להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף יח
(יח. שליש עליון עד יט. באמצע)
חלק א – האם אומרים לבוד גם באמצע הסכך?
מחלוקת רב אחא ורבינא –
הדעה שיש לבוד באמצע–
מקור– יש לבוד באמצע הקורה של המבוי,
דחייה – שם זה דין דרבנן.
הדעה שאין לבוד באמצע –
מקור– פתח של טפח (אפילו שהוא קטן מלבוד) נחשב פתח בגג באוהל עם מת.
דחייה – בדיני טומאה של דינים מיוחדים.
חלק ב – פי תקרה יורד וסותם או לבוד (מחלוקת אביי ורבא)
יש סוכה בחצר ומסביבה אכסדרא, ואין שיעור דופן עקומה,
אביי ורבא נחלקו האם ניתן להשתמש בדין הבא גם מחוץ לשטח שאליו התכוונו:
אביי – כן,
רבא – לא.
על איזה דין מדובר? שתי לישנות:
- 1.פי תקרה יורד וסותם –
- למה צריך 3 דפנות בסוכה?
הסבר – בדיני שבת, אם יש גג על עמודים ולגג יש עובי, לרב (בניגוד לשמואל) אין צורך בדפנות אלא "פי תקרה יורד וסותם" ונחשב רה"י.
המחלוקת – האם אצלנו באכסדרא ניתן לומר פי תקרה לשטח שמחוץ לאכסדרא.
קושיות:
תשובה – כי שם בוקעים בו רבים, ולא יכול להחשב כמחיצה.
- בבית שנפחת או אכסדרא – למה צריך דופן עקומה?
תשובה – אכן שם מדובר דווקא כשהסכך בגובה תקרת הבית, כך שאין פי תקרה.
[סיפור מסוף הסוגיה – יט. רבע עליון –
רב כהנא ישב בסוכה עם שתי דפנות ובדופן השלישית (שצמודה ומקבילה לקצה האכסדרה יש עמוד טפח ש"נראה מבחוץ ושווה מבפנים").
ומסביר הרא"ש – סומכים על זה כי באמת מדאורייתא אומרים פי תקרה גם לרבא ורק מדרבנן לא, ולכן כאן שיש "נראה מבחוץ" – מכשירים].
(יט. 8+)
- לבוד –
בחלק החיצוני של האכסדרא יש פצימין (עמודים) במרחק של לבוד זה מזה,
המחלוקת – האם זה נחשב לבוד גם לשטח שמחוץ לאכסדרא.
תגובה אחת
בערך הדקה 04:00 נאמר שלרבי אפשר לעשות דופם כזו כשנועד לבפנים (פי תקרה או לבוד) שלרבא אפשר ולאביי לא וצריך להיות הפוך (בהמשך נאמר נכון)