להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(לב: 3- עד לד. במשנה)
א. המשך – עוונות ועונשם
- גזל – גובאי (גזם), רעב,
- עינוי הדין, ביטול תורה– חרב וביזה, דבר ובצורת
- שבועת שוא/שקר, חילול ה', חילול שבת – חיה רעה, בהמה כלה, בנ"א מתמעטים
- שפיכות דמים – ביהמ"ק חרב, ושכינה מסתלקת
- גילוי עריות, ע"ז, שמיטה ויובל – גלות
- ניבול פה – צרות וגזירות יתומים ואלמנות (וכן הופכים לו גזר דינו לרעה ומעמיקים לו את הגיהנום, וזה גם למי ששמע ושתק).
(לג. 9-)
ב. עוד עונשים שונים לעבירות – הדרוקן ואסכרה
- הדרוקן
- עבירת זנות – רב אושעיא – הממרק עצמו לעבירה – מקבל פצעים והדרוקן. וכן רב נחמן – הדרוקן זה סימן לעבירה. וכן בברייתא א + ב בהמשך.
- ת"ר (ברייתא א) – שלושה סוגים:
של עבירה – עבה (בצקת בכל הגוף), של רעב – תפוח (בעיקר בבטן), של כשפים – דק (הבשר נהיה דק וכחוש). (ויש עוד סיבה – משהה נקביו). - חולים מפורסמים:
שמואל הקטן (בברייתא א) – אמר לה' "מי מפיס?", והתרפא.
אביי – רבא אמר עליו שזה כי מרעיב עצמו.
רבא – כי השהה נקביו בשיעור.
בברייתא ב הוזכרו גם ירקון (שנאת חינם), עניות (גסות רוח) ואסכרה, שעליה נרחיב עכשיו:
- אסכרה
על מה באה:
- לה"ר (בברייתא ב + ר' אלעזר ברי"ס בברייתא ג + ר' יהודה בר' אילעי בברייתא ד).
- בטול מעשר (ת"ק בברייתא ג + ר' אלעזר ברי"ס בברייתא ד)
- ביטול תורה (ר"ש בברייתא ד. וזה שיש את זה לנשים, גוים וילדים – כי מבטלים את הגברים, ותינוקות של בית רבן נענשים בעוון הדור ("ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים")).
ג. סיפור רשב"י ור"א בנו –
(מובא אגב ברייתא ד, שם כונה ר"י בר' אילעי "ראש המדברים בכל מקום").
- הדיון של ר"י ר"ש ורי"ס על הרומאים.
- הבריחה למערה.
- היציאה הראשונה מהמערה – "עוסקים בחיי שעה?!".
- היציאה השנייה מהמערה – ר"ש מרפא את מכות ר"א (די לעולם בי ובך, חביבות המצוות).
- הפגישה עם ר' פנחס בן יאיר.
- תיקון לכוהני העיר, "הריגת" ההוא סבא.
- "הריגת" יהודה בן גרים.
2 Responses
שבת לג
כמו פלא, חלון התרשים נפתח היום בהצלחה אך ללא קול. לשמיעת השיעור נעזרתי באופציה של השיעור המושמע. התקלות מתחילות להשתפר. תודה.
RE: שבת לג
שלום,
לא מדובר בתקלות, אלא בפיגור שלנו. התהליך הוא שקודם מוכן השיעור, לאחר מכן התרשים, ולאחר מכן החיבור אל הוידאו. כיון שהשיעור מוכן כרגע רק יום לפני המועד, כל השאר מוכן רק לאחריו. מהיום אנחנו מקווים בעז"ה להשתדל להקדים את המועד ביומיים, וכך השאר יהיה מוכן בזמן.