להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף יט
(יט. באמצע עד יט: במשנה באמצע)
חלק א – פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה (כשר)
פירושים –
א. סכך שבולט מן הסוכה
- 1.בולט מאחור
והרי צריך דפנות ושיעור סוכה וצילתה מרובה? אכן יש.
והחידוש– שלא אומרים שהדופן והסכך מועילים רק לחלק העיקרי של הסוכה ולא לכיוון השני, (כפי שרבא אכן אמר לגבי פי תקרה או לבוד בדף הקודם).
- 2.בולט מלפנים יחד עם דופן אחת,
והחידוש – שלא מפצלים את הסוכה לשני חלקים, אלא הכל חטיבה אחת והסוכה כשרה (2 דפנות ושלישית אפילו טפח).
ב. סכך שיוצא מ"דין סוכה"
- 3.חלק מהסכך חמתה מרובה מצילתה,
והחידוש – שלא מפצלים את הסוכה אלא הכל חטיבה אחת, ולכן כשרה כי בסה"כ צילתה מרובה. - 4.סוכה מינימלית (7 טפחים) – סכך פסול פוסל כבר ב3 טפחים,
והחידוש שבפחות מ3 לא פוסל, שאז יש לבוד.
(מה החידוש? הרי גם באויר פחות מ3 לא פוסל?
בסכך פסול מצטרף ויושבים תחתיו, באויר – מצטרף ואסור לשבת תחתיו.
(וכפי שמצאנו שטיט נוזלי מצטרף למקווה אך לא טובלים בחלק של הטיט).
חלק ב – סוכה משופעת / |
א. מחלוקת ר"א וחכמים האם פסול.
ב. סברת המחלוקת – האם כשאין הבדל בין הגג לדפנות נחשב אוהל.
ג. הערות:
- אם הרחיק טפח – נחשב אוהל לפי כולם (כזה: / או – | ).
- ישן בכילת חתנים בתוך סוכה כשרה –
לפוסלים סוכה משופעת – כילה כשרה (כי אינה אוהל),
למכשירים בסוכה משופעת – כילה פסולה (נחשב אוהל).
ולהלכה – רב יוסף ישן בכילה, כלומר אינו אוהל, ולגרסת הברייתא זו דעת חכמים.
(ואכן כך ראינו בדף י לגבי כילת חתנים, אך ראינו שם שאם זה גבוה 10 טפחים (נקליטין) אז פסול).
תגובה אחת
בדקה 13:05 נאמר שאם היפנים לא נחשבים אוהל ואז הסוכה כשרה מותר לישון בתוך כילה. צריך להיות ואז הסוכה פסולה( בסיכום בכתב נכתב נכון)