שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה לח

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף לח

(לז: במשנה – לט. במשנה)

חלק א – נענוע הלולב

א. איפה – במזמור קי"ח בהודו בהתחלה ובסוף, אנא ה' הושיעה נא, ולב"ש גם באנא ה' הצליחה נא.

ב. איך – כמו בכבשי העצרת ושתי הלחם –

מוליך ומביא – למי שכל הרוחות שלו / לעצור רוחות רעות.

ולמעלה ולמטה – למי שהשמיים והארץ שלו / לעצור טללים רעים.

ג. מתי (והאם מפסיק סעודתו) –

עדיף מוקדם, יכול עד הערב. האם מפסיק סעודתו?

מקור א –

הרישא – מפסיק

מקור ב –

הסיפא – נוטל עד הערב (לכאורה לא מפסיק)

מקור ג –

לא מפסיק למנחה.

שלב 1 –

מקשה בין א ל- ג ומתרץ רב ספרא –

אין שהות

יש שהות

דחיית רבא

דאורייתא

דרבנן

שלב 2 –

מקשה בין א ל- ב ומתרץ רב ספרא –

יוצא שהחלוקה של רב ספרא היא בדאורייתא.

אין שהות

יש שהות

(לכאורה – בדין דרבנן לא צריך לעצור אפילו אין שהות).

דחייה

גם בסיפא מפסיק.

(הסיפא רק התכוונה לומר את הזמן הסופי בדיעבד).

שלב 3 – חוזר לשלב 1.

יוצא שהחלוקה של רב ספרא היא בדרבנן,

(אבל בדאורייתא אולי עוצר גם אם יש שהות).

מדובר בלולב דרבנן (בשאר הימים. הראיה שכתוב שהאדם הגיע מהדרך).

יוצא

לרבא – בדרבנן לא עוצר, בדאורייתא – תלוי אם יש שהות.

לר' זירא – בדאורייתא עוצר, בדרבנן – תלוי אם יש שהות.

חלק ב – ההלל

הקדמה – בתקנה המקורית החזן קרא והקהל יצא ידי חובה מדין "שומע כעונה". עם הזמן הקהל למד לבד וקרא עם החזן.

א. בשביל "שומע כעונה" צריך חזן מחויב,

ולא אישה עבד וקטן.

אם כן משתמש בהם:

  1. יקרא בעצמו אחרי החזן.
  2. תבוא מאירה על מי שצריך קטן בשביל להתפלל.
  3. צריך גם אותה דרגת חיוב (בן בגיל חינוך מברך ברכהמ"ז לאביו רק אם האבא לא אכל שיעור דאורייתא).
  4. סמכו על "שומע כעונה" בפסוק "ברוך הבא",

בגמרא ברש"י –

ב. המנהגים בימי רבא (שאז כבר לא עשו "שומע כעונה")

להזכיר שיש דבר כזה "שומע כעונה",

ושהשומע לא צריך לומר כלום (אך עדיף שיאמר, כדלקמן).

2-3. אמרו הללויה + הודו.

להזכיר שכשסומכים על שומע כעונה עדיף לומר אחרי זה

הללויה בכל פסוק + בפסוק הראשון של כל מזמור – כל הפסוק.

  1. אמרו פסוק שוב (אנא ה' הושיעה נא)

להזכיר שלפעמים אין שומע כעונה (חזן קטן).

  1. כפלו אנא ה' הצליחה נא

ללמד שמותר לכפול את הסוף.

                        (רבי כפל מאנא ה', ר' אלעזר ב"פ – מ"אודך").

  1. החזן אמר לבד את הללויה הראשון.
  2. ר' חייא בר אבא עונה – השומע לא צריך לומר כלום (כאמור).

ג. הערות על הסעיף הקודם –

ראיה – כתוב שיאשיהו קרא למרות שרק שמע, ולא אמר כלום,

מכאן שיש שומע כעונה גם אם לא ענה כלל.

  1. רבא – כשקורא לבד "ברוך הבא בשם השם", לא יפסיק באמצע.

רב ספרא – לא צריך להקפיד על זה.

ד. ברכה על ההלל –

אחרי – תלוי במנהג (משנה).

לפניחייב לברך

            כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן.

                            ראיות ש"עובר" = לפני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.