שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – סוכה ד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף ד

(ג: 2- עד ד: 6-)

מיעוט סוכה גבוהה

צריך גובה חלל של 20 אמה, ואם גבוהה ניתן למעט מלמטה או מלמעלה.
(היכולת למעט לכאורה לא מתאימה לסברה מדף ב שמעל 20 המבנה הוא מבנה של דירת קבע)

חלק א – במה ממעט?

מיעוט מלמטה – צריך מיעוט קבוע –

a. בכרים וכסתות – לא (בטלה דעתו אצל כל אדם)

b. בתבן ועפר –

 

תבן

עפר

ביטל בפרוש

מועיל

מועיל

הניח ואין עתיד לפנותו

מחלוקת

?

הניח סתם

לא מועיל

מחלוקת

c. בנה איצטבא – כן.

 

מיעוט מלמעלה –

הוצין יורדין מלמעלה – אם צלתם מרובה – כשירה.

(אגב, גבוהה 10, והוצין יורדין לתוכה,
אביי – אם חמתן מרובה – כשירה,
רבא – בכל מקרה פסולה כי זו "דירה סרוחה").

 

(ד. באמצע)

חלק ב – אם לאיצטבא אין 3 דפנות

האיצטבא צריכה 3 דפנות (כמו סוכה).

אם בנה אותה בכל שטח הסוכה – כולה כשירה.
אם בנה על רק בחלק מהשטח –
אם החלק הוא לכל אורך הדופן האמצעית ובשיעור סוכה – כשירה, כי יש לה 3 דפנות.

ר"ן – רק שטח האיצטבא כשר.

רש"י – גם מה שאחרי האיצטבא, אפילו ששם זה גבוה מ20, זה מוגדר כהמשך הסוכה הכשרה ("פסל היוצא מן הסוכה נידון כסוכה" (יט.)).

אם אין לה 3 דפנות:

1. דופן עקומה –

  1. a.לאורך הדופן הצדדית

לאיצטבא יש רק 2 דפנות, ולכן כשר רק עם הדופן שממול בתוך 4 אמות ("דופן עקומה").

                        מה החידוש? הרי כבר למדנו דופן עקומה בבית שנפחת?

                        תשובה – שם הדופן טובה, רק צריך "לקרב" אותה לסכך ע"י דופן עקומה,

כאן ה"דופן עקומה" פותר גם את בעיית המרחק וגם את בעיית הגובה.

  1. b.באמצע הסוכה – כנ"ל,

והחידוש שהנ"ל עובד גם מכל הכיוונים.

           

            [אגב, היתה נמוכה מ10, וחקק בקרקע באמצע,

            כאן צריך שיהיה פחות מ3 טפחים (לבוד), כי כאן אפילו אין "דופן" כי הדופן קטנה מ10].

 

2. גוד אסיק

A. איצטבא באמצע –

בנה איצטבא בגודל הכשר סוכה באמצע, רחוק מהדפנות, אך האיצטבא בגובה 10.

אביי סבר – גוד אסיק מחיצתא (כמו בשבת),

רבא – צריך מחיצות ניכרות (כאן צריך שיהיה ראוי למגורים).[1]

 

חלק ג – הערות – 4 עמודים

א. סיכך על גבי ארבעה עמודים ללא דפנות (ד: 10+)

בברייתא

            ר' יעקב – כשירה

            חכמים – פסולה.

במה נחלקו –

 

אמצע הגג

קצה הגג

דחייה

רב הונא

פסולה

מחלוקת,

ור' יעקב מכשיר בגלל גוד אסיק.

יש שתי ברייתות שמפורש בהן שנחלקו גם בקרקע וכשר' יעקב מכשיר כי זה דיומדין.

רב נחמן

מחלוקת

ור' יעקב מכשיר כי זה דיומדין של טפח לכל צד.

לא ברור האם מחלוקת

או כשר לכו"ע

 

 

ב. אגב "דופן עקומה" – כשחוקק בקרקע כדי ליצור דופן של 10

צריך שהמרחק בין החקיקה לבין הדופן יהיה לבוד (קטן מ-3 טפחים),

וזה בניגוד לדופן עקומה ששם צריך קטן מ-4 אמות, כי שם כבר יש דופן ורק צריך "לקרב" אותה.

 

 


[1] דומה למחלוקת הקודמת שלהם לגבי סוכה בגובה 10 עם הוצין יורדים.

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.