שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף מו

סרטון דף יומי

להורדת חוברת עם כל סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(מה: 14- עד מז. 1+)

הקדמה – שני הנושאים העיקריים שנראה:
1. עוד מקרים בהם (אולי) מודה ר"ש: מנורה (קובע לה מקום, לרב יוסף), בנפט (לרב יהודה), באבנים (לכולם).
2. המשך דיון מי פסק כר"י ומי כר"ש.

 

המשך מחלוקת ר"ש ור"י במוקצה

א. אביי מביא ראיה שרי"ח כר"י:

שהרי ר' אסי (תלמיד רי"ח) לא טלטל מנורה שנפלה על גלימתו – כר"י.

            דחיית רב יוסף – במנורה גם לר"ש יש מוקצה (הואיל וקובע לה מקום) – כר"ש.

דחיית אביי – אין דין של קובע לו מקום (הראיה שמותר לטלטל כילת חתנים), אלא האיסור לטלטל מנורה שמא יבנה (חוזר לר"י).

                       

  • [המחלוקת במנורה:
    ר"ל – אם ניטלת ב2 אסור, רי"ח – גם אם ניטלת ביד 1.
  • רי"ח – בנר כר"ש (רש"י – במוקצה מחמת מיאוס, רמב"ן – ר"ש מתיר רק בנר, אך במנורה אוסר כנ"ל)].

(מו. 8+)

עוד דיונים סביב זה:

A. קשה – הרי בסתם משנה (כלים) משמע שאין דין של בסיס?
                [לגבי עגלה, שאם יש עליה מעות לא גוררים אותה, ומדויק – שאם היו עליה מעות מותר].

            תשובות:

  1. 1.בדף מד: – המשנה כר"ש, אך זה לא יעזור לרי"ח, שהרי פוסק כסתם משנה.
  2. 2.ר' זירא – המשנה כר"י, הדיוק לא נכון, אלא "יש עליה מעות" בבין השמשות – אז אסור לטלטל, אין – מותר.

(מו. באמצע)

B. ריב"ל: רבי "הורה במנורה כר"ש בנר".

            בנר מתיר כר"ש (רש"י – מחמת מיאוס).
במנורה –
שתי הבנות:

  1. 1.התיר גם במנורה, כמו נר.
  2. 2.במנורה אסר (בגלל בעיית החידקי) בניגוד לנר.

תיקו.

 

ב. דעות אמוראים בנר שכבה

התירו כר"ש

הקפידו על המתירים, כר"י

רב מלכיא

ר' שמלאי

ר' יוסי גלילאה

ר' יוסי בר' חנינא

ר' אבהו – אצל ריב"ל

ר' אבהו אצל ר' יוחנן (אך רק משום כבודו).

רב יהודה כר"ש

 

 

ג. נר נפט

רב יהודה – בזה גם ר"ש אוסר כי מאוס מאוד.
רבה ורב יוסף – מותר (לר"ש), כיון שראוי לכסות כלי.

שאל רבא – אז כל אבן מותר לטלטל? רב אויא – צריך תורת כלי (אבן היא מוקצה גם לר"ש).

(בראשונים – ייתכן שהם לא כר"ש, ורק סוברים כמותו במיאוס).

 

(מו: 6+)

ד. מוקצה בבכור לר"ש

קשה – אם מום הבכור לא היה ניכר לפני יו"ט – מוקצה.

תשובה – בנר "יושב ומצפה" שיכבה, אך בבכור לא (אולי לא יהיה מום קבוע, ואם יהיה – לא לא ימצא חכם).

                        קשה – מפרים נדרים של צורך שבת בשבת. והרי זה מוקצה (אולי לא ימצא חכם?)

                        תשובה – שם הוא לא תלוי בחכם:

  1. 1.בנדרי אשה – נודרת על דעת בעלה ומניחה שיפר לה.
  2. 2.יכול להפר ע"י 3 הדיוטות.

(מו: 9-)

ה. למה כשהנר דולק אסור לטלטל

  1. 1.שמא יכבה בטלטול.

דחיית אביי – הרי לר"ש דבר שאין מתכוון מותר?

ניסיון תשובה – באיסור תורה (מכבה לצורך הפתילה), באינו מתכוון זה דרבנן.

דחיית התשובה – ר"ש מתיר למוכרי כסות ללבוש כלאיים אם אינם מתכוונים.

  1. 2.רבא – הנר, השמן והפתילה בסיס לשלהבת.

(זה לגבי השמן שבנר, אך השמן שנטף אסור מדין מוקצה מחמת מצווה גם לר"ש).

 

תגובה אחת

  1. שלום,
    לשבת דף מו
    יישר כח גדול על השיעור.
    לגבי בכור יש לדייק. גם בכור בעל מום ניתן לכהן, אלא שהוא נאכל במומו כחולין, ואילו בכור תם צריך להקריבו במקדש וגם בזמן הזה הוא אסור לאכילה מחוץ למקדש עד שיפול בו מום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.