שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף עז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(עו: תחילת פרק המוציא – עח. 7+)

שיעורי הוצאה במשקים

(אתמול ראינו ששיעור הוצאה במאכל הוא גרוגרת, היום נדבר על משקים).

במשנה: ברירת המחדל היא רביעית, אך יש יוצאי דופן שהשיעור קטן יותר):

יין, חלב, דבש, שמן ומים.

א. יין

  1. A. יין חי – כדי מזיגת הכוס.

כמה זה כוס? בברייתא – מזיגת כוס יפה – כוס של ברכה,
וכמה יין חי צריך לזה? ר"נ – רובע רביעית (כי כשמוזגים שמים 1 יין ו3 מים).

וכן רבא – כך משמע גם ממשנתנו – שברירת המחדל היא רביעית, אז סביר שגם ביין הכוונה שאם ימזגו יהיה רביעית, שזה רובע רביעית.

           מקשה אביי:

  1. במשנה בנידה כתוב שהיחס אחר: 1 יין ו2 מים.

תשובות:

  1. גם זה ביין השרוני שהוא חלש יותר.
  2. שם הנושא זה מראה היין (כדי להשוות למראה הדם) – 1-2.
    אך לעניין טעם היין שמים 1-3.
  3. מה ההיגיון להחשיב את המים שהוא עוד לא מזג ועיין בכד?
    תשובה: מה שקובע זה החשיבות, ואם יש בזה כדי מזיגה זה חשוב.

(עז. באמצע)

  1. B. ברייתא: יין שהתייבש – ר' נתן – כזית.

הסבר: כי כשרביעית יין מתייבשת היא עומדת על כזית.

           ומרחיב רב יוסף: גם רי"ס בר"י סובר כר' נתן, לגבי דם:

שלפי ב"ה לא רק בשר הנבלה מטמא בטומאת נבלה אלא גם הדם,
ואומר רי"ס בר"י – הישוער הנדרש הוא כמו בבשר – רביעית דם, כשרביעית מתייבשת זה יוצא כזית.

אך דוחה אביי: ייתכן שהשיעור בדם (סמיך) וביין (קליש) שונים.

כלומר אולי ר' נתן יאמר שבדם מספיק פחות מרביעית כדי להגיע לכזית,
ואולי רי"ס בר"י יאמר שביין גם פחות מכזית יוצא רביעית.

(עז. 3-)

ב. חלב – כדי גמיעה (לגימה אחת)

  1. A. ענייני לשון –
  2. גמיאה ולא גמיעה ("הגמיאיני נא")
  3. גרעינים ולא גראינים ("ונגרע מערכך")
  4. עוממות ולא אוממות ("ארזים לא עממוהו").
  5. מעמצין ולא מאמצין ("ועוצם עיניו…").

(עז: 6+)

  1. B. ת"ר – חלב אישה ועוד דברים

חלב אישה ולובן ביצה – כדי לתת בקילור (לערבב עם חומר שנקרא קילור כדי ליצור,

(קילור –  כדי לשוף במים,

ושואל רב אשי – איבעיא להו – האם רק הכמות המדויקת שצריך, או להוסיף עוד קצת שנשאר על אצבע?

תיקו).

 

(עז: רבע)

ג. דבש – כדי לתת על הכתית (פצעים בגב הגמל)

  1. A. ברייתא – הכוונה ל"פי כתית".

שואל רב אשי – הברייתא באה להקטין את השיעור (רק בקצה הפצע) או להגדיל (כל הפצע)?
תיקו.

  1. B. עוד תרופה לכתית –

ר"י-רב – כל מה שברא הקב"ה לא ברא דבר אחד לבטלה –
שבלול לכתית, זבוב לצירעה, יתוש לנחש, נחש לחפפית (שחין), סממית (עכביש) לעקרב.

  1. C. אגדתא אגבית:
  2. אגב שהזכרנו סממית ועקרב –
    ת"ר – חמש אימות יש של גיבור מהחלש – שאחד מהם זה עקרב מסממית.
  3. אגב שרב יהודה אמר שהכל נברא עם סיבה –
    ר' זירא מצאו את רב כשהוא במצב רוח טוב ושאל אותו שאלות שונות למה דברים מסוימים הם כך בטבע.

למשל – למה העיזים הולכים לפני הכבשים?
כי החושך בא לפני האור.

  1. אולי אגב ענייני הלשון לעיל, ואולי זה עוד שאלות ששאל ר' זירא את ר"י –
    הסברים ל22 מילים בארמית שהם סוג של נוטריקון:

למשל – "דשא" (דלת) – דרך שם, דרגא (סולם לגג) – דרך גג.

  1. אולי אגב שהזכרנו נחש וטבע בעלי חיים –
    שלושה בע"ח שככל שמזקינים מתחזקים – דג, נחש, חזיר.

 

(עז: 😎

ד. שמן – כדי לסוך בו איבר קטן

הקדמה: אפשר לדבר על כמה גדלים של איברים (מהקטן לגדול) –

  1. איבר קטן של קטן (פרק אצבע קטנה של תינוק),
  2. איבר גדול של קטן (שוק של תינוק),
  3. איבר קטן של גדול (פרק אצבע של גדול),

לגבי 2-3 – ייתכן שהם שווים, וייתכן ש2 קטן מ3, כפי שנראה.
(הסבר: העור של תינוק רך ואפילו באיבר גדול שלו מספיק מעט שמן – כמו איבר קטן של גדול או פחות ממנו)

למה הכוונה אצלנו?

  1. A. דבי ר' ינאי – 1 – קטן של קטן.
  2. B. מיתיבי – "איבר קטן, וקטן בן יומו" – לכאורה הכוונה ל2 ו3, והכוונה שהם שווים.

תשובה: הכוונה ל1: איבר קטן של קטן בן יומו.

  1. C. מחלוקת ברייתא –

ר' שמעון ב"א – כמו בברייתא הקודמת: "איבר קטן, וקטן בן יומו" –
ר' נתן – "איבר קטן" –

לכאורה הכוונה:

ר' שמעון ב"א – כמו ר' ינאי (1),
ר' נתן –  2 ו3 (בהנחה שהם שווים).

דחייה – אולי כולם לא כר' ינאי:

ר' שמעון ב"א – 2 ו3 (בהנחה שהם שווים),
ר' נתן – 3, אבל 1 ו2 קטנים מדי.

  1. D. תא שמע דתניא –

ר"ש ב"א – איבר קטן של קטן (1).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.