להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(לה: 2- עד סוף פרק במה מדליקין)
מוקצה בשופר וחצוצרה
שופר וחצוצרה הם כלי שמלאכתו לאיסור, ובגמרא יש כמה מקורות האם הם מותרים בטלטול:
שופר | חצוצרה | הסבר א | הסבר ב | |
ר' יוסי בר"ח | אסור | אסור | שניהם כלי שמלאכתו לאיסור, אך שופר משמש גם להיתר אם זה של יחיד (להשקות תינוק). | ר' נחמיה רש"י – בכל כלי (אפילו כלי של היתר) מותר לטלטל רק לצורך השימוש העיקרי שלו. |
ברייתא א | מותר | אסור | ר"י רש"י – חצוצרה זה רק כלי שמלאכתו לאיסור, שופר – גם להיתר, ואינו מוקצה כלל (גם לטלטל סתם). תוס' – שניהם נחשבים כלי לאיסור, ומותר לצורך גופו או מקומו, אך מחצוצרה מסיח דעתו יותר ואסור לגמרי. | |
ברייתא ב | מותר | מותר | ר"ש |
שאלת ניסוח: ולמה בר' יוסי בר"ח שאסור, כתוב קודם שופר ואח"כ חצוצרה?
תשובה – השמות שמשתמשים בהם התהפכו, ואכן זה בעצם קודם חצוצרה ואח"כ שופר.
אגב זה, עוד דברים ששמותיהם התחלפו:
- ערבה וצפצפה.
- פתורא ופתורתה.
- הובלילא ובי כסי.
- בבל ובורסיף.
תגובה אחת
ישר כח גדול על כל השיעורים.תבורך