להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(ל: 1- עד לא: שליש תחתון)
אגדות אגב דברים שראינו אתמול:
חלק א – סיפורים על הלל ושמאי
א. האיש שהתערב שיצליח לעצבן את הלל
(מובא אגב "אל תען כסיל כאיוולתו").
ראשי הבבליים סגלגלות – כי המיילדות לא טובות
עיני התרמודיים תרוטות – כי גרים בחולות
רגלי האפריקיים רחבות – כי גרים בין בצעי המים
ב. נוכרים שבאו להתגייר עם בקשות מוזרות:
- שביקש ללמוד רק תורה שבכתב
שמאי גירשו,
הלל לימדו א,ב,ג,ד ולמחרת הפוך, וכך הראה לו שאין ברירה אלא לסמוך על מסורות שבע"פ.
2. ביקש להתגייר כשהוא לומד את כל התורה על רגל אחת
שמאי גירשו,
הלל לימדו ואהבת לרעך כמוך, ואידך פירושא הוא, זיל גמור.
3. ביקש להתגייר על מנת שיעשוהו כהן גדול
שמאי גירשו,
הלל לימדו תורה, עד שהבין מהעצמו ש"והזר הקרב יומת".
לימים נפגשו שלושתם ואמרו – קפדנותו של שמאי ביקשה לטורדנו מן העולם, ענוותנותו של הלל קרבנו תחת כנפי השכינה.
(לא. 7-)
חלק ב – על לימוד תורה ויראת שמיים
(אגב הפסוק בקהלת (ל: באמצע) – "ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם")
א. "וְהָיָה֙ אֱמוּנַ֣ת עִתֶּ֔יךָ חֹ֥סֶן יְשׁוּעֹ֖ת חָכְמַ֣ת וָדָ֑עַת יִרְאַ֥ת ה' הִ֥יא אוֹצָרֽוֹ" (ישעיהו לג)
ר"ל – תחילת הפסוק רומז ל6 סדרי משנה,
רבא – רומז לחלקים שונים של חיי בן תורה (נשאת ונתת באמומנה, קבעת עיתים לתורה)
אבל בלי "יראת ה' היא אוצרו" זה לא שווה.
כמו להכניס כור חיטים בלי להכניס חומטון (מלח, חומר משמר).
ב. מי שיש לו תורה בלי יראת שמיים:
- רבה בר רב הונא – תורה בלי יראת שמיים זה כמו לקבל את המפתחות הפנימיות בלי החיצוניות.
- ר' ינאי (אפילו יותר מחמיר) – זה כמו לבנות שער לחצר בלי שיש לך חצר!
ג. רב יהודה – "והאלוקים עשה שיראו מפניו" (קהלת ג) – בשביל זה נברא העולם!
ד. ר' סימון ור' אלעזר שהתווכחו למה לעמוד מפני ר' יעקב בר אחא –
כי הוא ירא חטא או כי הוא בר אוריין.
ומסתבר שר"א הוא ששיבח את יראת החטא, כי גם אמר – "אין לו לקב"ה בעולמו אלא יראת שמיים בלבד"
מקורות:
"ועתה מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה'…" (דברים י),
"הן יראת ה' היא חכמה…" (איוב כח) – "הן" = אחת. כלומר – יראת ה' היא אחת, הדבר היחיד בעולם…
(לא: באמצע)
חלק ג – עוד דברים מוקשים בקהלת
"אל תרשע הרבה" (קהלת ז) – מעט מותר להרשיע?!
אלא מסביר רב עולא: מי שאכל שום יחזור ויאכל עוד שום? (אל תתייאש ותחשוב שבגלל שחטאת אז תחטא עוד).
ואגב זה עוד שתי דרשות על פסוקים בתהלים על רשעים וחטאיהם.
את המשך הגמרא (לא: שליש תחתון עד המשנה) ראינו אתמול.