להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(סג. במשנה – סד. 1+)
א. כלי נשק לאיש
הקדמה – האם בימות המשיח יהיו מלחמות:
לא יהיו | יהיו |
רבנן במשנתנו – "וכתתו חרבותם לאיתים" | שמואל – אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכותיות. "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ". |
ר"א 1 – (באותו פסוק) "לא ישא גוי אל גוי חרב" | |
ר' חייא – כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח". |
האם יוצא בכלי נשק:
ת"ק – לא יצא, חכמים – גנאי (וכתתו חרבותם לאיתים).
ר"א – יוצאים (תכשיטים).
דיונים בדעת ר"א:
- A.והרי יהיו בטלים לעתיד לבוא?
- 1.נכון, אבל עכשיו הם נצרכים, ובעתיד יהיו בטלים (שרגא בטיהרא).
- 2.לא יהיו בטלים – כשמואל.
- B.המקור – "חגור חרבך על ירך, גיבור הודך והדרך".
רב כהנא – והרי זה נדרש על דברי תורה?
מר בריה דרב הונא – אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
והגיב רב כהנא – כבר סיימתי את כל הש"ס ולא ידעתי זאת, מכאן ש"ליגמר איניש והדר ליסבר".
(סג. באמצע).
אגב תהילים מה, דרשה על הפסוק הבא שם:
ב. שני תלמידי חכמים:
A. שני תלמידי חכמים
- 1.ר' ירמיה – ר"א: המחדדים זה את זה בהלכה – הקב"ה מצליח להם.
"והדרך צלח", וכן – עולים לגדולה, וזוכים לתורה/דברים שנאמרו בימינה של תורה (אורך ימים עושר וכבוד).
- 2.ר' ירמיה – ר"ל: הנוחין זה לזה בהלכה – הקב"ה מקשיב להם.
"אז נדברו יראי ה'", ודיבור לשון השפלה (ידבר עמים תחתינו).
(אגב, "ולחושבי שמו" – אפילו חשב לעשות מצווה,
ואגב, העושה מצווה כמאמרה אין מבשרים אותו רע ואפילו מבטלים גזירות עליו).
- 3.ר' אבא-ר"ל: המקשיבין זה לזה בהלכה – הקב"ה מקשיב להם.
היושבת בגנים חברים מקשיבים. ואם לא – שכינה מסתלקת.
- 4.ר' אבא-ר"ל: המדגילים זה לזה בהלכה – הקב"ה אוהבם.
בתנאי שיודעים את הביסי, ושאין שם רב ללמוד ממנו.
B. עוד דרשות של ר"ל –
- 1.מעלות בצדקה: מטיל בכיס > מלווה > צדקה.
- 2.ת"ח שנוקם ונוטר > עם הארץ חסיד.
- 3.המגדל כלב רע מונע חסד ("למס מרעהו חסד").
ר"נ – גם פורק יראת שמיים.
סיפור על האישה שהפילה.
- 4."שמח בחור בילדותך… ודע כי על כל אלה יביאך האלוקים במשפט".
רב הונא – ההתחלה דברי היצר הרע, ההמשך יצר טוב.
ר"ל – ההתחלה בדברי תורה, ההמשך אם לא עושה חסד.
(סג: שליש)
ג. בירית וכובלת
A. בירית – טהורה ויוצאים בה.
1. מה זה:
ר"י 1 – אצעדה (צמיד).
רב יוסף – והרי טמאה!
ר"י 2 – אצעדה ברגיל להחזיק הגרביים.
2. הדין:
טהורה – כלי שמשמש כלי.
יוצאים – לבוש, ולא תוריד כי יפלו לה הגרביים.
B. כובלת – טמאה ואין יוצאים בה.
1. מה זה:
רבין – 2 אצעדות.
למה טמאה?
רב הונא – 2 עם שרשרת.
2. הדין:
טמאה – 1. כי עושה קול. דחייה – אין תועלת בקול. 2. כי מונעת פיסוק גדול מדי ומצילה את בתלויה.
לא יוצאים – רש"י – שמא תוציא השרשרת להראות לחברתה.
תגובה אחת
מלכותיות צ"ל מלכויות (או גלויות), הביסי צ"ל הבסיס, ברגיל צ"ל ברגל, בתלויה צ"ל בתוליה,