שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף לו

סרטון דף יומי

להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(לה: 2- עד סוף פרק במה מדליקין)

מוקצה בשופר וחצוצרה

שופר וחצוצרה הם כלי שמלאכתו לאיסור, ובגמרא יש כמה מקורות האם הם מותרים בטלטול:

שופר

חצוצרה

הסבר א

הסבר ב

ר' יוסי בר"ח

אסור

אסור

שניהם כלי שמלאכתו לאיסור, אך שופר משמש גם להיתר אם זה של יחיד (להשקות תינוק).
דחייה – גם של ציבור משמש להשקות עניים.

ר' נחמיה

רש"י – בכל כלי (אפילו כלי של היתר) מותר לטלטל רק לצורך השימוש העיקרי שלו.
תוס' – האיסור דווקא בכלי שמלאכתו לאיסור, ומותר כל תשמיש שרגילים לו בימי החול (גם אם אינו העיקרי).

ברייתא א

מותר

אסור

ר"י

רש"י – חצוצרה זה רק כלי שמלאכתו לאיסור, שופר – גם להיתר, ואינו מוקצה כלל (גם לטלטל סתם).

תוס' – שניהם נחשבים כלי לאיסור, ומותר לצורך גופו או מקומו, אך מחצוצרה מסיח דעתו יותר ואסור לגמרי.

ברייתא ב

מותר

מותר

ר"ש
רש"י – אין לו בכלל מוקצה (סביר שרש"י מתכוון שאין לו כלי שמלאכתו לאיסור).
תוס' – גם הוא מתיר רק לצורך גופו או מקומו.

שאלת ניסוח: ולמה בר' יוסי בר"ח שאסור, כתוב קודם שופר ואח"כ חצוצרה?

תשובה – השמות שמשתמשים בהם התהפכו, ואכן זה בעצם קודם חצוצרה ואח"כ שופר.

אגב זה, עוד דברים ששמותיהם התחלפו:

  1. ערבה וצפצפה.
  2. פתורא ופתורתה.
  3. הובלילא ובי כסי.
  4. בבל ובורסיף.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.