להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף ג
(ג. 11+ עד ג: 2-)
חלק א – שטח הסוכה בחפצא ובגברא
א. שני נושאים:
- 1.בחפצא – מה הגודל המינימלי של הסוכה.
- 2.בגברא – כמה מתוך האדם צריך להיות בתוך הסוכה.
ודאי שהחפצא חייב להיות לפחות בגודל של הגברא, מה שנבדוק זה האם צריך בחפצא יותר מאשר בגברא?
ב. המשנה בכח. –
ב"ש – ראשו רובו ושולחנו (7 טפחים), ב"ה – ראשו ורובו.
במה מדובר –
- 1.ברישא משמע – בגברא – "מי שהיה ראשו ורובו…".
- 2.בסיפא משמע – בחפצא – "פוסלין… מכשירין…".
אלא חסורי מחסרא, ובאמת ב"ש וב"ה נחלקו בשני הנושאים – בגברא ובחפצא.
חיזוק שנחלקו גם בחפצא – שתי ברייתות ששם יש מחלוקת לגבי החפצא, ויש דעה שצריך ראשו ורובו ויש דעה שצריך ראשו רובו ושולחנו.
ג. רב שמואל בי"צ – ההלכה לגבי החפצא – כב"ש (7 טפחים).
ד. דעה נוספת בחפצא – רבי – ד' על ד' אמות.
(ג. 6-)
חלק ב – בית קטן מד' על ד' אינו בית
א. לכאורה זה כרבי.
דחייה – בבית קבע גם לב"ה וב"ש צריך ד' על ד'.
ב. המקרים בהם בית קטן אינו בית –
- 1.דברים שבהם כתוב "בית" – מזוזה, מעקה, טומאת נגעים, מכירת בית בבתי ערי חומה, חזרה מעורכי מלחמה.
- 2.דברים שבהם צריך ראוי למגורים – עירובי חצרות ושיתופי מבואות (לא משתתפים ולא שמים בהם עירוב חצרות (אך שיתוף מבואות שמים בהם)).
- 3.לא מחבר בין שני ערים לתחום שבת – כי אינו ראוי לייעוד שלו (מגורים) בניגוד לצריף שומרים קטן שכן.
- 4.שותפים לא חולקים בו –
הכוונה לא לחלוקה של הבית, כי זה ברור שצריך לפחות 8 על 4.
אלא הכוונה שלא מתייחסים לפתחי הבית הקטן בחלוקת החצר,
כי לפתח אין שימוש משמעותי.
3 Responses
קושיית הגמרא במקרה של חלוקה היא לא מכך שזו משנה מפורשת אלא מכך שזה צריך להיות 8 ולא 4, ומדוע הברייתא דיברה בבתים 4 *4
(בסיכום בכתב נראה שהדבר תוקן)
אלוףף הבחורר אלוףף
יחי המלך המשיח
שתי ערים
יישר כח על הכל.
צ"ל שתי ערים ולא שני ערים.