שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף פב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(פב. תחילת פרק אמר ר' עקיבא – פג. 8+)

הקדמות –

א. למה המשנה מובאת כאן?

אולי כי במשנה הקודמת ראינו פסוק מישעיהו ל וגם במשנה הזו.
ואגב משנה זו, מובאות שאר המשניות שפותחות בסגנון של "מניין ל…".
(רק בפט: חוזרים לשיעורי הוצאה).

ב. דרכי העברת טומאה[1]

מגע – כל הטמאים (גם שרץ).

משא – אדם טהור שנושא טמא.

שייך ב: מת, נבלה, זב, זבה, נידה, יולדת, מצורעים, אבל לא שרץ וקרי.

אבן מסמאה – שדרוג של טומאת משא: אם הטומאה מעל הטהור, אפילו שאינה מכבידה עליו (למשל שהיא על יתדות) – מטמאת אותו.

שייך ב: זב, זבה, נידה, יולדת.

 

היום נעסוק בשלושה טמאים:

נידה – מטמאת במשא + אבן מסמא.
נבלה – משא כן, אבן מסמא – לא,
שרץ – לא משא ולא אבן מסמא, אלא רק מגע.

 

חלק א – טומאת עבודה זרה

במשנתנור"ע – עבודה זרה מטמאת כמו נידה (גם במשא)

אסמכתא: "וְטִמֵּאתֶם אֶת־צִפּוּי פְּסִילֵי כַסְפֶּךָ וְאֶת־אֲפֻדַּת מַסֵּכַת זְהָבֶךָ תִּזְרֵם כְּמוֹ דָוָה צֵא תֹּאמַר לוֹ" (ישעיהו ל, כב)[2]

במשנה בע"ז זה מחלוקת: בית שהיה לו כותל משותף לבית ע"ז, ונפל

                        בעל הבית בנה אותו לפני שהשכן שם ע"ז, לכן כל עוד לא נפל – יכול להשאירו,
אחרי שנפל – כונס לתוך שלו 4 אמות ובונה.
הדיון שלנו: מה דין טומאת האבנים?

  1. A. הדעות המשנה:

ר"עכנידה ("תִּזְרֵם כְּמוֹ דָוָה") – מטמאים במשא,

רבנןכשרץ ("שקץ תשקצנו") – במגע ולא במשא.

  1. B. באמוראים:
משאאבן מסמא
רבה (פב: 7+)לכו"ע מטמאפה המחלוקת
ר' אלעזר (פב: 😎פה המחלוקתלכו"ע לא מטמא

 

הערות:

  1. משמשיה – לכו"ע רק במגע.
  2. איבר של ע"ז – רב חמא בר גוריא התלבט בזה, אך נראה להלן שלרוב הדעות לא מטמא כמו הע"ז עצמה.
  3. C. הלימודים:

הגמרא מניחה שבאמת כל צד לומד משהו גם מהלימוד של השני:

נידהשרץ
רבהר"ע
(משא + אבן)
משא + אבןמשמשיה רק במגע
רבנן
(רק משא)
משאאבן לא.
ר' אלעזרר"ע
(רק משא)
משא

 

שמשמשיה רק במגע,
ושלא באבן מסמא
רבנן
(רק מגע)
שאינה לאיבריםשמטמא במגע

הערה כללית:

לדעות האמצעיות (משא כן, אבן מסמאה לא) –

למה לא הקישו פשוט לנבלה? (דינה: משא כן, אבן לא).
תשובה: ללמד שאינה מטמאה לאיברים (כנידה).

[והרי רב חמא בר גוריא (פג:) התלבט בזה?
תשובה: הוא התלבט רב לר"ע לפי רבה].

 

 

[1] יש עוד דרכים להעברת טומא הללא מוגע, עליהם לא נדבר היום:
אוהל – מת,
מדרס – כיוון דומה למשא: מדרס טהור שטמא עומד עליו. (רק זבה, זבה, יולדת, מצורע).
היסט – כיוון הפוך ממשא: טמא שמסיט או נושא דבר טהור מטמא אותו (רק זב).

[2] זה אותו פרק שהמשנה הקודמת (בסוף הפרק הקודם) הביאה ממנו פסוק לגבי שברי כלי חרס, ואולי בגלל זה המשנה הזו מובאת כאן (ואגב המשנה הזו, גם המשניות הבאות שדומות לה בסגנון).

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.