שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף צד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(צג: במשנה – צד: במשנה)

 

משנה

המוציא פחות מכזית בכלי – פטור על הכלי,

המוציא חי במיטה – פטור על החי (חי נושא את עצמו) ועל המיטה (כי בטלה לחי).

אבל המוציא את המת –

ת"ק (ר"י) – חייב,
ר"ש – פטור, כי זו מלאכה שאינה צריכה לגופה

חלק א – בעניין חיוב או פטור על הכלי

ברייתא – המוציא אוכלים בכלי, ובכלי יש שיעור + צריך גם את הכלי – חייב גם על הכלי.

לכאורה הכוונה שחייב שתי חטאות,

למה שיתחייב 2? הרי המוציא למשל קופת רוכלים חייב 1, אפילו שיש בתוכה הרבה דברים.

תשובה

  1. רב ששת – מדובר ששגג באוכל (חטאת) והזיד בכלי (סקילה).

דחייה – כתוב "חייב אף על הכלי" – משמע שבשניהם זה אותו חיוב (חטאת).

  1. רב אשי – מדובר שנודע לו על האוכל והפריש קרבן (ולר"ל – הפריש והקריב),
    ואח"כ נודע לו גם על הכלי – ההפרשה/הקרבה מחלקת ומביא שתיים (לפי תוס').

(את מחלוקת רי"ח ור"ל ראינו בדף עא).

(צד. 5+)

חלק ב – בעניין חי נושא את עצמו

במשנה – המוציא אדם חי פטור, כי חי נושא את עצמו.

לכאורה המשנה כר' נתן  בברייתא:

המוציא בהמה חיה ועופות חיים –

חכמים – חייב,
ר' נתן – פטור, כי חי נושא את עצמו.

דחייה – חכמים מודים באדם שפטור, ורק בבהמה חייב כי הבהמה החיה מכבידה את עצמה.

קשה – לכאורה חכמים חולקים גם באדם –
משנה בספחים – שאסור למכור בהמה גסה לגוי, שמה ישאילו לו בהמה, ואז יעבוד עמה בשבת (ואז עובר על שביתת בהמתו). ובן בתירא מתיר בסוס, כי הוא לרכיבה, והחי (=האדם הרוכב על הסוס) נושא את עצמו (כך שהסוס לא עושה מלאכה).
ואמר רי"ח – זה כשיטת ר' נתן. משמע שחכמים חולקים על ר' נתן גם על אדם.

תשובה – ר' נתן מתיר גם בציידים, שחוץ מהרוכב יש על הסוס גם עופות.

  1. B. רי"ח – מודה ר' נתן בבע"ח כפות שאסור (לא נושא את עצמו).

אז למה מותר למכור סוס לפרסים? הרי הם כמו כפותים.

תשובה – הם לא באמת כפותים, וגם אצלם החי נושא את עצמו.

 

(צד. 3-)

חלק ג – הוצאת מת ומלאכה שאינה צריכה לגופה

במשנה – המוציא מת (מלאכה שאצ"ג) –

ר"י – מחייב,

ר"ש – פוטר.

מקרים נוספים:

  1. רי"ח – ר"ש פוטר גם במוציא מת לקוברו
    (אפילו שזה לא רק כי לא רוצה אותו בבית, אלא כן רוצה אותו בחוץ כדי לקוברו).

אבל – במוציא מעדר לחפור בו או ס"ת להגיה בו,

החידוש – שלא צריך לגופו + לגופה
(שמוציא לא לצורך המעדר אלא כדי לחפור, ומוציא לצורך הס"ת ולא לצורך עצמו).

  1. המקרה בדרקורא –
    גם לר"ש יש איסור דרבנן במלאכה שאצ"ג, אך קרה שר"נ ברי"צ התיר להוציא מת לכרמלית, כי גדול כבוד הבריות.

 

(צד: שליש)

חלק ד – לגבי חצי שיעור

במשנה – המוציא כזית מן המת חייב.

משנה קשורה (בנגעים) – שתי שערות הם סימן צרעת. התולש שערה אחת מהן עובר על איסור תלישת נגע הצרעת ("הישמר בנכע הצרעת").

התולש אחת משלוש שערות –

רב ששת – פטור,
רב נחמן – חייב (כי אם יבוא עוד אדם ויתלוש אז יוצא שתלש הכל).

ראיה לרב ששת ממשנתנו –

כי לכאורה יש סתירה:
במשנה אצלנו – רק המוציא כזית מן המת חייב, משמע: חצי זית פטור,
אך בברייתא – המוציא חצי זית מן המת חייב,
ומתרצים –
שבברייתא מדובר שמוציא חצי זית מכזית, ובזה טיהר את הבית – חייב,
ואילו במשנה הוציא חצי זית מכזית וחצי, כך שלא טיהר את הבית – פטור,
מכאן (מהמשנה) מוכח שלא אומרים שיהיה חייב כי אולי אח"כ יבוא עוד מישהו ויוציא עוד חצי.

דחיית ר"נ – במשנה מדובר במוציא ממת גדול, שגם אם יבוא עוד מישהו, עדיין תישאר טומאה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.