שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף מח

סרטון דף יומי

להורדת חוברת עם כל סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(תחילת פרק במה טומנין עד מט. במשנה)

חלק א – הטמנה בערב שבת

א. האיסור: בערב שבת, טומנים רק בדבר שאינו מוסיף הבל,

סיבת האיסור – שמא יטמין ברמץ, ואז שמא יחתה.

ב. חומרים שמוסיפים הבל:

  • בין לח בין יבש: גפת, זבל, מלח, סיד, חול.
  • רק לח: תבן, זגין, מוכין, עשבין.

דיונים על החומרים:

  1. A."גפת" – האם גם גפת שומשומין או רק גפת זיתים?

ת"ש שזיתים – ר' זירא: עם טמן במוכין, ואז שם הכל מעל גפת זיתים – אסור ("הטמנה במקצת").
דחייה – אולי זה דווקא ב"הטמנה במקצת", אך בהטמנה ממש – אולי גם בשומשומין.

 

            [אגב "הטמנה במקצת" (מעל הגפת),

  • מים מעל מים –
    עבד הריש גלותא הניח כוס מים קרים מעל המיחם, וגער בו רבה,
    והסביר לר' זירא: מיחם על גבי מיחם מותר כשזה כבר חם ורק שומר על החום, אך כאן זה קר, ואם יישאר שם יכול להגיע ליד סולדת (תוס').
  • העבד שם סודר מעל פי הקנקן, וגער בו כי אחר כך יסחט את הסודר.

(דילוג ממח. שליש – מט. 4+)

  1. B."בזמן שהן לחים"
    איבעיא להו – לחים מחמת עצמן או גם מחמת דבר אחר?

ראיה ממוכין וכסות שיכול להיות רק לח מדבר אחר.

דחייה – לחים מזיעת הבהמה (נחשב מחמת עצמן).

 

(מח. שליש)

חלק ב – דינים נוספים בהקשר לחומרי ההטמנה

א. מוקצה במוכין

סתם מוכין הם מוקצה, אך אם מטמין בהם זה נחשב "הכנה" ואינם מוקצה.

האם מספיק שהטמין פעם אחת?

            אביי – לא, השימוש להטמנה היה חד פעמי, כי אדם מעדיף תבן.

                        ניסיון ראיה – "טומנין בגיזי צמר… ואין מטלטלין".
דחייה – אולי זה אם לא הטמין
(והחידוש: שהם מוקצה למרות שניתן לשבת עליהם).

 

ב. אגב, מכה בפטיש בכלים

A. הכנסת צמר לכרית –
רב חסדא – מותר (תשובה: בישן, שהיו שם ונפלו ומחזירם),
ברייתא – אסור (תשובה: בחדש).
(וכן מפורש בברייתא נוספת החילוק בין ישם לחדש)

B. פותח בית צוואר

בברייתא הנ"ל – מתירין אבל לא פותחין, וכן רב – חטאת (תשובה: זה חיבור (חלק מהבגד))
מתקיף רב כהנא
(ברייתא קמו.)מותר להוריד מגופת חבית (תשובה: זה אינו חיבור, אלא מודבק מבחוץ)).

 

(מח: 2+)

ג. אגב הנ"ל, חיבור זמני לעניין טומאה והיטהרות מטומאה

הקדמה – הקריטריונים שנבדוק: 1. שעת מלאכה או אחריה. 2. אחריה – האםפ יש לו עדיין קצת עניין בחיבור. 3. האם החיבור מהתוי (כמו במספריים) או לא (כמו בשלל של כובסים).

(מח: שליש תחתון)

C. ת"ר – מספרים של פרקיםחיבור לטומאה אך לא להזאה

            מקשים – ממה נפשך!

            תשובה רבא –

  • בשעת מלאכה – חיבור לשניהם מן הדין.
  • שלא בשעת מלאכה – אינו חיבור לשניהם.

וגוזרים בשניהם לחומרא (בשעת מלאכה אינו חיבור להזאה, שלא בשעת ממלאכה חיבור לטומאה).

(מח: שליש)

B. תאי אחסון מחוץ לכירה

כאן החיבור לא מהותי ולכן מקלים יותר:

מחלוקת ר"מ ור"ש (משנה בכלים) – תאי אחסון שמחוברים לכירה מבחוץ

ר"ש – אין חיבור כלל

ר"מ – יש חיבור חלקי (נטמאים במגע אך לא באוויר (למרות שזה כלי חרס).

מקשים עליו – ממה נפשך!
תשובה – זאת רק גזירה דרבנן, ולא גזרו על האויר, כדי שיזכרו שזה דרבנן ולא ישרפו על זה תרומה.
(כאן לא שייך הזאה)

 

A. שלל של כובסים ומקל של קרדום –

בשעת מלאכה – הכובסים כמו הכירה (רק לר"מ ורק מדרבנן) והמקל כמו המספריים (מדאורייתא).
שלא בשעת מלאכה –

משנה בעוקצין/פרה – שלל של כובסים – חיבור (גם שלא בשעת מלאכה (אחרי הכיבוס).
משנה בכלים – מקל כידית לקורדום – חיבור רק בשעת מלאכה.
תשובת ר' זירא –
יש הבדל מציאותי:

בשלל – נוח לו שישארו קשורים (שאם יתלכלך יכבס שוב),
במקל – מיד אחרי המלאכה אין לו צורך במקל וזורקו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.