שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף עט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

גירסה ארוכה של השיעור (כולל קריאה בדף עצמו) –

 

 

(עט. 7+ עד עט: 1-)

המשך שיעורי הוצאה

חלק א – עור

הקדמה: בעיבוד העור יש ארבעה שלבים –

  1. ייבוש.
  2. מליחה – לייבש את העור עוד יותר.
  3. השרייה במים עם קמח – להחליק את העור
  4. השרייה במי עפצים (חומר שנוצר על ידי חרקים של עצים שונים (אלון) – גורם לדיו להידבק טוב בקלף.
    רק אחרי השלב השלישי העור נקרא קלף.

 

שיעור הוצאת עור:

במשנה – כדי לעשות קמע,

וכן אומר ר"נ לרבא, והוא מוסיף: שגם אם עוד לא עובד, ואפילו אם לא התכוון לעבדו – זה אותו שיעור.

ראיה שכיוון שזה מיועד למלאכה מסוימת, השיעור הוא כמו אחרי אותה מלאכה:

משנה קה: – כל מלאכות הכנת החוטים הם אותו שיעור (במלוא רוחב סיט כפול) –
מלבן, מנפץ, צובע, טווה.

קושיות:

  1. קושיות על ג – ממקרים שבהם השיעור "לפני" גדול יותר מהשיעור "אחרי":
  2. שיעור ההוצאה של סימני צבע (קליפות אגוזים ורימונים וכד') –
    אם כבר שרויים – כדי לצבוע דוגמה ללקוחות (ברייתא)
    לפני ששרויים השיעור גדול יותר – כדי לצבוע בגד קטן לסבכה (משנה פט:)
  3. שיעור הוצאה של זרעונים
    אחרי שזרויים – מי שמוציא עבורם משהו (זבל) – בשביל לזבל דבר אחד (ר"ע – קלח כרוב, חכמים – כרישא).
    לפני שזרויים – השיעור גדול יותר: רבנן – מעט פחות מגרוגרת זרעים, ר"י בן בתירא – 5 זרעים.
  4. טיט (ראינו אתמול) –
    אחרי שהטיט מוכן – השיעור כדי לסתום חור קטן בתנור הצורפים.
    לפני שהטיט מוכן השיעור גדול יותר – המוציא מים לגיבול טיט השיעור ברביעית.

תשובה:
במקרים אלו אנשים לא טורחים בשביל להכין כמות קטנה,
בעור – אדם טורח לעבד עור בכמות כזו.

(עט. רבע תחתון)

  1. קושיות ישירות על השיעור בעור:
  2. עולא: עור שלא עובד כלל ("מצה") שיעורו לא קמע אלא כדי לעטוף משקולת קטנה של עופרת (קטן מקמע).

תשובה:

עולא דיבר על עור שלא יובש כלל ( עדי לעטוף משקולת),
ר"נ דיבר על עור שיובש באוויר אך לא נמלח – כדי לעשות קמע.

  1. משנה בכלים – השיעור של עור הוא ה על ה טפחים (לטומאת מדרס ולהוצאה)!
    ומשמע כל עור, וזה קשה על ר"נ ועל המשנה!
    תשובה: שם מדובר בקורטובלא (שבישלו את העור עד שהתקשה לגמרי כדי שישמש כמצע).

(עט: 1+)

חלק ב – שיעור הוצאה של קלף

הקדמות –

  1. A. שכבות העור:

את העור המוכן אפשר לחלק ל2 שכבות:

  1. שכבה חיצונית – קלף (מלשון קליפה)
  2. שכבה פנימית – דוכסוסטוס,
  3. שתי השכבות ביחד – גויל.
  4. B. מה כותבים
  5. במזוזה יש קלף אחד עם 2 פרשיות – שמע + והיה.
  6. בתפילין של ראש יש 4 קלפים עם 4 פרשיות, הקטנה בהן היא ק"ש.
  7. C. על מה כותבים סת"ם?

מזוזה – בהתחלה הגמרא מניחה שרק על דוכסוסטוס, אך בהמשך נראה דעה שגם על קלף.
תפילין – על קלף, ובהמשך נראה שלפי רב גם על דוכסוסטוס.
ספר תורה – לכתחילה גויל, אבל נראה בהמשך שכשר בכולם.

 

א. שיעור הוצאת קלף –
במשנה – כדי לכתוב עליו פרשה קטנה שבתפילין – ק"ש.
ורמינהו – קלף ודוכסוסטוס כדי לכתוב עליו מזוזה (ק"ש + והיה).

תשובה:

  1. הכוונה לק"ש ("מזוזה שבתפילין" – כלומר פרשה אחת מהפרשיות של התפילין).

ראיה שגם פרישות תפילין נקראות מזוזה:
לגבי גזרת טומאה של כתבי הקודש, יש מחלוקת איזה חלק מהתפילין מטמאים את הידיים, ור' זכאי אומר שרק הקלף עצמו – ובניסוח שלו "מזוזה".

קושיה – בהמשך הברייתא כתוב שיעור אחר – השיעור של משנתנו (ק"ש), מכאן שברישא הכוונה למשהו אחר (מזוזה – 2 פרשיות).
וממילא קשה: א – יש סתירה בין הרישא לסיפא. ב – הרישא סותרת את משנתנו.

  1. הברייתא מחלקת בין קלף לדוכסוסטוס –
    ברישא דוכסוסטוס (השכבה הפנימית) – כדי לכתוב מזוזה (2 פרשיות)
    בסיפא קלף (השכבה החיצונית) – כדי לכתוב ק"ש – כמו משנתנו.

 

(עט: שליש)

ב. האם אפשר לכתוב תפילין על דוכסוסטוס? (ומזוזה על קלף?)

רב – דוכסוסטוס הרי הוא כקלף.

הבנה ראשונה ברב – שאפשר לכתוב תפילין גם על דוכסוסטוס.

  1. A. קושיות:
  2. משנתנו – קלף – כדי לכתוב עליו פרשיית ק"ש מהתפילין.
    משמע שעל דוכסוסטוס לא כותבים תפילין, אלא השיעור גדול יותר – מזוזה.
    (וכן אפשר להקשות מהברייתא הנ"ל).
    תשובה: למצווה.
    כלומר, זה כשר לתפילין, אבל מצווה מן המובחר לכתוב על קלף, ואת שיעור ההוצאה קובעים כאן לפי המצווה מן המובחר, כי כך עושים רוב האנשים.

(עט: באמצע)

  1. ת"ש – הלמ"ס תפילין על קלף ומזוזה על דוכסוסטוס.

(ומוסיפה הברייתא: בקלף כותבים על הצד הפנימי, בדוכסוסטוס על החיצוני).
תשובות:

  1. למצווה.

והרי כתוב שאם שינה פסול!
תשובה – זה לגבי מזוזה (שצריך דווקא דוכסוסטוס).

והרי כתוב "שינה בזה ובזה פסול" – משמע גם אם כתב תפילין על דוכסוסטוס.
תשובה – הכוונה אם שינה במזוזה:
1. אם כתב אותה על קלף.
2. אם כתב על דוכסוסטוס בצד הלא נכון (בצד שפונה לבשר).

(עט: שליש תחתון)

  1. זו מחלוקת תנאים, ורב הוא כמו התנא שמכשיר:
  1. ברייתא שבה ת"ק אומר שאם שינה בזה ובזה פסול,
    אבל ר' אחא/ר' אחי בר חנינא/ר' יעקב בר' חנינא – מכשיר.
  2. רב פפא – רב כמו תנא דבי מנשה: שאם כתבה על גויל, קלף או דוכסוסטוס כשרה.

ובמה מדובר?
במזוזה לא, כי לא כותבים מזוזה על קלף,
אלא בתפילין, והנה דעה שכותבים גם על דוכסוסטוס.

דחייה: כתוב שם שגם כותבים על גויל, והרי לא כותבים תפילין על גויל! אלא מדובר בספר תורה.

(עט: 😎

  1. B. ראיה לרב –

ברייתא: תפילין וס"ת שבלה – האם אפשר לגזור את פרשיית שמע ו/או והיה ולעשות מזה מזוזה? (לרש"י – לתפור את שתיהן יחד, תוס' – לקחת אחת, ואת השנייה להשלים ברווח ליד).

אסור, כי לא מורידים בקודש.

ומשמע: לולי סיבה זו – היה מותר, כלומר שמבחינת הדבר שעליו זה כתוב אין בעיה.
על מה זה כתוב? לכאורה – מדובר בתפילין שכתובים על דוכסוסטוס, כשיטת רב, וכך יכול לכתוב עליהם מזוזה.

דחייה – אפשר להעמיד שזה תפילין שכתובות על קלף,
ושהברייתא כר"מ שכותבים מזוזה גם על קלף.

 

השתא דאתית להכי, שיש דעה שמזוזה אפשר על קלף, אפשר גם לפרש את רב אחרת:

הבנה שנייה ברב – שאפשר לכתוב מזוזה גם על קלף.

           (ואילו תפילין – רק על קלף ולא דוכסוסטוס).

 

לסיכום:

רב 1 –רב 2 –
תפיליןקלף (עדיף).
ודוכסוסטוס.
רק קלף.
מזוזהרק דוכסוסטוסקלף
ודוכסוסטוס.

 

2 Responses

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.