שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה לה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף לה

(לד: במשנה – לה: ברבע התחתון)

חלק א – זיהוי האתרוג

"פרי עץ הדר" –

  1. שטעם עצו ופריו שווים.

קשה – והרי גם פלפלים?
תשובה – לא סביר, כי אחד לא ניכר, ואי אפשר יותר.

  1. הדר – כמו דיר עיזים שיש בו משנה שעברה ומהשנה.
  2. דומה ל-2 – הדר באילנו משנה לשנה.
  3. מלשון הידרו – שגדל על הרבה מים (צריך גשם + השקייה).
  4. בתחילה חשבו ששתי הסברות חולקות,
    אך מסיקים שלפי כולם צריך גם היתר אכילה
    (כדי להסביר למה אתרוג תרומה טמאה פסול),

(לה. באמצע)

חלק ב – אתרוג מאיסורי אכילה והנאה

א. פסולים –

לכו"ע

רב אסי(חולק על ר' חייא ב"א) צריך גם:

הסברות –

היתר אכילה

דין ממון
התר אכילה, שלא יהיה ממון גבוה.

ערלה – פסול

אין

אין

תרומה טמאה – פסול

אין

יש

(הרי מסיקה תחת תבשילו)

מע"ש בירושלים –
תלוי בשתי הסברות

יש

לר"מ – אין, כי נחשב ממון גבוה, ופסול

לרבנן – יש, וכשר (משנתנו).

טבל – פסול

אין

יש

דמאי (לה: שליש)

ב"ה – כשר,
ב"ש – פסול

אין,
אך לב"ה יש פוטנציאל, כי יכול להפקיר נכסיו ולהיות עני, ומאכילים עניים דמאי.

ב"ש – לא מאכילים עניים דמאי.

הערות:

A. בהו"א:

והמחלוקת רק האם צריך גם דין ממון.

  1. בהתחלה לא ידעו מי הוא זה שמצריך "דין ממון", אך בסוף הביאו מימרא מפורשת של ר' אסי שאומר שבמע"ש זה מחלוקת ר"מ ורבנן, ומכאן שהוא זה שמצריך "דין ממון".
  2. המשנה – מכשירה מע"ש בירושלים, ולפי רב אסי זה כר"מ.
  3. ברייתא שמסייעת לרב אסי –

B. מה אומרים התנאים לגבי מעשר שני

(לה. 11-) רב אסי אמר שצריך "דין ממון" (ואז לר"מ לא עושים ממע"ש) גם ב –

חלה – "ראשית עריסותיכם", ומצה – נלמד בגז"ש ממצה ("לחם" "לחם").

ויש ברייתא – שאכן בעיסת מע"ש בירושלים זה מחלוקת ר"מ ורבנן.

אך זה לא סיוע מוחלט, כי אולי זה דווקא בעיסה, שם כתוב פעמיים "עריסותיכם".

(לה: 8+, שליש תחתון)

ב. בדיעבד כן, לכתחילה לא: תרומה טהורה, מע"ש בירושלים

במשנה – בדיעבד כשר (יש בה היתר אכילה, ויש בה דין ממון (במע"ש זה רק לרבנן)),

אך לכתחילה לא. למה לא?

  1. מפסידה (שפשוף).
  2. מכשירה לקבל טומאה (על ידי המים שעל הלולב).

נפק"מ – כשהקליפה לא קדושה (הפסד – אין, טומאה – יש).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.