שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף נח

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי

(נז: רבע תחתון – נח: שליש תחתון)

 

(המשך דברים שלא יוצאת בהם שמא תראה לחברתה)

א. מה זה כבול?

ר' אבהו – הכוונה לכיפת צמר

וכן מוכח בברייתא (שזה תחת השיער):
ת"ק – כמו משנתנו שאסורה לצאת לרה"ר בכבול ובאיסטמא.
ר"ש מתיר – כי זה תחת השיער, ולא תסיר שמא יראו שערותיה.

[אגב הברייתא:
מה זה איסתמא? כליא פרוחי (סרט שמכסה שערות סוררות).
וזה עשוי לבד (חוטים שנדחקים יחד ללא טוייה, ולכן אין בו איסור כלאיים וטומאת נגעים, ולר"ש גם מותר לכלה ללבוש עטרת איסתמא גם אחרי החורבן].

שמואל – כבלא דעבדא.

[חותם (סימן) שעושים לעבד סביב הצוואר או על הבגד (כמו דיסקיט של חייל, להבדיל)].

 

(נח. 2+)

ב. חותם של עבד/שפחה

  1. A. מה החשש בחותם, ומתי החשש קיים:
  2. שהעבד יוריד מעצמו כדי להיראות בן חורין ויטלטל.

שייך גם בצוואר וגם בבגד.

שייך רק בחותם שעשה בעצמו, אך לא בחותם שעשה רבו (כי חושש להוריד)

  1. שהחותם ייפול, והעבד יחזיר את החותם לאדונו.

שייך גם בצוואר וגם בבגד,
שייך גם בחותם שעשה רבו

שייך רק בחותם מתכת (בחותם טיט הוא יישבר, והשברים לא שווים כלום ולא יחזיר אותם לאדונו).

  1. שהחותם יפול, והעבד יקפל את בגדו על כתפו כדי שהאדון לא ישים לב.
    שייך גם בחותם שעשה רבו
    שייך בין בטיט ובין במתכת.
    שייך רק בבגד ולא בצוואר.
  2. B. הסתירות
  3. בדעת שמואל (נח. 2+)

בהסבר המשנה – אסור בין בצוואר בין בבגד.
שמואל עצמו – מותר בצוואר, אסור בבגד.

  1. בברייתות (נח. שליש)

ברייתא א (כמו שמואל עצמו) – מותר בצוואר, אסור בבגד
ברייתא ב (כמו שמואל במשנה) – אסור בין בצוואר בין בבגד.

  1. C. תירוצי הגמרא

את הדעה שמותר בצוואר ואסור בבגד נעמיד:

בחותם שעשה רבו (לכן אין חשש שהוא עצמו יוריד)
+ בטיט (לכן אין חשש שיחזיר את החותם שנפל הביתה),
ולכן כל החשש רק שיקפל את בגדו – שזה שייך רק בבגד.

 

את הדעה שאוסרת בין בבגד בין בצוואר נעמיד:

  1. המשנה לפי שמואל – בחותם טיט/מתכת שהעבד עשה בעצמו (ואז חוששים שיוריד).

(ומעדיפים לא להעמיד במתכת, כי רוב החותמות מטיט).

  1. ברייתא ב – בחותם מתכת, (ואז חוששים שיפול ויקח לאדונו).

(נח. שליש תחתון)
(מעדיפים להעמיד במתכת כי הברייתא ממשיכה שהחותם לא מקבל טומאה. והרי אם מדובר בטיט ברור שלא מקבל טומאה!).

(נח. רבע תחתון)

ג. דיונים על המשך ברייתא ב: זוג באדם וחותם בחיה

  1. A. לגבי יציאה בשבת:

זוג (פעמון) –

בצוואר אסור (שמא יפול),
בבגד מותר (גמרא: כי תופרים טוב ולא יפול (ריטב"א)).

בבהמה –

הכל אסור – גם חותם וגם זוג, גם בבגד וגם בצוואר.

ברוב המקרים – שמא יפול,
זוג בבגד – כי נראה כהולך לחינגא (לשוק).

(נח. 5-)

  1. B. לגבי קבלת טומאה

חותם – לא מקבל טומאה (אינו כלי ואינו תכשיט).

זוג – באדם מקבל טומאה, בבהמה לא

קשה מברייתא ג: זוג בהמה מקבל טומאה.
תשובה
ברייתא ב כשאין ענבל (ואז זה רק תכשיט, ורק לאדם יש תכשיט).
ברייתא ג כשיש ענבל  (ואז זה כלי עבור האדם (איפה הבהמה) – ולכן מקבל טומאה).

(נח: 10+)
מקור שכשמשמיע קול זה כלי ומקבל טומאה: "כל דבר אשר יבוא באש".

(נח. שליש)
קשה על התשובה מברייתא ד:
זוג בלי ענבל ששמים לתינוק לא מקבל טומאה.
תשובה: תינוק שונה ממבוגר ודומה לבהמה (אין לו תכשיט, אלא זה כלי שנועד ליידע איפה התינוק, ולכן מקבל טומאה רק עם ענבל).

תגובה אחת

  1. שמעתי כמה מהשיעורים דרך קול הלשון ומאוד נהניתי, זה עזר לי מאוד גם למבחני דרשו. בקול הלשון חסרים כמה וכמה דפים, היכן ניתן להוריד קבצי שמע של מסכתות שלימות וכדומה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.