שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת סוטה דף מג

השיעור מוקדש לעילוי נשמת דומיניק רות שמחה בלונדר ז"ל, ממשפחת לוי
שנהרגה בתאונת דרכים כשהיתה רק בת 34,
עלתה לארץ מצרפת מתוך תחושת שליחות, ציונות, אהבת אדם והארץ
תנצב"ה

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול השיעור לחץ כאן

סיכום הדף היומי סוטה דף מג

(מג. במשנה עד מג: 12-)

המשך מערכי (חוזרי) מלחמה

(מג. 5-)

א. משנה – מי הולך וחוזר ומי כלל לא הולך

A. אלו לא באים כלל:

מי שבנה בית וכן חנכו, כרם וכן חיללו, אישה וכן לקחה,

נשארים בבית (גם לא ג'ובניקים).

מקור: "נקי יהיה לביתו שנה אחת, ושמח את אשתו אשר לקח" –

            יהיה – כרם,

            לביתו- בית,

            ושמח את אשתו – אישה.

                        אשר לקח – יבימתו.

(במשנה ובברייתא בגמרא)

B. ואלו באים וחוזרים

ומספקים מים ומזון ומתקנים הדרכים:

מי שבנה בית ולא חנכו, כרם ולא חיללו, אישה ולא לקחה:

אפילו

אך לא

מקור והוספות בברייתא

בית

מחסן תבן בקר או עצים

בית שער אכסדרה ומרפסת.

ר"י – הרס בית ובנאו מחדש באותו הגודל.
ר"א – בית לבנים בשרון.

"אשר בנה בית" (במקום אשר בית בנה) – כל בית,

"בית" – רק שראוי למגורים.

ראב"יבית כפשוטו.

אפילו קנה, ירש, מתנה

והברייתא מוסיפה – על בית גזול לא חוזרים.

[ומבארים – מדובר שגזל אך עשה תשובה ושילם, ובכל זאת לא חוזר כי בא לידו בגזילה, וגם לא חוזר משום שירא מהעברות שבידו (לרי"ס הגלילי כי עשה תשובה).

"מי האיש אשר…" – יכלה לכתוב "מי אשר בנה…".

כרם

אפילו 5 מיני פירות שונים

4 אילנות מאכל.

5 אילנות סרק.

דומה למקור בבית:

"אשר נטע כרם" (ולא אשר כרם נטע" – לרבות.

"כרם" – למעט.

ראב"יכרם כפשוטו.

ואפילו קנה, ירש, מתנה

"מי האיש אשר…" – יכלה לכתוב "מי אשר נטע…".

אפילו מבריך ומרכיב

בברייתא – "ולא חיללו" – למעט מבריך ומרכיב.

תירוצים:

(מג: רבע)

1. ר' זירא (מתרץ לגבי הרכבה): חוזר רק על הרכבת היתר (מין במינו).

(מג: רבע תחתון)

2. מחלוקת תנאים:
ת"ק – חוזר, ראב"י – לא (כפי שמצריך דווקא כרם, מצריך דווקא נטיעה).

אישה

אפילו אלמנה, שומרת יבם (אפילו רק שמע שמת אחיו וצריך לחזור לייבם)

מחזיר גרושתו (אינה"חדשה")

בחתונת איסור: אלמנה לכה"ג גרושה לכהן הדיוט, ממזר/ת עם ישראל/ית.

(מג: שליש)

חלק ב – איך חוזר רק על הרכבה?

הרי חוזר רק על אילן שחייב בערלה,
לכן ודאי הרכיב בצעירה
(כי אם הרכיב בזקינה, גם ההרכבה פטורה מערלה, כי בטילה לנטיעה),
אבל אז – הרי ממילא חוזר בגלל הנטיעה?

תשובה – על הנטיע הלא חוזר כי:

  1. נטע את הצעירה לסייג או לקורות.

(ובכל זאת ההכרכבה חייבת, כי סייג וקורות זה מצב שיכול להשתנות, בניגוד לזקינה).

  1. הצעירה היא ירק

(וכרשב"ג שזו הרכבת היתר, בניגוד לרבנן).

  1. [הצעירה של השותף שלו

דחייה – מכך שלא תירצו כך, לומדים שעל כרם שותפים לו חוזרים, כי אינו כרמו.

(זה לעומת אישה שיש לה כמה יבמים, שכולם חוזרים, כי אמנם כרגע היא זקוקה לכולם, אך בסוף תהיה רק של אחד מהם)].

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.