להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(עג: 3- עד עד: 3-)
הקדמה
אפשר לראות את רשימת המלאכות במשנה: 1. כמלאכות להכנת פת, בגד וכו'. 2. כמלאכות להכנת המשכן (יצירת הצבעים, יריעות הבד, יריעות העור וההקמה עצמה).
בגמרא יש שתי התייחסויות למתח הזה:
- 1.למה הוזכרו גם זורה ומרקד? כי היו במשכן.
אז למה כותש לא הוזכר? כי לא כולם כותשים כשמכינים פת.
(יוצא שצריך להיות בשתי ה"רשימות" כדי להופיע במשנה).
- 2.כתוב במשנה אופה ולא מבשל, כי עיקר המשנה לפי הרשימה של הכנת הלחם ("סידורא דפת").
חלק א – בורר
מתי מותר לברור?
א. ברייתא –
| בורר ואוכל (לעצמו) בורר ומניח (לאחרים) | ולא יברור | ואם בירר חייב חטאת | הערות ודחיות |
עולא | לבו ביום | למחר | דחייה – וכי לבשל מותר לבו ביום/פחות מכשיעור? | |
רב חסדא | פחות משיעור | כשיעור | ||
רב יוסף | ביד | בקנון ותמחוי | בנפה וכברה | דחייה – זה לא כתוב |
רב המנונא | אוכל מפסולת | פסולת מאוכל | ||
אביי | מיד | להמשך היום |
|
ריטב"א – באמת כולם הסכימו לתנאים להתיר ולחייב, ושאם חסר תנאי אחד חייב, הם רק נחלקו בפירוש הברייתא.
ב. מקרים באמוראים –
- 1.היו לפניו שני מינים ובירר, ר' ירמיה – חייב, רב אשי – פטור.
תירוץ – מדובר בברייתא בקנון או תמחוי.
(לכאורה בזה מפרש כרב יוסף, אולם הר"ח מפרש שמסכים גם לאביי). - 2.אמוראים שאולי סוברים שאסור גם אוכל מפסול:
- a.רב ביבי זרק את הפירות לפניהם כך שלא יצטרכו לברור הפירות מהעלים,
ולא ברור אם כי סובר שאפילו אוכל מפסולת ביד ולאלתר – אסור,
או משום עין יפה.
- b.חזקיה – בורר תורמוסים מהקליפה חייב.
דחייה – שם זה כפסולת מאוכל, כי כיון שבושלו הרבה, אם לא יקח יסריח.
(עד: 2+)
חלק ב – שאר המלאכות
א. טוחן
הרחבה לקציצת ירקות או עצים, ואם חותך במידה אז גם מחתך.
ב. אופה ומבשל
דווקא כשעושהו רך,
ואם תחילה נהיה רך ובסוף קשה – חייב (כמו יתד בתנור וזפת).
ג. פעולות שיש בהן מלאכות הרבה
מייצר כלי חרס (7-8) או סל של קנים (11-13).
ד. גוזז, מלבן, מנפץ, צובע וטווה
- 1.אם עדיין מחובר: רי"ח מחייב, רב כהנא פוטר (והנשים שהביאו למשכן יוצאות דופן בחכמתן).
- 2.מכין נוצות לכרית עובר על גזיזה, מחתך וממחק.
ה. קושר ומתיר
איפה היה במשכן?
- 1.רבא – קשירת החבלים ליתדות.
דחייה – אינו קשר של קיימא. - 2.אביי – קשירת חוט שנקרע (באריגת היריעות).
דחייה – אין התרה. - 3.רבא – להכנת הרשתות לצידת החלזונות לתכלת.
ו. תופר שתי תפירות
בתנאי שיהיה מתקיים (על ידי קשירת הקצוות. בשלוש תפירות אין צורך בקשירות).