להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף לה
(לד: במשנה – לה: ברבע התחתון)
חלק א – זיהוי האתרוג
"פרי עץ הדר" –
- שטעם עצו ופריו שווים.
קשה – והרי גם פלפלים?
תשובה – לא סביר, כי אחד לא ניכר, ואי אפשר יותר.
- הדר – כמו דיר עיזים שיש בו משנה שעברה ומהשנה.
- דומה ל-2 – הדר באילנו משנה לשנה.
- מלשון הידרו – שגדל על הרבה מים (צריך גשם + השקייה).
- בתחילה חשבו ששתי הסברות חולקות,
אך מסיקים שלפי כולם צריך גם היתר אכילה (כדי להסביר למה אתרוג תרומה טמאה פסול),
(לה. באמצע)
חלק ב – אתרוג מאיסורי אכילה והנאה
א. פסולים –
לכו"ע | רב אסי(חולק על ר' חייא ב"א) צריך גם: | |
הסברות – | היתר אכילה | דין ממון |
ערלה – פסול | אין | אין |
תרומה טמאה – פסול | אין | יש (הרי מסיקה תחת תבשילו) |
מע"ש בירושלים – | יש | לר"מ – אין, כי נחשב ממון גבוה, ופסול לרבנן – יש, וכשר (משנתנו). |
טבל – פסול | אין | יש |
דמאי (לה: שליש) – ב"ה – כשר, | אין, ב"ש – לא מאכילים עניים דמאי. |
הערות:
A. בהו"א:
והמחלוקת רק האם צריך גם דין ממון.
- בהתחלה לא ידעו מי הוא זה שמצריך "דין ממון", אך בסוף הביאו מימרא מפורשת של ר' אסי שאומר שבמע"ש זה מחלוקת ר"מ ורבנן, ומכאן שהוא זה שמצריך "דין ממון".
- המשנה – מכשירה מע"ש בירושלים, ולפי רב אסי זה כר"מ.
- ברייתא שמסייעת לרב אסי –
B. מה אומרים התנאים לגבי מעשר שני –
(לה. 11-) רב אסי אמר שצריך "דין ממון" (ואז לר"מ לא עושים ממע"ש) גם ב –
חלה – "ראשית עריסותיכם", ומצה – נלמד בגז"ש ממצה ("לחם" "לחם").
ויש ברייתא – שאכן בעיסת מע"ש בירושלים זה מחלוקת ר"מ ורבנן.
אך זה לא סיוע מוחלט, כי אולי זה דווקא בעיסה, שם כתוב פעמיים "עריסותיכם".
(לה: 8+, שליש תחתון)
ב. בדיעבד כן, לכתחילה לא: תרומה טהורה, מע"ש בירושלים
במשנה – בדיעבד כשר (יש בה היתר אכילה, ויש בה דין ממון (במע"ש זה רק לרבנן)),
אך לכתחילה לא. למה לא?
- מפסידה (שפשוף).
- מכשירה לקבל טומאה (על ידי המים שעל הלולב).
נפק"מ – כשהקליפה לא קדושה (הפסד – אין, טומאה – יש).