לעילוי נשמת משה בן בויום ואידה ז"ל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי סוטה דף טו
(טו: במשנה עד טו: 10-)
במשנה הקודמת הכהן נתן את המנחה על ידה. עכשיו אנחנו מתחילים את תהליך הכתיבה והמחיקה. היום נדבר על המים והעפר:
"וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים בִּכְלִי חָרֶשׂ וּמִן הֶעָפָר אֲשֶׁר יִהְיֶה בְּקַרְקַע הַמִּשְׁכָּן יִקַּח הַכֹּהֵן וְנָתַן אֶל-הַמָּיִם" (יז).
מביא פילי של חרס
א. גודל
ת"ק – חצי לוג
ר"י – רביעית לוג (כפי שלדעתו גם כותב פחות בקלף, משנה יז.).
ב. האם צריך כלי חדש: רי"ש – חדש, רבנן – ישן
A. המקור של ר' ישמעאל שחדש – ממצורע:
- 1.גזירה שווה: כלי כלי ממצורע (ושם נלמד ממים חיים, וממילא גם כאן בסוטה הכיור היה ממולא במים חיים ולא במי מקווה).
דחייה – מה למצורע שיש בו עץ אר אזוב ושני תולעת (לא תמיד ניתן לפרוך גזירה שווה, כאן כן, ראו בתוס').
- 2.רבה – "וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים בִּכְלִי חָרֶשׂ" – בכלי שאמרתי לך כבר במצורע.במקום – ונתן בכלי חרס מים קדושים.
B. רבא: גם לרבנן – לא כלי שהושחר
לומדים מהמים, שלא נשתנו מראיהם.
ושואל רבא:
אם החזירו לכבשן, האם ניתן להשתמש או שכבר נדחה?
ת"ש – לגבי מצורע, אם השתמש בעץ הארץ כדי לסחוב תיק, אפילו שאין בעיית מלאכה, כיון שהיתעקם, אפילו שחזר לצורתו – פסול.
דחייה – שם התקלף, ולא ניתן לתקנו.