שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף צו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

נספח – סרטון הסבר על עבודת הנול

(צו. תחילת פרק הזורק – צז. שליש עליון)

במשנה יש מחלוקת לגבי זורק דרך רה"ר, שבה נעסוק רק בדף הבא. הדף שלנו עוסק ביסודות של העברה מרשות לרשות וד"א ברה"ר.

א. המקור לאיסור הוצאה הכנסה וטלטול ד' אמות

A. הוצאה –

[קשה, הרי כבר יש שני מקורות:

  1. 1.במשנה – הושטה מרה"י לרה"י דרך רה"ר – כך היה במשכן (כמו כל המלאכות שנלמדו מהמשכן).
  2. 2."אל יצא איש ממקומו ביום השביעי" (ללקוט מן).

לגבי 1 – (בראשונים) נכון שהיה במשכן, אבל זה עדיין לא אומר זו "מלאכה" (הרי כדי לבנות את המשכן גם הלכו…).

לגבי 2 – (פנ"י) זה מלמד שאסור ללכת עם החפץ, אך מניין שגם להושיט או לזרוק?].

רי"ח – שמות לו,ו – "וַיְצַו מֹשֶׁה וַיַּעֲבִירוּ קוֹל בַּמַּחֲנֶה לֵאמֹר אִישׁ וְאִשָּׁה אַל יַעֲשׂוּ עוֹד מְלָאכָה לִתְרוּמַת הַקֹּדֶשׁ וַיִּכָּלֵא הָעָם מֵהָבִיא" (ולומדים גז"ש מ"והעברת שופר תרועה" שזה ביום אסור).

B. תולדות:

  1. 1.הכנסה – מסברא, דומה להוצאה (אך היא רק תולדה כמו שראינו בתחילת המסכת "שתיים שהן ארבע")).
  2. 2.טלטול ד' אמות ברשות הרבים –
  3. a.ר' יאשיה – מתופרי היריעות שהיו מעבירים מחטים זה לזה.

דחייה – אולי ישבו מספיק קרוב?

  1. b.רב חסדא – מהעברת הבוכייאר
  2. 1.דרך השתי.

דחייה – הרי הקצה בידו, כך שלא נחשב שהעביר ד"א.

האחרון שהיה נעשה באוויר.

דחייה – הבד שעל הנול נחשב מקום פטור.

  1. 2.מאחד לשני.

דחיות –

  1. 1.אולי ישבו קרוב זה לזה (לסירוגין).
  2. 2.כל אחד הביא את מה שצריך למלאכתו (ממלאכתו אשר המה עושים).
  3. c.הלכה למשה מסיני.

 

                [מה הנפק"מ שזה תולדה?

  1. 1.לחכמים – שאם עשאן בהעלם אחד חייב אחד.
  2. 2.לר"א אין נפק"מ, ופשוט קוראים אב למה שהיה חשוב במשכן או למה שכתוב (גם בלי שחשוב, כמו הוצאה (ראשונים)).

 

(צו: רבע תחתון)

ב. אגב – המקושש, צלפחד, אהרן

א. על מה עבר המקושש?

  1. 1.מעביר ד' אמות.
  2. 2.תולש.
  3. 3.מעמר.

נפק"מ שעל אב זה ודאי יש מיתה (איסי בן יהודה אמר שעל אחד מהם אין מיתה, ולא יודעים על איזה).

ב. מי זה המקושש?

ר"ע – צלפחד (גז"ש במדבר במדבר).

ר"י ב"ב – אם אתה צודק – התורה כיסתו. אם לא – מוציא שם רע (אינו דורש את הגז"ש).

            אגב:

  1. 1.אם אינו צלפחד, אז מה היה חטאו של צלפחד? היה מהמעפילים.
  2. 2.מחלוקת דומה לגבי שר"ע אומר שגם אהרן נצטרע עם מרים ("ויפן" – שפנה מצרעתו, "בם" – בשניהם).
  3. 3.החושד בכשרים לוקה בגופו (ממשה רבינו שלקה בצרעת).

אגב הצרעת של משה (ואהרן ומרים) –שמידה טובה ממהרת מפורענות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.