמה שמתה לא יזיזנה – דווקא בבהמת קודשים. | לוי בדק חשש טריפות רק ליד האשפה, כדי שאם זה טריפה לא יטלטלו לאשפה. |
4. מחצלות שיועדו לכיסוי סחורות | שמואל התיר | רב אסר |
5. קושיות על רי"ח מ"סתם משנה" | תשובת רי"ח הסופית – רי"ח כב"ה להלן. | קשה מסתם משנה: 1. אין מבקעים קורות שיועדו למסחר להסקה. 2. לא משתמשים בעצים שבמוקצה להסקה. 3. הבהמות המדבריות הם מוקצה ולא שוחטים אותם. תשובה – רי"ח כב"ה. |
6. עצמות וקליפות (קמג.) | ב"ה – לא מוקצה | ב"ש – מוקצה. |
ב. פסיקת ההלכה במוקצה
באופן כללי כר"ש,
אבל עדיין יש שמוקצה, כי:
1. גם ר"ש מודה למשל במוקצה מחמת חסרון כיס
(מסר הגדול – (קכג:), וכן לעיל לגבי העצים היקרים).
2. יש מוקצה שבו הלכה כר"י: (מחלוקת רב אחר ורבינא)
או – מוקצה מחמת מיאוס (נר ישן (מד.))
או – מוקצה מחמת איסור (נר שדלק בכניסת שבת – מיגו דאתקצאי).
חלק ב – עובדין דחול (נדרים ומדידה)
א. הפרה או שאילה על נדרים בשבת
A. האם גם בהפרה מותר רק לצורך השבת?
גורמים:
- 1.מצד אחד הניסוח חילק ביניהם,
מצד שני אולי החלוקה רק כי בהפרה לא צריך בי"ד ובשאלה צריך. - 2.בגירסה השנייה – אם יכול להפר רק עד הלילה אז ודאי שמפרים גם שלא לצורך מצווה.
למסקנה בברייתא – גם ההפרה רק לצורך מצווה.
B. האם מפר גם כשיכל לפני שבת? כן.
ב. אסור למדוד בשבת, מלבד לצורך מצווה
A. דוגמאות לצורך מצווה:
- 1.מדידת מטלית שנטמאה.
- 2.מדידת מקווה.
- 3.סיפור – מדדו את החור בגיגית לראות אם יש בו טפח.
[אגב מאותו סיפור גם למדנו שמותר:
- 1.לפקוק את החלון.
- 2.לקשור לכתחילה קשר שאינו של קיימא].
B. רבה בר רב הונא – אם סתם מודד בשביל הכיף מותר.