שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף נז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי

(נז. תחילת פרק במה אישה – נז: רבע תחתון)

משנה:
דברים שאינם משוי, ובכ"ז אסורה לצאת בהן מדרבנן:

  1. שמא תלך לטבול ותסיר כי הם חוצצים, ולא תחזיר ותטלטל –

חוטי צמר, פשתן ורצועות, ששמים חזק על השיער,

  1. שמא תראה לחברה ותטלטל

טוטפת וסרביטין (שאינם תפורים),
כבול (כובע צמר),
עיר של זהב (תכשיט)
קטלא (סינר מקושט שנקשר מהצוואר)
נזמים,
טבעת ללא חותם ומחט לא נקובה (אחרת זה משוי ואסור מהתורה).

 

חלק א – הדברים האסורים משום שהם חוצצים

א. ביאור ניסוח המשנה –

למה המשנה פותחת באיסור לצאת בחוטים,
ואז לפתע עוברת לדיני חציצה – שחוטים אלו חוצצים?

מסביר רנבי"צ-רבב"א – "מה טעם קאמר", כלומר העובדה שזה חוצץ היא הסיבה שאוסר לה לצאת בהן.

(נז. שליש)

ב. שואל רב כהנא את רב: האם חוטים קלועים כמו אריג חוצצים?
רב – לא חוצץ (ולכן מותרת לצאת בהן),
רב הונא בריה דרב יהושע:

  1. כנ"ל – לא חוצץ ולכן לא גזרו.
  2. האחיות שלי לא מקפידות על זה.

נפק"מ בין הגרסאות ברב הונא בר"י – אם הצמר מלוכלך
(אמנם לא חוצץ, אך כן מקפידה להוריד שלא ילכלך אותה):

  1. לפי 1 – כיוון שמן הדין לא חוצץ, חז"ל לא גזרו שלא תצא בזה.
  2. לפי 2 – כיוון שסוף סוף סיכוי טוב שהיא תוריד – חז"ל גזרו גם על זה.

(נז. שליש תחתון)

ג. תנן התם (משנה במקוואות) – מחלוקת האם החוטים הנ"ל חוצצים:

ת"ק (כמו משנתנו) – חוטי צמר, חוטי פשתן ורצועות חוצצים.
ר"י – חוטי צמר ושערות לא חוצצים.

דיונים על המשנה:

  1. רב הונא – וכולן בראשי הבנות (כלומר חוצץ רק כשקושרים לשיער ולא לצוואר למשל).

מקשה רב יוסף – והרי הצוואר רך, וממילא עוד יותר חוצץ!

עונה רב יוסף – בצוואר היא שמה רפוי, שאין אישה חונקת את עצמה.

איתיביה אביי מברייתא: בנות לא יוצאות בחבקין שבצואריהן, כי כן חונקת את עצמה וחוצץ.
עונה רבינא: תלוי במה מדובר:

במשנה במקוואות מדובר בחוטים צרים, ולא מהדקת – לא חוצץ,
בברייתא מדובר בחבקין של קטלא (רצועות רחבות שמהדקת כדי שתיראה שמנה) – חוצץ.

[ואגב, גם במשנה ראינו שבקטלא אסור,
אבל מסיבה נוספת וזה שמא תראה לחברתה].

(נז: 2+)

  1. ר"י-שמואל – הלכה כר"י בשיער (שלא חוצץ).

מקשה אביי – והרי ת"ק לא חלק עליו לגבי שיער?

ניסיון תירוץ: מזה שר"י דיבר על שיער, כנראה שידע שת"ק אמר שגם שיער חוצץ.

דחייה: אולי ר"י רק הזכיר שיער כדי לומר שכשם שברור לכולם ששיער לא חוצץ, כך גם תודו לי בצמר.

חיזוק הקושיא:
ר"נ-שמואל, ברייתא, וכן משנה (בדף סד:) – שגם לת"ק שיער לא חוצץ. שמע מינה.

(נז: באמצע)

חלק ב – הדברים האסורים משום שמא תראה לחברתה

א. טוטפת וסרביטין –
אם לא קשורות – אסור, שמא תסיר, אם קשורות – מותר.

במה מדובר?

  1. A. טוטפת –
  2. רב יוסף – חומרתא דקטיפתא (קשר בצוואר שמשמש כקמע).

דוחה אביי – הרי מותר לצאת בקמע מומחה (נג:)

  1. ר"י-אביי – אפוזיינו (תכשיט זהב על המצח, שאפשר לקשור לסבכה).

וכן מפורש בברייתא שהטוטפת והסרביטין הם על הסבכה.

  1. B. מה ההבדל ביניהם? ר' אבהו –

טוטפת מקיפה מאוזן לאוזן,
סרביטין יורד גם ללחיים.

  1. ממה עשויות?
    רב הונא – עניות – מחוטים צבעוניים, עשירות – כסף וזהב.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.