להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
גירסה ארוכה של השיעור (כולל קריאה בדף עצמו) –
(עט. 7+ עד עט: 1-)
המשך שיעורי הוצאה
חלק א – עור
הקדמה: בעיבוד העור יש ארבעה שלבים –
- ייבוש.
- מליחה – לייבש את העור עוד יותר.
- השרייה במים עם קמח – להחליק את העור
- השרייה במי עפצים (חומר שנוצר על ידי חרקים של עצים שונים (אלון) – גורם לדיו להידבק טוב בקלף.
רק אחרי השלב השלישי העור נקרא קלף.
שיעור הוצאת עור:
במשנה – כדי לעשות קמע,
וכן אומר ר"נ לרבא, והוא מוסיף: שגם אם עוד לא עובד, ואפילו אם לא התכוון לעבדו – זה אותו שיעור.
ראיה שכיוון שזה מיועד למלאכה מסוימת, השיעור הוא כמו אחרי אותה מלאכה:
משנה קה: – כל מלאכות הכנת החוטים הם אותו שיעור (במלוא רוחב סיט כפול) –
מלבן, מנפץ, צובע, טווה.
קושיות:
- קושיות על ג – ממקרים שבהם השיעור "לפני" גדול יותר מהשיעור "אחרי":
- שיעור ההוצאה של סימני צבע (קליפות אגוזים ורימונים וכד') –
אם כבר שרויים – כדי לצבוע דוגמה ללקוחות (ברייתא)
לפני ששרויים השיעור גדול יותר – כדי לצבוע בגד קטן לסבכה (משנה פט:) - שיעור הוצאה של זרעונים –
אחרי שזרויים – מי שמוציא עבורם משהו (זבל) – בשביל לזבל דבר אחד (ר"ע – קלח כרוב, חכמים – כרישא).
לפני שזרויים – השיעור גדול יותר: רבנן – מעט פחות מגרוגרת זרעים, ר"י בן בתירא – 5 זרעים. - טיט (ראינו אתמול) –
אחרי שהטיט מוכן – השיעור כדי לסתום חור קטן בתנור הצורפים.
לפני שהטיט מוכן השיעור גדול יותר – המוציא מים לגיבול טיט השיעור ברביעית.
תשובה:
במקרים אלו אנשים לא טורחים בשביל להכין כמות קטנה,
בעור – אדם טורח לעבד עור בכמות כזו.
(עט. רבע תחתון)
- קושיות ישירות על השיעור בעור:
- עולא: עור שלא עובד כלל ("מצה") שיעורו לא קמע אלא כדי לעטוף משקולת קטנה של עופרת (קטן מקמע).
תשובה:
עולא דיבר על עור שלא יובש כלל ( עדי לעטוף משקולת),
ר"נ דיבר על עור שיובש באוויר אך לא נמלח – כדי לעשות קמע.
- משנה בכלים – השיעור של עור הוא ה על ה טפחים (לטומאת מדרס ולהוצאה)!
ומשמע כל עור, וזה קשה על ר"נ ועל המשנה!
תשובה: שם מדובר בקורטובלא (שבישלו את העור עד שהתקשה לגמרי כדי שישמש כמצע).
(עט: 1+)
חלק ב – שיעור הוצאה של קלף
הקדמות –
- A. שכבות העור:
את העור המוכן אפשר לחלק ל2 שכבות:
- שכבה חיצונית – קלף (מלשון קליפה)
- שכבה פנימית – דוכסוסטוס,
- שתי השכבות ביחד – גויל.
- B. מה כותבים –
- במזוזה יש קלף אחד עם 2 פרשיות – שמע + והיה.
- בתפילין של ראש יש 4 קלפים עם 4 פרשיות, הקטנה בהן היא ק"ש.
- C. על מה כותבים סת"ם?
מזוזה – בהתחלה הגמרא מניחה שרק על דוכסוסטוס, אך בהמשך נראה דעה שגם על קלף.
תפילין – על קלף, ובהמשך נראה שלפי רב גם על דוכסוסטוס.
ספר תורה – לכתחילה גויל, אבל נראה בהמשך שכשר בכולם.
א. שיעור הוצאת קלף –
במשנה – כדי לכתוב עליו פרשה קטנה שבתפילין – ק"ש.
ורמינהו – קלף ודוכסוסטוס כדי לכתוב עליו מזוזה (ק"ש + והיה).
תשובה:
- הכוונה לק"ש ("מזוזה שבתפילין" – כלומר פרשה אחת מהפרשיות של התפילין).
ראיה שגם פרישות תפילין נקראות מזוזה:
לגבי גזרת טומאה של כתבי הקודש, יש מחלוקת איזה חלק מהתפילין מטמאים את הידיים, ור' זכאי אומר שרק הקלף עצמו – ובניסוח שלו "מזוזה".
קושיה – בהמשך הברייתא כתוב שיעור אחר – השיעור של משנתנו (ק"ש), מכאן שברישא הכוונה למשהו אחר (מזוזה – 2 פרשיות).
וממילא קשה: א – יש סתירה בין הרישא לסיפא. ב – הרישא סותרת את משנתנו.
- הברייתא מחלקת בין קלף לדוכסוסטוס –
ברישא דוכסוסטוס (השכבה הפנימית) – כדי לכתוב מזוזה (2 פרשיות)
בסיפא קלף (השכבה החיצונית) – כדי לכתוב ק"ש – כמו משנתנו.
(עט: שליש)
ב. האם אפשר לכתוב תפילין על דוכסוסטוס? (ומזוזה על קלף?)
רב – דוכסוסטוס הרי הוא כקלף.
הבנה ראשונה ברב – שאפשר לכתוב תפילין גם על דוכסוסטוס.
- A. קושיות:
- משנתנו – קלף – כדי לכתוב עליו פרשיית ק"ש מהתפילין.
משמע שעל דוכסוסטוס לא כותבים תפילין, אלא השיעור גדול יותר – מזוזה.
(וכן אפשר להקשות מהברייתא הנ"ל).
תשובה: למצווה.
כלומר, זה כשר לתפילין, אבל מצווה מן המובחר לכתוב על קלף, ואת שיעור ההוצאה קובעים כאן לפי המצווה מן המובחר, כי כך עושים רוב האנשים.
(עט: באמצע)
- ת"ש – הלמ"ס תפילין על קלף ומזוזה על דוכסוסטוס.
(ומוסיפה הברייתא: בקלף כותבים על הצד הפנימי, בדוכסוסטוס על החיצוני).
תשובות:
- למצווה.
והרי כתוב שאם שינה פסול!
תשובה – זה לגבי מזוזה (שצריך דווקא דוכסוסטוס).
והרי כתוב "שינה בזה ובזה פסול" – משמע גם אם כתב תפילין על דוכסוסטוס.
תשובה – הכוונה אם שינה במזוזה:
1. אם כתב אותה על קלף.
2. אם כתב על דוכסוסטוס בצד הלא נכון (בצד שפונה לבשר).
(עט: שליש תחתון)
- זו מחלוקת תנאים, ורב הוא כמו התנא שמכשיר:
- ברייתא שבה ת"ק אומר שאם שינה בזה ובזה פסול,
אבל ר' אחא/ר' אחי בר חנינא/ר' יעקב בר' חנינא – מכשיר. - רב פפא – רב כמו תנא דבי מנשה: שאם כתבה על גויל, קלף או דוכסוסטוס כשרה.
ובמה מדובר?
במזוזה לא, כי לא כותבים מזוזה על קלף,
אלא בתפילין, והנה דעה שכותבים גם על דוכסוסטוס.
דחייה: כתוב שם שגם כותבים על גויל, והרי לא כותבים תפילין על גויל! אלא מדובר בספר תורה.
(עט: 😎
- B. ראיה לרב –
ברייתא: תפילין וס"ת שבלה – האם אפשר לגזור את פרשיית שמע ו/או והיה ולעשות מזה מזוזה? (לרש"י – לתפור את שתיהן יחד, תוס' – לקחת אחת, ואת השנייה להשלים ברווח ליד).
אסור, כי לא מורידים בקודש.
ומשמע: לולי סיבה זו – היה מותר, כלומר שמבחינת הדבר שעליו זה כתוב אין בעיה.
על מה זה כתוב? לכאורה – מדובר בתפילין שכתובים על דוכסוסטוס, כשיטת רב, וכך יכול לכתוב עליהם מזוזה.
דחייה – אפשר להעמיד שזה תפילין שכתובות על קלף,
ושהברייתא כר"מ שכותבים מזוזה גם על קלף.
השתא דאתית להכי, שיש דעה שמזוזה אפשר על קלף, אפשר גם לפרש את רב אחרת:
הבנה שנייה ברב – שאפשר לכתוב מזוזה גם על קלף.
(ואילו תפילין – רק על קלף ולא דוכסוסטוס).
לסיכום:
רב 1 – | רב 2 – | |
תפילין | קלף (עדיף). ודוכסוסטוס. | רק קלף. |
מזוזה | רק דוכסוסטוס | קלף ודוכסוסטוס. |
2 Responses
ברוך השם תודה רבה! אני אשתדל לכתוב לך כל יום בכדי שתדע שאני לומדת
השיעור הארוך טוב מאוד! ישר כוח