שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף כ

סרטון דף יומי

להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(יט: במשנה – כ: סיום הפרק יציאות השבת)

תזכורת:

למדנו בדף יז: לפי ב"ה – אין איסור שביתת כלים,
אבל גם הם מודים שיש איסור שהייה של תבשיל על האש/בתנור – שמא יחתה בגחלים.

וראינו שם מצבים שמותר:
אם ברור שלא ירצה לחתה – 1. אם העשן רע. 2. אם הרוח קשה. 3. מבושל או חי.

ולגבי צלי בתנור ראינו מחלוקת: ר' ירמיה – אסור, רב אשי – מותר,
וראינו שתי גרסאות במה המחלוקת:

גדי (הרוח מזיקה)אייל
סגור בטיטמותר1. מחלוקת
2. מותר
לא סגור בטיט1. מחלוקת
2. מותר
1. אסור
2. מחלוקת
(רב אשי מתיר אפילו כאן כי עד שיפתח את התנור ייזכר)

ועכשיו למשנתנו
– המשנה אוסרת שהייה, אא"כ זה נצלה/הוכן מבעוד יום,

ונראה על זה חמישה סעיפים:

א. אסור להשהות צלי (בשר, בצל, ביצה)

A. ראינו לעיל יח: – איך יסבירו את זה האמוראים?

ר' ירמיה – מדובר שלא סגור בטיט או דבר שהוא כמו אייל (שהרוח לא מזיקה).

רב אשי – מדובר שזה צלייה על גחלים ולא בתנור.

B. אצלנו – כמה שצריך שייצולו מבעוד יום כדי להתיר?

רב – כמאכל בן דרוסאי (שליש), (וכן רי"ח ור' חנינא [1]).

ב. במשנה: אין נותנים פת לפני שבת אלא כדי ש:

ת"ק – יקרמו פניה מבעוד יום,

ר"א – כדי שיקרום התחתון.

והגמרא מתלבטת:

מקל: מספיק החלק שפונה לכיוון האש.

מחמיר: החלק שצמוד לדופן התנור. – וכך מוכר מברייתא.

ג. במשנה: מותר לשים פסח לצלייה לפני שבת

משום שבני חבורה זריזים הם.

למה צריך את הסיבה הנ"ל, הרי בגדי ממילא התרנו (לפי כולם/לפי
רב אשי – ראו בהקדמה)

תשובה: שם מדובר בגדי מנותח (שהרוח מזיקה לו),

כאן (פסח) בגדי שלם – שהרוח פחות מזיקה לו.

ד. במשנה: התחלת מדורה סמוך לשבת

במקדש (מדורת בית המוקד) – מותר סמוך,

בגבולין – כדי שתאחז האש ברובו (ור"י – בפחמים מספיק כלשהו כי אין צורך
לחתות).

A. למה במקדש מותר?

1. כי במקדש מותר להדליק אש (לא תבערו אש בכל מושבותיכם).

דחייה: אז שהמשנה תתיר גם בשבת עצמה.

2. מדובר בכהנים בזמן עבודתם (שריפת האיברים של תמיד של בין הערביים של שיום
שישי), וכהנים זריזים ולא יחתו (כמו לגבי הפסח).

B. בגבולין (=מחוץ למקדש) כדי שתאחז האש ברובן:

רב – רוב כל עץ ועץ

שמואל (מקל) – כדי שלא יאמרו הבא עצים ונניח תחתיהם (וכן בברייתא של ר' חייא).

C. מה לגבי גזע עץ יחיד?

שתי גרסאות ברב – רוב עוביו או רוב היקפו (ורב פפא מחמיר ומצריך את שניהם),

ובעצם זו מחלוקת תנאים: ר' חייא – רוב עוביו, ר"י בן בתירא – רוב היקפו.

(דילוג של 5 שורות של מדרש פסוקים)

D. מדורת קנים וגרעינים:

רב הונא – בשניהם:

מפוזרים – לא צריכים רוב (נשרפים בקלות),

מחוברים – צריכים רוב (האש לא נכנסת לבפנים בקלות)

רב חסדא – להפך בשניהם:

מפוזרים – צריכים רוב כי לאש איןי במה להאחז,

מחוברים – לא צריכים רוב.

רב כהנא מחלק:

קנים – כרב הונא,

גרעינים – כרב חסדא.

E. עוד מדורות שלא צריכים רוב – חומרים דליקים במיוחד:

תני רב יוסף: עצים עם זפת, גופרית, גבינה, רבב (דברים ניתכים כמו שומן,
שעווה),

ובברייתא: גם קש וגבבא,

רי"ח – עצי בבל

רב יוסף – שוכא דארזא (ענף ארז יבש ודק),

רמי בר אבא – זאזא (טחב שצומח סביב העץ).

הדרן עלך יציאות השבת.

 


[1]
ר' חנינא דיבר על כירה, ויש אומרים שזה נכון גם לצלייה אך יש אומרים
שבצלייה יחמיר יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.