שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת סוטה דף ו

הלימוד היום לעילוי נשמת הרבנית הדסה בת רב דוד ירמיהו וחיה בריינא דרבקין, אביאור ז"ל,
שהיום יום השנה הארבעה עשר לפטירתה. הדסה אביאור ז"ל, אשת חינוך גננת בנשמתה ובהווייתה, חינכה דורות רבים של "תינוקות של בית רבן" ונטעה בהם אהבת התורה האדם והארץ , דרך ארץ וערכים. אשה של אמונה בה' ללא גבול. סייעה רבות גם לאיש נעוריה הרב יוסף אביאור זצ"ל בקיבוץ נדחי ישראל ובהשבת הגרים לעם ישראל.

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול השיעור לחץ כאן

סיכום הדף היומי סוטה דף ו

(ו. במשנה עד ז. במשנה)

חלק א – המשנה: מצבים שבהם לא שותה/אסורה

  1. מודה שטמאה
  2. יש עדים שטמאה
  3. לא רוצה לשתות
  4. הבעל לא רוצה להשקותה
  5. בעלה בא עליה בדרך
  6. אכן רב ששת לא כר' שמעון אלא כרבנן.
  7. 2.(סוף עמוד ב) – יש לחלק בין זכות לעדים, זכות זה שכיח ולכן זה יוציא שם רע, עדים במדינת הים לא שכיח ולא יוציא שם רע (כי אנשים לא יניחו שהיא לא מתה רק בגלל עדים, אלא יניחו שהיא באמת נקייה).
  8. מדובר שבאו עדים שזינתה לאחר שמנחה הוקדשה

חלק ב – מצבים שבהם המים לא עובדים

א. זכות

במשנה כב: –

ר"ש – לא תולה (אם כן אתה מדחה את המים, ומוציא שם רע על הנקיות)

רבי – תולה חלקית (מתנוונת ובסוף מתה. וראה דף כ לכמה זמן הזכות תולה).

רבנן – לא מתה.

            האם מתנוונת?

            רב יוסף – לא (כלומר המים לא בודקים)

            רב ששת – כן (כלומר המים כן בודקים)

ב. יש עדים במדינת הים שהיא טמאה

            רב ששת – המים לא בודקים

            רב יוסף – המים כן בודקים.

ג. דיונים על זה:

A. משנתנו – באו עדים אינה שותה, אסורה אפילו כשכבר שתתה

ולמה לא מאמינים למים שיצאה נקייה? מכאן שמדובר במצב שבו המים לא בודקים:

            רב ששת – כי היו עדים במדינת הים שטמאה

            רב יוסף – כי זכות תלתה לה

(ו. 😎

B. קושיות על רב ששת:

a. הרי לפי ר"ש לא יתכן שהמים לא בודקים, כי אז זה מוצא שם רע על הנקיות?

(ו. 1-)

b. באו עדים שהיא טמאה – מנחתה נשרפת

(ואילו אם נמצאו העדים זוממים והכל בצם טעות – המנחה פשוט יוצאת לחולין. לכאורה גם כשבאו עדים מתברר למפרע שהמים לא יכלו לבדוק והמנחה צריכה לצאת לחולין).

תשובה – אכן המנחה אמורה לצאת לחולין ולא להישרף, אלא ש:

(או עם פרחי כהונה עצמם ששומרים עליה

או הלכה לשירותים ושם זינתה)

  1. גזרה שלא יטעו ויחשבו שהמנחה סתם יוצאת לחולין

(ואילו בנמצאו עדיה זוממים יש לזה קול ואנשים לא יחשבו שסתם יצאה לחולין).

C. ראיה מברייתא – 3 מצבים שבהם המים לא בודקים

  1. כרב ששת כשיש לה עדים
  2. כרב יוסף שזכות תולה לגמרי (כך משמע)
  3. כשנושאות ונותנות בה המוזרות בלבנה

הברייתא למדה זאת מהייתורה של "וטהורה היא",

            ר"ש שחולק על זכות, חולק כי לא דורש את הו"ו,

            אך לגבי עדים במדינת הים יכול לא לחלוק, כי כאמור יש לחלק בין השניים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.