שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף לח

סרטון דף יומי

להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(לז: 1- עד לח: במשנה השנייה)

חלק א – מעשה שבת בשהייה

הקדמהאם בישל בשבת, בתוספתא –

שוגג

מזיד

ר"מ

יאכל

לא יאכל

ר"י

יאכל במוצ"ש

לא יאכל

רי"ח הסנדלר

לאחרים במוצ"ש

לאף אחד

כאן הגמרא מניחה כר"מ, ושואלת מה הדין אם השהה ובישלה בשבת –

א. בעו מיניה, ר' חייא – בשהייה אין הבדל בין שוגג למזיד.

  1. רבה ורב יוסף – תמיד מותר, כיון שלא עשה מעשה בשבת.
  2. ר"נ בי"צ – תמיד אסור, כדי שלא יבואו להערים.

[וכן בהמשך בשם רב, בתחילה היו מתירים בשוגג, אך משרבו המערימים, גזרו עליהם].

קשה מברייתא – ר"מ: יש הבדל – שוגג יאכל, מזיד לא יאכל.

[ר"מ דיבר על כשהשהה באיסור, כלומר בלא מבושל כל צרכו.
במבושל כל צרכו, שמותר להשהות (חמין ותבשיל) יאכל גם במזיד.
ר"י – מצטמק ויפה לו אסור, לכן חמין מותר אך תבשיל לא].

תשובות:

  1. לר"נ בי"צ – הברייתא לפני הגזירה שאוסרת.
  2. לרבה ורב יוסף – קשיא.

ב. דיונים על המשך הברייתא:

1. סתירה מהברייתא של לז. –

אתמול (לז.)

היום (לח.)

הסבר על היום

ר"י

גו"ק, חמין ותבשיל

תבשיל לא, כי זה מצטמק ויפה לו

היום זה בלי גו"ק, ובגלל שזה מצטמק ויפה לו.

ר"מ

גו"ק + רק חמין

בכל צרכו, מתיר חמין ותבשיל

היום הנושא זה בדיעבד.

(תוס' – צריך לומר שר"מ שאסר בברייתא דיבר אפילו על מבושל כל צרכו, אחרת אין שום קושיא).

2. איבעיא להו – עבר ושהה, האם קנסוהו?

הסבר השאלה (רי"ף) – לר"י שאסר במצטמק ויפה לו בדיעבד במזיד, האם כשגוזרים על שוגג, האם גוזרים גם על מצטמק ויפה לו?

ת"ש – רי"ס אסר באכילה ביצים שהושהו בשוגג, אפילו שהיו מבושלות, כיון שהם מצטמק ויפה לו.

דחייה – הוא לא אסר את הביצים, אלא רק אמר לא לעשות כן לכתחילה פעם הבאה.

(לח. 2-)

חלק ב – החזרה

בדף הקודם ראינו שלב"ה מותר להחזיר בגרוף או קטום.

תנאים

  1. 1. רב ששת – מחזירין אפילו ביום בשבת (רש"י).
    וכן רב אושעיא (שראה את ר' חייא).
    החידוש לרש"י – אפילו שזה לא ברור כשמוריד שמתכוון להחזיר, שהרי אין לו עוד סעודה. 
  2. 2. האם צריך שעדיין יהיה בידו? 

ר' זריקא – צריך,
ר' חייא-רי"ח – לא צריך.
(וכן מחלוקת בדעת ר' אלעזר).

  1. 3. אביי – צריך דעתו להחזיר 

שתי הבנות:
a. חומרא – צריך ידו + דעת, אך על הקרקע אסור.

b. פחות חומרא: או – קרקע + דעת, או ידו ובלי דעת.

שאלות על התנאים הנ"ל:

  1. ר' ירמיה – בהנחה שאסור על גבי קרקע,
    האם מותר לתלות על מקל, מיטה וכד'?
  2. רב אשי – האם מותר להעביר את המים ממיחם למיחם ואז להחזיר לכירה?

תיקו.

חלק ג – תנור וכופח

א. ביאור המציאות:
כיריים – שני סירים, כופח – סיר אחר.
הסדר מהחם לקר: תנור, כופח, כיריים.

ב. הדינים:

  1. שהייה בתנור – אסור, אפילו בקש או גו"ק.
  2. סמיכה לתנור:
    לרב יוסף (ורב אדא ב"א) – מותר, אפילו כשאינו גרוף,
    אבייאסור, אפילו בקש/גו"ק
  3. כופח:
    בקש – ככיריים, בעצים – כתנור.

אביי – לגבי סמיכה, שבעצים  לא גרופים אסור לסמוך (כתנור, שבו אסור גם בגרוף/קש).

רב אדא ב"א – לגבי שהייה, שבעצים, אפילו גרופים, אסור כמו בתנור, בקש מותר לשהות, אך (רב אדא ב"א כרב יוסף, שגם בתנור מותר לסמוך, לכן פרש אחרת).

תגובה אחת

  1. RE: הדף היומי – שבת דף לח
    אני מתנצל על האיחור, דף לח משום מה פשוט לא הצליח להתיישב לי בראש, ולקח לי שלושה ימים לסיים אותו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.