להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף כז
(כז. במשנה – כח. 2+)
חלק א – מחלוקות ר"א ורבנן לגבי ישיבה בסוכה
א. חיוב אכילת סעודות בסוכה
בהו"א יש מחלוקת:
ר"א ברישא – 14 סעודות ("תשבו כעין תדורו").
רבנן – לא צריך
(כז. רבע תחתון)
A. סברות – "תשבו כעין תדורו" –
ר"א – כמו שבביתו בדר"כ אוכל שתי סעודות.
רבנן – כמו שבביתו אינו חייב שתי סעודות.
B. בתוך שיטת ר"א – כלל או פרט?
כלומר, שאל האפוטרופוס של אגריפס – מה הדין שלי שאני רגיל רק בארוחה אחת?
ר"א – הרי גם אתה אוכל פרפראות, אז תאכל עוד סעודה לכבוד ה'.
C. גם לרבנן, חייב בסעודת הלילה הראשון.
למה? מדין יו"ט (גזירה שווה מפסח).
D. אם לא אכל בלילה הראשון –
לרבנן – אין השלמה.
לר"א – משלים ביו"ט האחרון.
- הרי לר"א ממילא חייב בכל לילה? מכאן שר"א חזר בו וסובר כרבנן.
- במה משלים? אם רק יגדיל את הסעודה, אינו ניכר.
אלא מוסיף עוד סעודה או אפילו מיני תרגימה אחרי הסעודה (וכן בברייתא). - אך אם נפלה חוזר ובנה אותה ולא אומרים שזאת סוכה חדשה.
- האפוטרופוס של אגריפס שוב שואל האם זה תלוי בכלל או בפרט? (האם מי שיש לו שתי נשים ושני בתים יכול לעשות שתי סוכות) וענה לו ר"א שתלוי בכלל ואסור לו לעבור מסוכה לסוכה.
- איך ר"א ביקר אותו בסוכתו, הרי אסור לדעתו לעבור מסוכה לסוכה?
(כז. 6-)
ב. מעבר מסוכה לסוכה ובניית סוכה באמצע החג
A. המחלוקת – תניא –
ר"א – צריך סוכה אחת לכל החג ("חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים").
1. אסור לעבור מסוכה לסוכה.
2. אסור לבנות את הסוכה בחול המועד.
הערות:
רבנן – לא צריך ("תעשה" את הסוכה מתישהו ב"שבעת הימים").
ג. סוכה שאולה
ר"א – אסור שאולה | רבנן – מותר שאולה | |
חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים | דווקא שלך, ולא שאולה | שאולה כן, גזולה – לא. |
כל האזרח בישראל ישבו בסוכות | גר או קטן שהתחייבו באמצע החג (שלמרות שלעיל ר"א אמר שצריך לעשות את הסוכה לפני החג, כאן מוצר). | שאפשר עקרונית שכל ישראל ישבו בסוכה אחת על ידי השאלה |
חלק ב – סיפורים והלכות של ר"א בהקשר לחג
א. ר"א לר' אילעי – לא לעזוב את אשתו ברגל.
והרי חייב להקביל פני רבו ברגל?
רק כשיכול לחזור באותו לילה.
ב. ר"א ביקר אצל יוחנן בר' אילעי, ולא ענה לו האם מותר לשים סדין מפני השמש, וכששם – יצא.
בהו"א מדובר בסוכת מצווה ושאל אותו האם הסדין פוסל את הסוכה.
שאלות:
תשובה – לא מדובר בסוכות אלא בחג אחר.
(והשאלה אינה בדיני סוכה אלא האם זה נחשב בונה).
- והרי לר"א אסור לעזוב את אשתו בחג?
תשובה – לא מדובר בסוכות אלא בשבת.
- הרי ר"א אסר בפקק החלון שאינו קשור.
תשובה – שם הפקק מתבטל למבנה, כאן הסדין לא, לכן אולי כאן נקל יותר.