להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף כ
(יט: במשנה באמצע עד כ: סוף פרק סוכה)
סיכוך במחצלת
העיקרון – אם נועד לשימוש בתור כלי או בתור מדרס (שכיבה) – מקבל טומאה ואסור בסיכוך.
הנושא שלנו זה בסתם מחצלת.
חלק א – מחצלת קנים – תלוי בגודל
א. המשנה
המשנה–
ת"ק– בגדולה שנועדה לשכיבה – אסור,
נועדה לסיכוך – מותר.
ר"א–גדולה=קטנה.
לא ברור במשנה מה הדין בסתם.
מה לגבי סתם? (יש סתירה!)
תשובה בת"ק–
סתם גדולה – לסיכוך
סתם קטנה – לשכיבה
[איך זה נכנס ללשון המשנה:
1. תחילת המשפט בגדולה וסוף המשפט בקטנה.
2. רבא – כל המשפט בגדולה, וכוונת "עשאה לסיכוך" זה: "סתם – כמי שעשאה לסיכוך"].
ר"א – גדולה=קטנה בסתם
רבא – לקולא (קטנה כמו גדולה לסיכוך).
דחיות אביי:
1. לפי זה ר"א היה צריך להתנסח "אחת גדולה ואחת קטנה".
2. יש ברייתא מפורשת שבה ר"א הוא המחמיר ושנחלקו בגדולה.
רב פפא – לחומרא (גדולה כמו קטנה לשכיבה).
(כ. באמצע)
ב. ברייתא – סוג החיבור של הקנים
גם במחצלת קטנה (תוס') –
ת"ק –
גדוּלה – מסככים
ארוגה – לא.
(כ. שליש תחתון)
ג. עוד דעות שכן מסככים, אא"כ יש גדנפא –
A. בברייתא הנ"ל – רי"ש ברי"ס, ר' דוסא – מסככים.
קשה ממשנה בעדויות לגבי חוצלות –
ר' דוסא וחכמים – מקבלים טומאת מת (נחשבים כלי),
מה זה חוצלות?
רב אבדימי – מזבלי (תיק שמשמש ככרית).
ר"ל – מחצלת.
קשה לפי ר"ל– והרי ר' דוסא אמר שמסככים במחצלת?
תשובה– במשנה בעדויות מדובר שיש גדנפא, ולכן נחשב כלי ומקבל טומאה.
(כ: 7- לפני סוף הפרק)
B. ברייתא בסוף הפרק – בודיא
ר' חנינא מספר שזקן אחד ור' יהושע אחיו אמרו שמסככים בבודיא.
רב חסדא – בתנאי שאין גדנפא (כאמור).
וכן מפורש בברייתא נוספת.
ד. עוד מחלוקת לגבי מחצלת (במשנה הנ"ל בעדויות לגבי חוצלות) –
טומאת מדרס– ר' דוסא – לא, חכמים – כן.
וכאמור –
מה זה חוצלות?
רב אבדימי – מזבלי (תיק שמשמש ככרית).
ר"ל – מחצלת,
יוצא שלר"ל זאת מחלוקת האם מסככים במחצלת,
(ור"ל מוסיף שבשל אושא טמאות, טבריה טהורות, והמחלוקת בשאר שלפעמים כן יושבים עליהם).
ה. השלמות – מחצלת מחומרים אחרים
(כ: 8+)
המשנה של חכמים ור' דוסא נכונה גם לגבי מחצלות משעם, גמי ועוד.
כלומר:
1. הם מקבלים טומאת מגע
והגמרא מסבירה מה השימוש לרב אבדימי (תיק) ולר"ל (מחצלת).
(יש שתי לישנות איזה מהם יותר מובן, אך למסקנה שניהם מובנים).
2. יש מחלוקת האם הם מקבלים טומאת משכב.
וזה שונה מברייתא באמצע עמוד א, שם מחצלת של גמי תלויה בגודל (גדולה לא נטמאת, קטנה כן).