להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(לד. במשנה – לה. באמצע)
בין השמשות
במשנה –
צריך להזכיר לפני בין השמשות על מעשר ועירוב, (גמרא – בניחותא),
דיני בין השמשות הוא ספק, כדלקמן.
א. בין השמשות הוא ספק. שלושה דיונים על זה:
- a. מקלים באיסורי רבנן
1. אין מדליקים נרות.
2. מעשרים דמאי אך לא ודאי טבל.
3. לא מטבילים כלים (שבות גמור, נראה כמתקן כלי).
4. מערבים עירובי חצרות (סיפא) אך לא עירובי תחומין (רישא, על פי רב בגמרא, כי זה דאורייתא או דרבנן עם אסמכתא מהפסוקים).
5. טומנים את החמין. - b. ספקות סותרים – רבא – בדרבנן מקלים גם בספקות סותרים (לד. 11-)
עירב לשניים (ר"ת – חצרות), לאחד לפני ביה"ש ונאכל בבן השמשות, ולשני בבין השמשות ונאכל אח"כ – שני העירובים תופסים. - c. ת"ר – הספק הוא יום/לילה/יום ולילה.
(ר"ת – זה חצי חצי, אך הגבול לא ידוע).
לכן (רב הונא בר"ד יהושע – משנה בזבים) ראה זיבה פעמיים בביה"ש –
או שהראשון יום והשני לילה – טהור,
או ששניהם דומים – טמא (2 ימים רצופים).
או ששניהם גם וגם – קרבן (3 ימים)
ב. ת"ר – איזהו בין השמשות
סדר הזמנים:[1]
א. מהשקיעה ועד שפני מזרח מפסיקים להאדים (=הכסיף העליון ולא התחתון) | ב. מהכסיף העליון ועד שגם הכסיף התחתון | הלכו לשיטתם: | |
רישא | שקיעה | לילה | |
סיפא | שקיעה | ||
רב יוסף | יום | שקיעה | 2/3 מיל
|
רבה | שקיעה | 3/4 מיל | |
ההפרש: |
הערות:
1. "פני מזרח מאדימים"
אביי – כפשוטו,
רבא – הכוונה שיש אור במערב, ויש זהרורי חמה שמאירים את המזרח.
[ויש 2 איכא דאמרי על הדו שיח בין אביי לרבא].
2. בגודל כוורת זה להפך:
ממתי כוורת גדולה מדי שאז אסור לטלטלה, אם מחזיקה כורים:
- רב יוסף (מקל) – 3 כלי, 4 לא כלי.
- רבה – 2 כלי, 3 לא כלי.
אביי – למעשה רבה החמיר גם ב-2,
[על פי תנא בכלים שהקל בטומאה בכלי שמחזיק 2 כורים שאינו מקבל טומאה].
3. הטמנה
(לד. 3- עד לד: 4+)
לפני שבת – אסור בדבר שמוסיף הבל, שמא יטמין בגחלים + שמא יחתה בגחלים.
בשבת עצמה – אסור לטמון גם בדבר שלא מוסיף הבל, שמא לפני שיטמין ירצה קודם לחממה,
(ובבין השמשות אין חשש כזה, כי בדרך כלל הקדרה עדיין חמה).