להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף לא
(לא. 1+ לא: 5-)
חלק א – סוכה שאולה וסוכה גזולה
א. הקדמה –
A. הדמיון וההבדלים בין סוכה ללולב –
הדמיון – בלולב "ולקחתם לכם" – משלכם,
בסוכה "תעשה לך" – משלך.
ההבדלים –
בסוכה יש חומרא ושתי קולות –
חומרא – בלולב – רק ליום הראשון, בסוכה – כל שבעת הימים.
שתי קולות לפי רבנן:
- לרבנן זה רק אוסר גזולה,
לר"א – גזולה + שאולה.
- לרבנן קרקע (וסוכה מחוברת = קרקע) אינה נגזלת (כלומר לא נחשב שקרה כלום)
לר"א – קרקע נגזלת.
B. פסול גזל – רק אם עוד לא קנה (כמו שראינו לגבי לולב, למשל על ידי יאוש + שינוי רשות/מעשה/שם).
ב. שלושה מצבים –
A. גזל סוכה על עגלה – פסולה לפי כולם, כי היא סוכה גזולה.
B. תקף סוכת חברו וישב בה. מחלוקת: (זה המקרה בברייתא לא. 2+)
לרבנן – כשרה
כי קרקע אינה נגזלת, ולא נחשבת גזולה אלא שאולה, ושאולה כשרה.
(יוצא לרבנן שיש שלוש דרגות – שאול, גזול, קנאו, ורק באמצעית פסול).
לר"א – פסולה, משתי סיבות:
- קרקע נגזלת.
- גם אם קרקע לא נגזלת, שאולה פסולה.
- בראשונים –
C. גזל עצים ובנה איתם סוכה – כשרה לפי כולם כי קנה את הסוכה
שתי סיבות אפשריות –
יאוש + שינוי מעשה + שינוי שם – קנה.
אך התוספות – זה שינוי החוזר לברייתו ולכן לא קונה.
- תקנת השבים (תקנת מריש) – קנה.
[לגבי זה:
- סיפור על הסבתא ורב נחמן, שעבדי הריש גלותא גזלו לה עצים, אך צריכים להחזיר רק את השווי.
- רבינא – גם בכשורא (חידוש – אפילו שקשה להשיג כזה).
- אם תבעו בסוף החג – מחזיר לו את הכשורא, אא"כ חיברו בטיט (שאז יש את תקנת השבים + קנה בשינוי)].
- יאגדנו מלמעלה.
דחייה – זה בגלל שצריך "כפות". - צריך אגד ממינו.
(לא. מתחת לאמצע)
חלק ב – לולב יבש
בברייתא: רבנן – פסול (משנה), ר"י – כשר.
רבא: באתרוג לכו"ע פסול ("הדר"), המחלוקת בלולב (האם למדים מאתרוג).
קושיות וראיות
A. קשה על ר"י בברייתא שמכשיר לולב יבש, ראיות שלכאורה ר"י מצריך הדר –
דחייה – כי צריך אגד, אז שלא יחשב חמישה מינים.
B. קושיות על רבא, ראיות שר"י לא מצריך הדר באתרוג –
- והרי ר"י הכשיר בברייתא גם אתרוג יבש!
דחייה – הוא התייחס שם ללולב.
(דילוג לא: 5-13)
- ר"י בברייתא – אתרוג הישן פסול, ור"י מכשיר. תיובתא דרבא.
- ר"י פוסל אתרוג ירוק ככרתי (ור"מ מכשיר)
C. קושיות על דחיית רבא, ראיות שמצריך הדר באתרוג –
דחייה – כי לא היה גמר פרי ולא נחשב פרי.
- גודל מינימלי –
מצריך אתרוג כביצה (ור"מ – מספיק אגוז).
דחייה – משום גמר פרי.
- גודל מקסימלי – ר"י שיאחז שתיים בידיו (רי"ס – אפילו אחת בשתי ידיו!).
דחייה – כדי שיוכל להעביר המינים מיד ליד אם צריך בלי שיפול.
- 4.למה כתוב "פרי עץ הדר"?
"הדר באילנו משנה לשנה" (אחת הדרשות בדף לה. להוכיח שמדובר דווקא באתרוג).
נספח – שתי קושיות פשיטא על הברייתא –
- אסור להוסיף על 4 המינים?
החידוש – אפילו לר"י שלולב צריך אגד, והוסיף עוד מין מחוץ לאגד.
- לא מצא אתרוג, לא ישתמש ברימון.
החידוש – שלא אומרים שלא תשתכח תורת אתרוג.
תגובה אחת
שלום וברכה,
אתם כותבים וגם אומרים פעמים חדות: גזל עצים ובנה א ת ם סוכה… הכי הם עזרו לו לבנות סוכה?!
צ"ל: …ובנה ב ה ם סוכה!!!!!!!!!!
בהצלחה רבה.