להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(עה: במשנה עד עו: סוף פרק כלל גדול)
הקדמה – משנה – על מה חייבים בהוצאה
- כשר להצניע (חשוב מספיק)
- "ומוציאין כמותו" שיעור חשוב.
א. דוגמאות
A.כשר להצניע (חשוב מספיק) – הגמרא הראשונה: לאפוקי –
מר עוקבא – עצי אשירה (אך דם נידה נותן לחתולה. ואילו רב פפא – לא נותן כי מחליש).
רב פפא – דם נידה, וכש"כ עצי אשירה.
B. המשנה השנייה
עצה – גמל, תבן – פרה, עמיר – טלה (=גרוגרת), עלי שום לחים – גרוגרת (אדם), עשבים ועלי שום יבשים –גדי.
- C. המשנה השלישית
- סובין ומורסן לא מצטרף כי הרוב לא אוכלים אותם (אך לחלה כן, כי העניים כן אוכלים).
- קליפות העדשים מצטרפות (ושל פולין – רק בחדשים).
ב. אובייקטיבי או סובייקטיבי?
דיון א –
- ר"ש –רק סובייקטיבי
כל השיעורים נאמרו רק למצניעיהם. - משנתנו – לחומרא
אם אחרים מוציאין (אובייקטיבי) – כולם חייבים,
אם רק הוא מוציא (סובייקטיבי) –הוא חייב.
- ר"ש ב"א (לגבי החשיבות) – מחמיר עוד יותר –
אפילו שאחד החשיבו, גם אחרים שיוציאו חייבים.
דיון ב (משנה שנייה) –
- רב דימי – המוציא תבן (מאכל פרה) בשיעור פרה, לגמל–
ר"ל ורב יוסף ורי"ח (2)–פטור (סובייקטיבי).
רי"ח (1) ואביי ורבין –חייב (אובייקטיבי).
- רבין– מוציא עצה (מאכל גמל) בשיעור של פרה (קטן) לפרה –
ר"ל –חייב (מחמירים לפי הסובייקטיבי)
רי"ח –פטור(אכילה על ידי הדחק אינה אכילה).
ג. צירוף שיעורים שונים
במשנה– השיעורים לא מצטרפים.
ר' יוסי בר חנינא – החמור מצטרף אל הקל לשיעור הקל.
למשל – תבן מצטרף לעצה להשלים לשיעור גמל, אך לא להפך.
קשה – בצירוף צמר (3 טפחים) ושק (4 טפחים), הקל מצטרף לחמור רק כי לפעמים שמים אותם באמת ביחד (בטלאי למרדעת)!
תשובה – גם כאן שמים אותם ביחד כשמציג דוגמא לקונים, שלא יעופו).
במשנה השלישית –מאכלי אדם שונים מצטרפים לגרוגרת.